Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

Serviceweb is wel goed bereikbaar.

Waarom ik mijn socialmedia-accounts verwijderde

Geplaatst op 3 april 2018

Deze blog is door 1335 mensen gelezen.

Afgelopen weken is Facebook weer flink in het nieuws geweest. Een reden voor mij om mijn online privacy nog eens goed onder de loep te nemen…

Cambridge Analytica
Je hebt het vast wel zien langskomen: een bedrijf genaamd Cambridge Analytica zou verantwoordelijk zijn voor het manipuleren van de presidentsverkiezingen in Amerika. Ze hebben gebruikgemaakt van privacygevoelige informatie van meer dan vijftig miljoen Amerikanen. Deze informatie hebben ze rond 2014 buitgemaakt door een functie van Facebook.

50 miljoen
Meer dan 250.000 mensen gebruikten een app die je persoonlijkheid in kaart zou brengen, als je een korte enquête invulde. De informatie van deze personen werd verzameld door een student van de Cambridge University. Hij gebruikte de informatie voor zijn onderzoek. Waar de gebruikers van de app niet bij stilstonden, was dat niet alleen hún naam-en-leeftijd informatie werd opgeslagen, maar ook van hun vrienden, alle ‘likes’ en alles wat ze ooit op Facebook hadden gezet. Hierdoor werd in korte tijd de persoonlijke informatie van vijftig miljoen gebruikers buitgemaakt.

Algoritme
Voor ieder persoon die de enquête invulde werden van gemiddeld 160 personen data buitgemaakt. Al snel was het duidelijk dat er belangrijke correlaties te zien waren over de bevolking. Met enkele ‘likes’ kwam het algoritme al heel veel over je te weten. Je geslacht, seksuele geaardheid, eventueel kans op drugsgebruik, of je ouders gescheiden zijn, je ras. Alles was met grote zekerheid te bepalen aan de hand van je likes en berichten.

Presidentsverkiezingen
Deze zeer waardevolle informatie is gebruikt om tijdens de presidentsverkiezingen mensen te manipuleren met bijvoorbeeld vals nieuws, en ervoor te zorgen dat ze op Trump zouden stemmen.

Big data
Zo’n verzameling gegevens (in dit geval van vijftig miljoen mensen) wordt ook wel big data genoemd. Een snelle observatie van iemands Facebookpagina, zonder te kijken naar foto’s, zegt over het algemeen niet zo veel over de persoon zelf. Tenminste, voor een natuurlijke observant. Voor een algoritme ligt dat heel anders. Door de patronen te combineren met grote sets aan informatie kan je veel te weten komen over een persoon. Met tien ‘likes’ wist het algoritme al meer over de persoon dan een gemiddelde collega. Met zeventig ‘likes’ wist het algoritme al meer dan je beste vriend. Met 150 ‘likes’ meer dan je ouders en met driehonderd likes meer dan je partner. Met meer dan driehonderd ‘likes’ kan het algoritme jou beter leren kennen dan jij jezelf kent. Dat is de kracht van psychologische profilering gevoed door big data analyses. Ook wel psychotargeting of microtargeting genoemd.

Privacy
Dit deed mij realiseren dat privacy veel verder gaat dan het delen van een onschuldig bericht. Jaren later kan een set van onschuldige berichten wel degelijk tegen je gebruikt worden. Hierom heb ik besloten om alle social media kanalen te verwijderen. Facebook, Twitter, Snapchat, Foursquare, Instagram, Pinterest, Google+, Swarm, Path. Alles heb ik verwijderd. Alleen al bij Facebook heb ik door de jaren meer dan 140 apps toestemming gegeven om mijn tijdlijn in te zien. Dat lijkt onschuldig, maar zoals bewezen met de zaak rond Cambridge Analytica kan een onschuldig bericht veel meer over mij zeggen dan ik dacht.

Overheid
Op dit moment heb ik er nog vertrouwen in dat de overheid de gegevens niet gaat gebruiken tegen mij. Maar zoals je in China kan zien weet je nooit hoelang dat vertrouwen nog terecht is. In China wordt gebruik gemaakt van gezichtsherkenning om gebruikers van social media kanalen te herkennen. Hierdoor wordt er van bijna alle chinezen een profiel opgebouwd door de overheid. Deze database wordt gekoppeld aan andere informatie, bijvoorbeeld van verkeersovertredingen. Alle informatie gaat door een waarderingssysteem. Stel dat je vijf keer een zebrapad kruist met rood licht, dan kan je het recht op huursubsidie wel vergeten. Je krijgt geen nieuw paspoort meer, winkels kunnen je de toegang weigeren en ook de toegang tot sociale zekerheden wordt beperkt.

Het idee dat alles wat je doet, zegt, liked en deelt, invloed kan hebben op je rechten – dat vind ik beangstigend. Daarom: ik ben offline.

Over de auteur: Jeroen
Jeroen heeft Business IT & Management gestudeerd en houdt ervan om met statistieken en cijfers te werken. Buiten Kliksafe is Jeroen vrijwilliger bij een Scoutinggroep en is hij nauw betrokken bij de groep als leiding. Hij gaat graag kamperen, maar vindt het ook fijn om thuis voor de houtkachel te zitten.

Reacties (4)

  1. Marianne Witvliet schreef:

    Helder verhaal! Zonder deze blog had ik mijn Facebook account twee jaar geleden al verwijderd, uit afkeer tegen het gemak waarmee mensen hun privémomenten willen delen.
    De blog verdient meer lezers!

  2. nvdwetering schreef:

    Wij waarschuwen onze kinderen al jaren om niet op al die bende te zitten. Het enige wat we als ouders gebruiken is de smartphone om te appen. Alles moet tegenwoordig met een paar klikken geregeld worden. Zelfs je bankzaken, nou ik doe de papieren overschrijvingen, en de kinderen denken nog niet eens meer na aangaande bericht van de bank om te gaan internetbankieren. Nee hoor pa wat u doet is ouderwets. Zo maar even mijn gedachten weergegeven mensen. Ja satan heeft ons meer in de macht dan we denken. Wie horen we nog dat je bekeerd moet worden, alles kan er mee door en we doen er allemaal aan mee. En Jeroen daar krijg je geen spijt van dat je eraf gegaan bent. Je hebt weer meer tijd om naar buiten te kijken dan op je mobiel. Gods zegen toegewenst

  3. L.B.K. Schalkoort schreef:

    Is het mogelijk dat YOU TUBE er af gaat a.u.b.
    Met Vr. Gr.
    Schalkoort

  4. Kliksafe schreef:

    @ L.B.K. Schalkoort: u kunt YouTube dichtzetten in uw filter (serviceweb.kliksafe.nl).

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.