Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Verbinding

Filter:
Instellen startpagina Internet Explorer

Klik in de menubalk bovenin je browser op ‘Extra’ en dan op ‘Internetopties’.

Vul in het bovenste invulveld de gewenste startpagina in, bijvoorbeeld http://www.kliksafe.nl.

Klik op ‘OK’. Je startpagina staat nu ingesteld.

Internet Explorer herstellen naar standaard instellingen.

Door de standaard instellingen te herstellen zal Internet Explorer deze terugzetten naar de configuratie, zoals die was toen Internet Explorer voor het eerst op je computer geïnstalleerd werd. Het herstellen van de instellingen van Internet Explorer kan helpen met het verwijderen van browser hijackers, adware en mogelijk ongewenste applicaties. Let op: deze procedure kan niet ongedaan gemaakt worden. Door het volgen van deze stappen zal je geschiedenis, zoekmachines, browser versnellers, startpagina’s, Tracking Bescherming en ActiveX Filterdata herstellen.

Om je Internet Explorer instellingen te herstellen:

  1. Open Internet Explorer en klik op het “tandwiel”-icoon (in de rechterbovenhoek van Internet Explorer)
  2. Selecteer “Internet Opties”
  3. In het geopende scherm kies je de “Geavanceerd”-tab.
  4. In het “Geavanceerde opties” scherm klik je op de “Opnieuw instellen”-knop.
  5. In het geopende scherm vink je het ‘Persoonlijke instellingen verwijderen’-vakje aan en bevestig je dat je de Internet Explorer instellingen terug op standaard wil zetten door te klikken op de “Opnieuw instellen”-knop.
  6. Herstart Internet Explorer om de veranderingen door te voeren.
Mijn startpagina is veranderd

Als ik mijn internetbrowser opstart, wordt mijn gebruikelijke startpagina niet getoond. Hoe kan dit?

Dit kan komen door malware die geïnstalleerd is op de pc. Malware komt vaak mee bij het installeren van gratis software. Bij een installatiewizard is vaak een optie aangevinkt, die andere programma’s op je pc installeert. Je kunt dit oplossen door via een virusscanner of een malwarescanner de verkeerde programma’s te verwijderen. Stel dan nog een keer je gewenste startpagina in en het probleem is opgelost.

Telefonie aansluiten – Genexis Live! Titanium

Heb je onderstaand modem en bel je via Kliksafe-telefonie?
In deze handleiding vind je uitleg over het aansluiten van je telefonie.

Mijn internetverbinding is traag

Je hebt een ADSL, VDSL of glasvezelverbinding, maar de verbinding is traag. Dit kan de reden zijn:

  • Je computer of laptop bepaalt een groot deel van de snelheid. Onder andere de configuratie van je pc (geheugen, processor, software-instellingen en netwerkadapters). Ook kan het zijn dat je een virus hebt opgelopen. Dit kan je oplossen door je pc/laptop te laten opschonen. 
  • Verder zijn downloadprogramma’s, virusscanners en spyware ook van invloed op de snelheid.
  • Ook de bekabeling in je huis is van invloed. Goede bekabeling geeft de hoogste snelheid. Slechte bekabeling brengt de snelheid omlaag.
  • Draadloze verbindingen kunnen problemen geven als daar in jouw buurt veelvuldig gebruik van gemaakt wordt.
  • Als laatste is het aantal computers dat actief gebruikt wordt, ook van invloed op de snelheid. De verbinding wordt dan met meerdere computers gedeeld, waardoor ook de snelheid per pc omlaag gaat.

 

Mozilla Firefox herstellen naar standaard instellingen.

Als je de Mozilla Firefox instellingen herstelt, zal de browser alle instellingen terugzetten naar de fabrieksinstellingen. De herstelfunctie is in staat verscheidene problemen op te lossen die gerelateerd kunnen zijn aan browser hijackers en adware. Let op: bij een herstel van Firefox word je belangrijke informatie zoals bladwijzers en open tabs wel bewaard. Door het volgen van deze stappen kun je je extensies en thema’s, zoekmachines, beveiligingsinstellingen, plugin instellingen, aangepaste werkbalken, gebruikersstijlen en andere instellingen herstellen.

  1. Open Mozilla Firefox en klik op het “balkjes” (menu) icoon (in de rechterbovenhoek van het hoofdscherm).
  2. In het geopende menu klik je onderaan op het vraagteken.
  3. Klik op “Probleemoplossingsinformatie”.
  4. In de Probleemoplossinginformatie pagina klik je op de “Firefox vernieuwen” knop.
  5. Firefox zal worden gesloten en zichzelf vernieuwen. Zodra dit is gebeurd, geeft een venster de geïmporteerde gegevens weer. Klik op voltooien en Firefox wordt geopend.
Waar vind ik mijn Wifi/draadloze gegevens – Genexis Hybrid Live! Titanium?

Hoe je netwerk heet, kun je vinden op de voorkant (met een sticker) of de onderzijde van het Genexis-modem.

