Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Tech kijkt in je hoofd

#Online risico's #Techniek

Geplaatst op 19 januari 2023

Heb jij dat ook: je doet iets, even later zoek je ergens en vind je vooral dingen die met dat eerste te maken hebben. Luisteren ze mee of kijken die techbedrijven in je hoofd ofzo? Hoe weten ze dat toch?

Echt gratis?

Internet is gratis, tenminste bijna alles. Maar het kost best veel geld om alles te laten werken, bijvoorbeeld een website, de servers en alle apparatuur. Er moet dus wel ergens geld verdiend worden. Vaak gebeurt dat door reclame. Die ruimte voor reclame wordt verkocht en hoe effectiever de reclame bij jou past, des te meer is dat waard. Om die reclame nu beter te laten passen bij de bezoekers van een website, wil men heel graag van jou als bezoeker weten wat je interesses zijn. Dus voor welke reclame je gevoelig bent. Daar zijn trucjes voor nodig, want echt in je hoofd kijken, lukt niet. Gelukkig 😉

Hoe werkt het dan?

Hoe weet tech wie er achter een apparaat zit te internetten? Het is niet nodig om exact te weten wie er bezig is. Het werkt handiger voor reclameboeren om met profielen te werken. Bijvoorbeeld iets met je woonplaats, leeftijd en interesses. Maar daarvoor moeten ze wel dingen over je bijhouden. Niet alles mag meer. Er is steeds meer wetgeving en regeltjes om jouw privacy een beetje te beschermen.

Je privacy…

Wat mij wel opvalt, is dat er vaak gezegd wordt dat jouw privacy gerespecteerd wordt, maar ondertussen wordt er hard gewerkt om toch zo goed mogelijk te weten wie en wat je bent. Als je een website bezoekt, heb je ook steeds die vervelende cookievragen, toch is er dan ondertussen al heel veel over je bekend. Je werd al een beetje gevolgd. Dit vergelijkt men wel met een mozaïek. Jij denkt dat alleen dat kleine gekleurde steentje bekend is. En wat maakt dat nou uit, mogen ze best weten. Maar juist door van alles te combineren, maakt dat steentje het totale mozaïek alleen maar duidelijker. Des te meer steentjes dus, des te scherper en duidelijker plaatje van jou. Let dus op de hoeveelheid steentjes.

Cookies

Hoe verzamel je data over iemand? De bekendste is natuurlijk een cookie: een gewone cookie of een gemene tracking cookie. Dat is een klein bestandje dat op je apparaat opgeslagen wordt en waar de website dingen in mag zetten en ook mag lezen. Een cookie-bakker kan dit voor meerdere websites doen en daarmee ook informatie over jou doorgeven aan andere websites. Het goede nieuws is dat er in 2023 ongeveer 60% minder cookies gebruikt gaan worden en het jaar daarop waarschijnlijk bijna geen cookies meer. Ik hou toch echt veel meer van gewone koekies.

Kunnen ze ook op een andere manier jou in de gaten houden? Toen ik net bij Kliksafe bezig was met controle van het filter, kwam ik vrij veel dingen tegen waarvan ik dacht… wat is dat nou? Het waren een paar websites waar wel plaatjes op stonden, maar van maar 1 pixel groot. Ik dacht eerst dat er iets misging in het filter, maar dat bleek dus te gaan om de tracking pixel. Jij hebt een plaatje in je scherm wat je niet kunt zien. Dat plaatje heb je de hele tijd -zelfs op meerdere websites- in je scherm. Zo kan je iemand volgen, waar je ook heen gaat. Want door dat heel kleine plaatje blijf je toch verbonden. Wel een beetje stiekem dus.

Vingerafdruk van jou

In de zoektocht naar mogelijkheden zijn er nog een paar. Die zijn wat technischer en voor veel mensen wat ingewikkelder te begrijpen. Ik probeer het uit te leggen. Men kan een soort vingerafdruk maken van de browser die jij gebruikt en je ip-adres. Dit is vaak te combineren met meer informatie zoals het tijdstip, jouw naam in een spelletje en hoe je ergens op een website komt en ook kenmerken over de prestaties van jouw computer. Dat laatste staat nog een beetje in de kinderschoenen. Op de webpagina heb je dan een onderdeel wat op jouw computer berekend moet worden. Hoe snel en hoe nauwkeurig dat gaat, zegt iets over het apparaat zelf en is te combineren tot een complete vingerafdruk. Dan weet je precies het apparaat. Ook de manier waarop jij de letters typt, kan helpen met het identificeren van jou. Zelfs als je op een ander apparaat iets doet, ben je zo weer bekend. Er zijn dus steeds nieuwe dingen die het mogelijk maken om jou te volgen en jou beter te verleiden tot bijvoorbeeld het kopen van dingen of het bezoeken van andere websites.

Fout of goed?

Oké, maar is het allemaal nu fout of toch goed? Persoonlijk vind ik dat het een beetje ertussenin zit. Ik vind het fout als jij verleid wordt tot aankopen of bezoeken, als dat zoveel mogelijk in het geniep gebeurt. Alles moet betaald worden, dus een eerlijke opbrengst van reclame is prima. In mijn werk zie ik soms wel de uitersten en dan merk je in alles dat er veel mensen zijn die niet het goede met een ander voor hebben. Dus websitebouwers: maak niet van die irritante cookie meldingen, maar wees wel duidelijk in wat je doet. Hou je ook allemaal aan de wet. En als je een beetje aan het internetten bent: let zelf ook op of je verleid wordt 😉.

Tip!

O ja, nog een tip: bij veel browsers is het mogelijk om regelmatig je cookies weg te gooien. Zelf ik eet ik de koektrommel wel leeg, maar mijn browser begint iedere dag vers en zonder cookies.

Over de auteur:

Jan is vader, techneut én bioloog. Hij komt uit het oosten van het land en doet veel met techniek, maar is ook geïnteresseerd in dingen buiten het internet. Hij wil mensen graag helpen als ze tegen ingewikkelde dingen aanlopen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Ook veilig online zijn? Ontdek de voordelen.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risico’s, mediaopvoeding en games.