Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

Serviceweb is wel goed bereikbaar.

Slapeloze nachten door je smartphone

Geplaatst op 9 augustus 2017

Deze blog is door 213 mensen gelezen.

Herkenbaar? Nog even je berichtjes lezen, nog een laatste e-mailcheck, of even door het nieuws scrollen voor je gaat slapen. Het lijkt makkelijk om op je smartphone al die informatie binnen handbereik te hebben, maar er zit ook een schaduwkant aan. Want het blauwe licht van je scherm zorgt ervoor dat je hersenen wakker blijven, wat vervolgens weer een negatieve invloed heeft op je concentratievermogen en je geheugen. 

Blauw licht
Dr. Daniel Siegel, executive director van het Mindsight Institute legt in een filmpje uit wat er precies gebeurt met je hersenen. Je ogen worden blootgesteld aan de verlichting van je scherm, en dan vooral het blauwe licht. En prompt krijgen je hersenen het signaal: blijf maar wakker. Het is nog geen tijd om te gaan slapen. Het is 22.00 uur, 23.00 uur, 24.00 uur. Je leest je berichten, kijkt naar het weer van morgen, bladert even door je foto’s en kijkt wat je vrienden op Facebook zeggen. Je hersenen willen melatonine aanmaken, zodat je kunt gaan slapen, maar het licht van het scherm geeft het signaal af: het is nog geen tijd. Nu ga je slapen, zo rond 1.00. En je wordt wakker om 6.00 uur, en je hebt vijf uurtjes slaap gehad. Prima, denk je. 

Gif voor je hersenen
Maar… niets is minder waar. Je bent je hersenen aan het vergiftigen met zo weinig slaap. Dat zit zo: in je slaap komen je actieve neuronen tot rust. Ondertussen ruimen de ondersteunende cellen (neuroglia, ook wel ‘glia cellen’ genaamd), een soort schoonmaakcellen, alle schadelijke stoffen op die de neuronen overdag hebben geproduceerd. Maar daar hebben ze wel zeven tot negen uur voor nodig. Zo’n 5% van de mensen heeft genoeg aan minder uren slaap, door erfelijke verschillen. De andere 95% (!) van de bevolking heeft die zeven tot negen uur nodig om alle afvalstoffen te kunnen verwerken. Dus je kunt je goed voelen na een kort nachtje, maar de afvalstoffen in je hoofd zijn niet opgeruimd. Met als gevolg dat je je minder goed kan concentreren, je geheugen werkt minder goed en je probleemoplossend denkvermogen hapert. En nog een negatief effect: de insulineproductie die normaal gesproken helpt om je stofwisseling op gang te houden, is helemaal in de war. Met als gevolg dat je veel sneller aankomt van het voedsel dat je binnenkrijgt. En omdat je moe bent, geeft je lichaam ook nog het signaal af: ik heb meer brandstof nodig. 

Slaap is belangrijk. Zet het ergens bovenaan je prioriteitenlijstje. En las voordat je gaat slapen een schermloos uur in. Zo rond negen uur ’s avonds alle schermen uit, en de volgende dag pas weer aan. Ook uit het Noorse onderzoek ‘Sleep and use of electronic devices in adolescence’ (zie bronvermelding) blijkt dat jongeren die in het uur voor ze gaan slapen naar een scherm kijken, minder goed slapen. Vooral het scherm van een telefoon blijkt een negatief effect te hebben op de nachtrust. 

Te weinig slaap is een groot probleem in dit digitale tijdperk. We kunnen er wat aan doen, door onze avonden anders in te richten. En je zult zien: het loont de moeite. Je zult je fitter voelen, je concentratie en geheugen zullen verbeteren en je kunt je eten beter verbranden. Genoeg voordelen dus.

 

Over de auteur
Nelleke werkt op de afdeling marketing en communicatie bij Kliksafe. Ze houdt van schrijven, lezen, snowboarden, muziek en reizen. Snapt niks van proxies en dat soort dingen, en schrijft het liefst alles wat haar bezig houdt op het whiteboard.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.