Je haalt de modem (in het onderstaande overzicht letter A) van het element (B), die aangesloten is op de grondplaat. Volg de onderstaande stappen in tegengestelde richting. De informatie vind je op de sticker die op de grijze onderkant van de modem (A) geplakt is.

Tip: Schrijf de gegevens op, zodat je deze stappen niet meer hoeft te herhalen.

Let op: deze acties vereisen geen extreme kracht!

Hoe je netwerk heet, staat achter SSID en zal lijken op GNXxxxxxx. Let op: het laatste gedeelte kan bestaan uit willekeurige cijfers en letters.

Haal de kap van de modem. Je ziet ook een afbeelding van de afdekkap en hoe je die kunt verwijderen.
De sticker met gegevens ziet er als volgt uit:

Uitleg gegevens:
SSID: Dit is de netwerknaam (deze zal overeenkomen met één van de netwerken die de computer vindt).
WPA-key: Dit is de netwerksleutel.

Wanneer je de gegevens hebt genoteerd, kun je de modem terugplaatsen, zoals hierboven is aangegeven.
Let op: voor een normale terugplaatsing is geen extreme kracht nodig!

Mijn bekabelde verbinding werkt niet

Als je bekabelde verbinding niet werkt, controleer dan de volgende zaken:

  • Controleer of de netwerkkaart in je computer is ingeschakeld. Mocht deze uitgeschakeld zijn, schakel deze dan in.
  • Controleer of de kabel tussen je computer en het modem/router in orde is. Dat kan je eventueel testen met een andere netwerkkabel.
  • Controleer of je internetverbinding via een andere LAN-poort in het modem/router wel tot stand komt.
  • Zet het modem/router uit en weer aan en wacht 2 minuten. Mocht dit geen oplossing bieden, controleer dan of de firewallsoftware je verbinding blokkeert. Je kunt dit testen door deze tijdelijk uit te zetten.
  • Helpt dit niet, controleer dan in je besturingssysteem de instellingen van de ethernetkaart in je computer. De juiste instellingen zijn ‘Automatisch een IP-adres toewijzen’ en ‘Automatisch DNS toewijzen’.

 

Traag laden van websites, cache legen/wissen

Wat is een cache?
Een cache is een opslagplaats waarin veelgebruikte data tijdelijk wordt opgeslagen om er zo sneller bij te kunnen. Op je computer worden hier de tijdelijke internetbestanden mee bedoeld.
 
Waarom moet ik soms mijn cache legen?
Het komt voor dat je nog een oude versie van een pagina op een website ziet terwijl deze pagina al wel is veranderd. Het herladen (refresh) van de pagina lukt niet. De browser haalt dan de pagina uit de cache op je computer en toont dus de oude versie. Door alle cache bestanden te wissen zal de website de laatste versie van de server ophalen zodat je weer de actuele informatie te zien krijgt op je scherm.
 
Sneltoets combinatie
In veel browsers werkt de optie CTRL+SHIFT+DEL om direct in de gewenste menu optie te komen.
 
Cache wissen Internet explorer 10 en 11

  • Klik op het tools icoontje (blauw/grijze tandwieltje).
  • Klik op ‘Safety’ (Veiligheid) , deze optie is ook beschikbaar in de ‘command bar’.
  • Klik op ‘Delete Browsing History’ (Browsergeschiedenis verwijderen).
  • Selecteer ‘Temporary internet files and Website files’.
  • Klik op Delete.

    De stappen 1-2 zijn ook uit te voeren door de toetsen combinatie CTRL+SHFT+DEL.


Cache wissen in Internet Explorer 8 en 9

  • Klik op ‘Beveiliging’ of ‘Extra’ (Tools).
  • Klik op ‘Browsergeschiedenis verwijderen’ (Delete Browsing History).

    (Alternatief voor stap 1 en 2: CTRL+SHIFT+DEL) > Kies de gewenste functies.


Cache wissen in Google Chrome

  • Klik bovenaan in de menubalk op het Blad Icoontje (3 streepjes).
  • Klik op ‘Instellingen’ (Settings).
  • Klik onderaan de pagina op ‘Geavanceerde instellingen weergeven…’ (Show advanced settings).
  • Klik op de knop ‘Browser gegevens wissen’ (Clear Browsing data) en een nieuw klein scherm verschijnt.
  • Kies de periode die je wil verwijderen (of voor ‘Alle cookies’, de onderste optie).
  • Klik op de knop ‘Browser gegevens verwijderen’ (Clear browsing data).


Cache wissen in Mozilla Firefox (Windows)

  • Kies in Mozilla Firefox ‘Tools’ (Extra) uit het menu.
  • Selecteer ‘Clear Recent History’ (of via de snelkoppeling CTRL+SHFT+DEL).
  • Kies de tijdsperiode die je wil verwijderen.
  • Kies onder de kop ‘Details’ de optie ‘Cache’.
  • Klik op de knop ‘Clear Now’ (Nu wissen).


Cache in Mozilla Firefox wissen (Mac OS)

  • Ga naar het vervolgkeuzemenu Firefox.
  • Selecteer ‘Voorkeuren’.
  • Klik op het pictogram ‘Privacy’.
  • Klik in versie 1.5 op ‘Cache nu wissen’.
    Klik in versie 1.0 naast ‘Cache’ op de knop ‘Wissen’ en vervolgens op ‘OK’.
    Klik in versie 2.0 op de knop ‘Nu wissen’ onder de kop ‘Privégegevens’.


Cache wissen in Safari

  • Ga naar het vervolgkeuzemenu Safari.
  • Selecteer ‘Voorkeuren’.
  • Klik op het pictogram ‘Beveiliging’ in het bovenste venster.
  • Klik in het dialoogvenster Beveiliging op ‘Bladwijzers’.
  • Klik op ‘Toon cookies’.
  • Klik in het dialoogvenster Cookies op de cookies van een bepaalde website en klik vervolgens op ‘Verwijder’. Als je alle cookies wilt wissen, klik je op ‘Verwijder alles’.
  • Klik op ‘Gereed’.


Cache verwijderen Opera

  • Klik bovenaan in de menubalk op het opera menu.
  • Kies daarna ‘Settings’ en ‘Delete private data’.
  • Klik op ‘Detail options’ om meer informatie te bekijken.
  • Vink de gewenste opties aan of uit  (Delete entire Cache) en klik op de knop ‘Delete’ (Verwijderen).
Hoe gaat Kliksafe om met internetsnelheden?

Welk beleid hanteert Kliksafe met betrekking tot de internetsnelheden, wat kan ik verwachten?

Aan de hand van je postcode wordt de maximaal haalbare download- en uploadsnelheid getoond. De daadwerkelijke snelheid kan variëren. Hieronder zie je wat je kunt verwachten.

 

Type snelheid

Wat betekent dit?

Hoe meet ik het?
Maximale download- en uploadsnelheid Maximale internetsnelheid op basis van tech-nische mogelijkheden op je adres, dit staat op je orderbevestiging. Dit wordt evt. beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. 90% van de maximale snelheid moet tenminste in een van de tien uitgevoerde metingen* gemeten worden.
Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid Hoger dan 75% van de maximale download- en uploadsnelheid. De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen* gehaald worden.
Minimale download- en uploadsnelheid Hoger dan 70% van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.

* Gemeten binnen een week en gelijkmatig verspreid over minimaal drie dagen, waarbij niet meer dan één meting per uur meetelt. 

 

Als eindgebruiker moet je je vaste internettoegang meten, vanaf je eigen apparaat met een bedrade verbinding. Meet je een mobiele verbinding, dan kun je het beste de wifi-verbinding eerst uitzetten voordat je de meting gestart. Bij het meten van de internetsnelheid kan het voorkomen dat de meting wordt beïnvloed door bijvoorbeeld:

  • a. het hebben van eigen verkeer dat tegelijkertijd over dezelfde verbinding gaat (cross traffic); 
  • b. verouderde hard- en software.

Let erop dat de meting niet wordt beïnvloed door voornoemde aspecten.

Ik heb problemen met het openen van een website

Lukt het openen van een website niet? Krijg je een blokkadescherm of een foutmelding?

  • Bij blokkadescherm: kijk op het blokkadescherm of je je filter kan aanpassen om de site toch te kunnen bezoeken. Ben je het niet eens met de blokkade? Meld de site via filtering@kliksafe.nl. Wij zullen de site screenen en openzetten als deze niet in de ondergrens valt (pornografie, geweld, grof taalgebruik, gokken, phishing).
  • Bij een foutmelding is het belangrijk dat je onderstaande gevraagde gegevens noteert, zodat je dit kunt doorgeven aan onze KCC-medewerkers:
  • SSL/beveiligingsmelding? Door het installeren van het Kliksafe-certificaat wordt dit opgelost. Via https://cert.kliksafe.nl/ kan het certificaat geïnstalleerd worden.
  • Bij overige meldingen willen wij voor verder onderzoek graag de volgende informatie hebben:
  • Datum/tijdstip van foutmelding;
  • Je ip-adres, deze is op te vragen via http://ip.kliksafe.nl;
  • Van welke proxy maak je gebruik? Deze is op te vragen via http://ip.kliksafe.nl;
  • Exacte omschrijving van het probleem;
  • Om welke website het gaat (http://…).

 

Kliksafe-telefonie met ISDN

Ik heb ISDN, kan ik Kliksafe-telefonie nemen?

Ja, zeker kan dat.

KPN stopt per 1 september 2019 met ISDN. Het ISDN-netwerk is verouderd; er zijn nu betere en goedkopere technieken zoals VoIP (bellen via internet). Heb je dus nog ISDN, dan is het handig dat je alvast kijkt naar een alternatief. Naast dat het dus moet, is het ook nog eens beter voor je portemonnee: het is namelijk altijd goedkoper om te bellen via internet.

Wat moet je doen?
Het handigst is dat we samen regelen dat je overstapt naar Kliksafe Internet + bellen. Je kan ons bellen, maar je mag ook een mail sturen. Dan zoeken wij het vast uit en kunnen we je van een goed advies voorzien. Neem alvast een kijkje bij onze abonnementen Internet + Bellen.

Voordelen van Kliksafe-bellen

  • Gratis bellen met alle andere Kliksafe-bellers.
  • Je kunt kiezen voor een voordelige belbundel.
  • Kliksafe heeft al meer dan 11.000 tevreden bellers.
Wat houdt overboeking van mijn ADSL-verbinding in?

Overboeking is een technische term die vooral gebruikt wordt om de kwaliteit en snelheid van internetaansluitingen te definiëren. Overboeking betekent dat de capaciteit van een internetverbinding gedeeld wordt met meerdere gebruikers, en dat de maximumcapaciteit van die verbinding niet gegarandeerd is. De mate van overboeking wordt bepaald door de overboekingsfactor. De overboekingsfactor is de (maximum) snelheid van een verbinding zoals die aan een gebruiker beloofd is, gedeeld door het maximumaantal gebruikers van die verbinding. Voorbeeld: een consument heeft een internetaansluiting met 25 Mbit/s downloadsnelheid. Diezelfde verbinding wordt ook gebruikt door 19 andere consumenten die in dezelfde straat of wijk wonen en de verbinding met elkaar delen. De overboekingsfactor is in dit geval 20. Als alle 20 consumenten tegelijkertijd data ophalen van het internet, dan zou de downloadsnelheid per gebruiker kunnen dalen naar 25/20 = 1,25 Mbit/s. Internetaanbieders gaan er vanuit dat die 20 consumenten (bijna) nooit tegelijkertijd data ophalen of versturen, waardoor de gebruikers meestal een hogere snelheid ervaren dan het opgedeelde minimum (1,25 Mbit/s in dit voorbeeld).

In de praktijk wordt voor consumenten-internetverbindingen een overboekingsfactor tussen de 20 en 100 toegepast, afhankelijk van de kwaliteit van de internetaanbieder. Voor zakelijke gebruikers ligt de overboekingsfactor meestal tussen 1 en 20.

Overboeking kan plaatsvinden in verschillende delen van het netwerk van de internetaanbieder. Bij kabelinternet vindt overboeking plaats op de kabel van consument naar de wijkcentrale (het eerste stukje van de verbinding vanaf consument naar internet). Bij ADSL is het eerste stukje (de telefoonlijn) juist niet overboekt, maar de verbinding vanaf de telefooncentrale weer wel. Bij glasvezel (‘fiber to the home’) is de backbone van de provider de beperkende factor, deze is relatief gemakkelijk op te schalen en daarom zijn er tot op heden nog geen snelheidsproblemen op glasvezelverbindingen.

 

Ik bel nu via een andere provider, kan ik Kliksafe-telefonie nemen?

Ja, zeker kan dat.

KPN heeft de inkoop van linesharing flink verhoogd. Per 1 januari 2018 is de prijs voor haar klanten daarmee ook omhoog gegaan. En ben je een stuk goedkoper uit met Internet + Bellen van Kliksafe.

Wat moet je doen?
Ons advies is om het abonnement dat je nu hebt, te upgraden. Dat houdt in dat je overstapt van alleen Internet naar Internet + Bellen. Hoe doe je dit?

  • Ga naar MijnKliksafe.
  • Klik onderaan op je huidige abonnement.
  • Nu zie je wat je hebt. Onderaan deze pagina klik je op Upgrade naar +Bellen.
  • Voer je postcode en huisnummer in en kijk welke abonnementen er op jouw adres beschikbaar zijn.
  • Kies het abonnement dat het beste bij je past!

Neem alvast een kijkje bij onze abonnementen Internet + Bellen.

De voordelen van Kliksafe-bellen

  • Gratis bellen met alle andere Kliksafe-bellers.
  • Je kunt kiezen voor een voordelige belbundel.
  • Kliksafe heeft al meer dan 11.000 tevreden bellers.
Wat is mijn IP-adres?

Wil je weten wat je IP-adres is? Ga naar ip.kliksafe.nl, daar zie je je eigen IP-adres.

Meer weten?

Elke computer die verbonden wordt met internet, krijgt een IP-adres. Dit IP-adres is in principe elke keer hetzelfde.

Als je een router gebruikt, wordt het IP-adres toegekend aan de router en zal je PC een intern IP-adres krijgen van de router.
Een extern IP-adres krijg je van je provider. Door dit adres kan je computer of netwerk op internet gevonden worden. Het interne IP-adres wordt uitgedeeld door je router. Vanaf internet gezien, bent je echter bekend onder dat externe IP-adres van je provider.

Welke factoren zijn van invloed op mijn internetsnelheid?

BUITEN

ADSL/VDSL
Als je een DSL-verbinding hebt, dan bent je via het kopernetwerk verbonden met een wijkcentrale. In deze centrale komen alle koperverbindingen bij elkaar. Hoe verder je je vanaf deze centrale bevindt, hoe langzamer de snelheid wordt. Daarnaast speelt de kwaliteit van de bekabeling ook mee.

Ook zit er op een DSL-verbinding een overboeking. Dit houdt in dat de kabel vanaf je woning direct naar de wijkcentrale gaat, maar dat er in totaal minder kabels naar de volgende centrale gaan. Je merkt dit als in jouw gebied veel mensen tegelijk gebruik maken van internet.

Glasvezel
Bij glasvezel maakt de afstand tot de wijkcentrale niet uit.

BINNEN

Aansluiting in huis
In geval van DSL is het belangrijk dat je modem binnen 2 meter vanaf het IS/RA-punt (hoofdaansluiting) staat. Hoe langer de kabel, hoe lager de snelheid.
Gebruik daarnaast de juiste kabels voor je verbindingen. Ook koppelingen tussen de kabels zorgen er voor dat je snelheid omlaag gaat en daarbij zijn koppelingen storingsgevoelig.
Gebruik je Kliksafe-telefonie, zorg er dan voor dat er geen splitter aangesloten is.

Apparatuur
De internetsnelheid wordt mede bepaald door het apparaat waarop je werkt. Een moderne computer is sneller, heeft meer geheugen en kan de opdrachten in een hoger tempo uitvoeren. Ook de nieuwe netwerkkaarten kunnen hogere snelheid aan. Het is wel van belang dat je de meest recente drivers voor je netwerkkaart geïnstalleerd heeft. Oudere apparatuur heeft vaak een negatieve invloed op de snelheid.
Daarnaast zijn telefoons en tablets vaak langzamer, omdat ze vaak minder geheugen en een langzamere processor hebben.

Aantal apparaten
Als je meerdere apparaten (computers/laptops/tablets en telefoons) gebruikt, dan wordt de snelheid onderling gedeeld en wordt de verbinding per apparaat langzamer.

Besturingssysteem
Gebruik recente versies van het besturingssysteem. Oudere versie worden vaak niet ondersteund, zijn langzamer en brengen een veiligheidsrisico met zich mee.

Software
De hoeveelheid software die op je apparaat geïnstalleerd is, is ook van invloed op je snelheid. Veel software is continu verbonden met het internet en pakt op die manier ongemerkt veel bandbreedte. Vooral bij apps is dit het geval. Voorbeelden van dergelijke software zijn downloadprogramma’s, muziekprogramma’s, virusscanners en apps met reclame.

Computerinstellingen
Het is belangrijk om de juiste instellingen te hebben op je computer en netwerkkaart. Daarnaast is het van belang om virussen en andere kwaadaardige programma’s buiten de deur te houden. Ook adviseren we altijd een virusscanner en antispyware-software geïnstalleerd te hebben.

Powerline adapters en extenders
Deze apparaten kun je aansluiten om overal in je huis goed bereik te krijgen. Vaak wordt dan ook het bereik wel groter, maar gaat de snelheid flink omlaag. Deze apparaten worden door ons niet ondersteund en bij problemen zullen wij adviseren deze apparaten niet te gebruiken.

Wil je een beter bereik in huis, kijk dan eens in onze webshop. Hier verkopen we betrouwbare producten die technisch perfect aansluiten bij onze verbinding.

Wil je meer weten over het optimaliseren van wifi-snelheid, klik dan hier.

Snelheidstest
Als je bij ons een melding aanmaakt over je internetsnelheid, zullen wij eerst controles uitvoeren op je verbinding en je modem. Daarnaast zullen wij je vragen een test uit te voeren, die ons voorziet van de benodigde gegevens. Zo kunnen we je advies op maat geven.

Wat betekenen de lampjes op mijn modem?

Op het modem zitten diverse lampjes. Hieronder vind je de uitleg ervan.

 

Als er rode lampjes blijven branden, is er iets mis met het modem en kun je het beste contact opnemen met het klantcontactcentrum.

Power/Dsl knippert: het modem krijgt geen signaal binnen vanuit de wijkcentrale, het modem is niet goed aangesloten of er is een probleem in het netwerk van KPN.

Power/Dsl brandt: het signaal komt binnen in het modem, je hebt het modem goed aangesloten.

Power/Dsl en WLAN knipperen: het modem is aan het opstarten.

Internet brandt: je bent aan het bellen via digitale telefonie (van Kliksafe).

Het Info lampje brandt wanneer:
– Er een software update gaande is;
– Er een draadloze stick van AVM wordt geconfigureerd;
– Er een draadloze DECT-telefoon wordt aangemeld bij de FRITZ!Box.

 

Instellen favoriete webpagina

1.1. Mozilla Firefox

Zie je een website die je wil bewaren, klik dan op de ster in de werkbalk om een bladwijzer aan te maken. De ster wordt dan blauw, en de bladwijzer wordt aangemaakt in de map Andere bladwijzers. Dat is alles!

Meer uitleg staat op deze pagina.

1.2. Microsoft Internet Explorer

Het Favorietencentrum (te openen met een klik op de knop met de ster rechts bovenin de werkbalk).

Vanuit het Favorietencentrum, onderdeel Favorieten kunnen favoriete internetpagina’s snel worden geopend. Nieuwe internetpagina’s kunnen met de knop Aan Favorieten toevoegen (bovenin het favorietencentrum) aan de lijst met favorieten worden toegevoegd.

Werkbalk Favorieten

Via de werkbalk Favorieten (te activeren met een rechter muisklik op een leeg gedeelte van de adresbalk, optie Werkbalk Favorieten) zijn websites nóg sneller toegankelijk. Met de knop met de gele ster en groen pijltje (links in de werkbalk Favorieten) zijn internetpagina’s eenvoudig aan de werkbalk toe te voegen.

Wijzig eventueel de naam van een snelkoppeling door met rechts op de betreffende favoriet te klikken en te kiezen voor Naam wijzigen (dit is met name handig voor favorieten met een te lange naam).

1.3. Microsoft Edge

Het Favorietencentrum (te openen met een klik op de knop met de ster rechts bovenin de werkbalk).

Door op toevoegen te klikken zal de webpagina gekoppeld worden aan favorieten.

 

Inschakelen werkbalk favorieten

Klik rechts bovenin op de drie puntjes, daarna op instellingen.

Schakel de optie werkbalk favorieten in, hiermee is de werkbalk aan gezet.

             

 

1.4. Google Chrome

Een bladwijzer toevoegen

Klik rechts van de adresbalk op de Ster of .

  • Of gebruik een van deze opties:
    Klik in de rechterbovenhoek op Meer Bladwijzers  Bladwijzer instellen voor deze pagina.
  • Druk op Ctrl + d (Windows of Linux) of ⌘ + d (Mac).

Bladwijzers weergeven

  • Bladwijzerbalk: de bladwijzerbalk is standaard uitgeschakeld. Je kunt je instellingen wijzigen zodat de bladwijzerbalk op elke pagina wordt weergegeven.
  • Bladwijzermenu: je kunt toegang krijgen tot deze lijst met bladwijzers via Meer Bladwijzers
  • Bladwijzerbeheer: hier vind je eenvoudig je bladwijzers terug. Klik op Meer  Bladwijzers en vervolgens Bladwijzerbeheer.

Meer uitleg staat op deze paginainstellen startpagina

Mijn draadloze verbinding (wifi) is niet optimaal

Je draadloos internet functioneert niet optimaal. Lees hieronder wat je eraan kan doen.

Een draadloos netwerk maakt gebruik van de 2,4 GHz frequentie. Deze frequentie is een radiogolf en daardoor gevoelig voor storing door andere signalen en/of objecten. Dergelijke storing noemen we interferentie.

Hieronder volgen mogelijke oorzaken die er voor zorgen dat je draadloze signaal verstoord wordt of dat je signaal verminderd wordt. Hierdoor hapert de verbinding of neemt de snelheid af. Het is raadzaam om het signaal zo min mogelijk in aanraking met deze bronnen te laten komen.

Er kan sprake zijn van interferentie in je omgeving zijn, als:

  • Je een zwak signaal ontvangt;
  • De snelheid van je draadloze netwerk voortdurend wisselt;
  • Je helemaal geen draadloos netwerk tot stand kunt brengen.

 

Wat kan storing of vermindering van het wifi-signaal veroorzaken?

  • DECT basisstations (voor draadloze telefoons) verstoren het wifi-signaal;
  • Bluetooth-apparatuur;
  • Betonnen muren en betonnen vloeren (zeker met betonijzer er in);
  • Een laag aluminiumfolie onder laminaat of parket;
  • Spiegels en raamfolie;
  • Vloerverwarming;
  • Radiatoren;
  • Koelkasten, magnetrons, televisies en zelfs computers en beeldschermen;
  • Overige apparatuur zoals babyfoons of satellietontvangers;
  • Beveiligingscamera’s;
  • Apparatuur waarmee draadloos videosignaal wordt verlengd (HDMI, SCART).

 

Wat kun je doen om je draadloze signaal te verbeteren?

  • Je apparatuur zo ver mogelijk van de storingsbronnen houden;
  • Je apparatuur op een centrale plaats zetten (niet op de grond);
  • Je apparatuur niet bij metalen oppervlakten of andere draadloze apparatuur plaatsen;
  • Het verplaatsen van je modem (soms maar enkele centimeters) kan al een groot verschil maken: plaats je apparatuur zo dicht mogelijk bij het modem (advies is niet meer dan 10 meter of één verdieping vanaf het modem). Verder weg kan in veel gevallen wel werken. Mocht je problemen ervaren, plaats de apparatuur dan dichterbij;
  • Als laatste zijn er ook nog de draadloze netwerken bij jouw in de buurt. Als betreffende netwerken op dezelfde kanalen uitzenden, loopt het kanaal vol. Het advies is dan om de draadloze kanalen te wijzigen. Mocht je niet weten hoe dit moet, neem dan contact op met ons klantcontactcentrum.
Instellen startpagina in Google Chrome

Klik in de menubalk bovenin je browser op:

Klik dan op ‘instellingen’

Klik bij ‘Bij opstarten’ op ‘Een specifieke pagina of een reeks pagina’s openen. Pagina’s instellen.’

Vul in het invulveld je gewenste startpagina in: bijvoorbeeld http://www.kliksafe.nl


Klik op OK. Je startpagina staat nu ingesteld.

Instellen startpagina in Microsoft Edge

Deze startpagina kan worden gewijzigd via de knop Meer, Instellingen.

Selecteer bij Openen met de optie Specifieke pagina of pagina’s, selecteer in de keuzebox de optie Aangepast, geef de gewenste startpagina op (bijvoorbeeld www.kliksafe.nl) en bevestig deze met de knop +.          

Instellen startpagina in Mozilla Firefox.

Klik in de menubalk bovenin je browser op:  en dan op ‘Opties’.

Vul in het ‘Startpagina’ invulveld je gewenste startpagina in, bijvoorbeeld http://www.kliksafe.nl.

Klik op ‘OK’. Je startpagina is nu ingesteld.

Draadloos WLAN-netwerk met een tijdschakelaar in- en uitschakelen – FRITZ!Box 7270

Je kunt het draadloze WLAN-netwerk van de FRITZ!Box met behulp van een tijdschakelaar automatisch in- en uitschakelen.

Deze functie heet “Nightservice”. Deze functie verlaagt het stroomverbruik van de FRITZ!Box door de WLAN-module volledig uit te schakelen. De FRITZ!Box-nightservice wordt ook door andere aangesloten FRITZ!Box-producten (bijvoorbeeld FRITZ!WLAN Repeater) aangehouden.

De WLAN-communicatie van deze apparaten wordt volgens de instellingen van de FRITZ!Box in- en uitgeschakeld.

Nightservice inschakelen

  • Open de gebruikersinterface van de FRITZ!Box
  • Open het menu “System > Nightservice”
  • Activeer de tijdschakelaar voor het draadloze WLAN-netwerk.
  • Voer de instellingen voor de nachtservice uit:
    Met de opties “Switch off wireless network daily” (WLAN dagelijks uitschakelen) en “Switch off WLAN according to schedule” (WLAN volgens tijdschema uitschakelen) kun je de intervallen van de tijdschakelaar vastleggen.
    Bovendien kun je de optie “The radio network cannot be switched off until no more wireless devices are active” (Het draadloze netwerk wordt pas uitgeschakeld als er geen WLAN-netwerk meer actief is) inschakelen.
  • Klik om je instellingen op te slaan op “Apply” (Toepassen).

De nachtservice van de FRITZ!Box is zo geactiveerd en ingericht.

Draadloze verbinding optimaliseren

Bekabeld internet is nog altijd sneller en betrouwbaarder dan door de lucht. Toch is wifi veel handiger. Er zijn nog maar weinig draagbare apparaten die niet draadloos op het internet aangesloten kunnen worden. Dat draadloze signaal echter is lang niet altijd optimaal; het gaat moeizaam door beton heen en kan last hebben van andere signalen die in de lucht hangen. Daarom volgen hieronder wat eenvoudige maatregelen waarmee je het beste uit je wifi kunt halen.

Plaats de wifi router/modem op een goede plek.
Stop de router niet ver weg in een kast; het signaal heeft de vrije ruimte nodig om naar je apparatuur te kunnen stralen. Zet het apparaat ook niet direct naast andere apparatuur dat signalen uitzendt en niet naast stroomkabels. Dat zijn dingen die het signaal kunnen verstoren.

Zorg voor up-to-date software.
Zorg ervoor dat de router over de laatste software beschikt (Kliksafe verzorgt dit voor de Fritz!Box). Softwarefoutjes kunnen het goed functioneren in de weg zitten. Updates zijn ervoor om die foutjes op te lossen.

Zorg dat je apparaat te allen tijde up-to-date is; installeer alle Windows-updates, en zorg ervoor dat je met de laatste versie werkt van Flash Player, Browser (Google Chrome of Firefox). Wat ook belangrijk is, is dat je netwerkkaart is voorzien van het nieuwste stuurprogramma, deze vind je meestal onder de Windows-update of op de website van de fabrikant.

Kies het minst gebruikte kanaal.
Op plekken waar meerdere wifi-routers gebruikt worden, zijn ook meerdere wifi-signalen aanwezig. Een router kan op verschillende kanalen worden ingesteld, om te voorkomen dat ze elkaar in de weg gaan zitten.

Richt het signaal de goede kant op.
Als de wifi-router in de hoek van je huis staat, hoeft het niet naar de straat toe te zenden, maar liever naar de achtertuin.

Installeer een ‘repeater’.
Een wifi-router heeft geen onbeperkt bereik, maar je kunt het wel versterken. In de handel zijn apparaten te koop die het bereik van je bestaande wifi-netwerk uitbreiden. Het wifi-netwerk wordt opgepakt op een plek waar deze bereik heeft en verspreidt het signaal weer verder.

 

Fabriekshandleiding (Engels) – FRITZ!Box 7270

Hier vind je de fabriekshandleiding van de FRITZ!Box 7270.

FRITZ!Box – Draadloos kanaal wijzigen

Je kunt het draadloze WLAN-kanaal van de FRITZ!Box wijzigen om een beter bereik te krijgen op je locatie.

Deze functie heet ‘WLAN Radio Network’.

Let op: het kan zijn dat je een ander scherm te zien krijgt dan op het plaatje hieronder. Dit komt doordat je een andere versie van de software is. Het belangrijkste, de tekst, is echter wel hetzelfde.

Open de gebruikersinterface van de FRITZ!Box. Typ in de browser http://fritz.box of http://192.168.178.1.

Klik rechtsboven in het scherm op de drie puntjes (…) en zet Advanced View op groen door het schuifje naar rechts te zetten.

Open in het menu ‘Wireless’.

Open het menu ‘WLAN > Radio Channel’.
Zet een vinkje bij ‘Adjust radio channel settings’.

Achter Radio Channel kun je nu een kanaal selecteren (standaard staat deze op Autochannel).
Onderaan de pagina zie je een grafische weergave van de draadloze netwerken in je buurt.

Hoe minder hoog de grafiek op een bepaald kanaal, hoe beter het signaal op dat kanaal zal zijn. Ideaal is een kanaal waar zich nog geen bestaande netwerken bevinden.

Klik op ‘Apply’ (Toepassen) om je instellingen op te slaan.

 

FRITZ!Box – Draadloos WLAN-netwerk per tijdschakelaar in- en uitschakelen

Je kunt het draadloze WLAN-netwerk van de FRITZ!Box met behulp van een tijdschakelaar automatisch in- en uitschakelen. Deze functie heet ‘WLAN Schedule’. Deze functie verlaagt het stroomverbruik van de FRITZ!Box door de WLAN-module volledig uit te schakelen. De FRITZ!Box WLAN Schedule wordt ook door andere aangesloten FRITZ!Box-producten (bijvoorbeeld FRITZ!WLAN Repeater) aangehouden. De WLAN-communicatie van deze apparaten wordt volgens de instellingen van de FRITZ!Box in- en uitgeschakeld.

Let op: het kan zijn dat je een ander scherm te zien krijgt dan op het plaatje hieronder. Dat komt omdat je een andere versie van de software hebt. Het belangrijkste, de tekst, is echter wel hetzelfde.

Open de gebruikersinterface van de FRITZ!Box. Typ in de browser http://fritz.box of http://192.168.178.1.

 

Open het menu ‘Wireless’.

Open het menu ‘Wireless> Schedule’.

Zet een vinkje bij ‘Use schedule for wireless Schedule’.

Voer de instellingen voor de WLAN Schedule uit:

  • met de optie ‘Turn off wireless LAN from’ (WLAN dagelijks uitschakelen op vaste tijden, dit geldt voor de hele week);
  • met de optie ‘Switch off wireless LAN according to schedule’ (WLAN volgens tijdschema uitschakelen) kun je de intervallen van de tijdschakelaar vastleggen.  

TIP: schakel het vinkje bij ‘The radio network cannot be switched off until no more wireless devices are active’ uit.

 

Klik op ‘Apply’ (Toepassen) om je instellingen op te slaan.

Het is ook mogelijk om de WLAN-knop op het modem uit te schakelen (drukken hierop heeft geen aan/uit effect). Dit doe je op de volgende manier:

Klik op Buttons and LEDs

Zet een vinkje bij “Buttons locked”. Klik op ‘Apply’ (Toepassen) om je instellingen op te slaan.

De WLAN Schedule van de FRITZ!Box is zo geactiveerd en ingericht.

FRITZ!Box – wat betekenen de lampjes op mijn modem?

Op het modem zitten diverse lampjes.

Wat betekenen ze?

  • Power/DSL knippert: het modem krijgt geen signaal binnen vanuit de wijkcentrale, het modem is niet goed aangesloten of er is een probleem in het netwerk van KPN. Blijft dit lampje knipperen, neem dan contact op met ons klantcontactcentrum.
  • Power/DSL brandt: het signaal komt binnen in het modem, je hebt het modem goed aangesloten.
  • Power/DSL en WLAN knipperen: het modem is aan het opstarten.
  • Internet (of Fon) brandt: je bent aan het bellen via digitale telefonie (van Kliksafe).
  • DECT brandt alleen als je telefoontoestellen rechtstreeks gekoppeld hebt aan het modem (dit wordt niet zoveel gebruikt, dus over het algemeen brandt dit lampje niet).
  • WLAN brandt: draadloos internet is actief.

 

Het Info-lampje brandt als:
– er een software-update gaande is;
– er een draadloze stick van AVM wordt geconfigureerd;
– er een draadloze DECT-telefoon wordt aangemeld bij de FRITZ!Box.

Let op: als er rode lampjes blijvend branden, is er iets mis met het modem en kun je het beste contact opnemen met het klantcontactcentrum.

FRITZ!Box 7360 – Fabriekshandleiding (NL)

Download hier de fabriekshandleiding van de FRITZ!Box 7360.

FRITZ!Box 7360 – waar vind ik mijn wifi/draadloze gegevens?

Als je zelf geen wijzigingen hebt doorgevoerd in je FRITZ!Box, zullen de wifi-gegevens die onderop het modem staan, de juiste zijn.

De naam van het netwerk (SSID) komt overeen met de modelnaam van de FRITZ!Box: FRITZ!Box Fon WLAN 7360.

De WLAN-netwerksleutel (key) komt overeen met de cijfercode naast het sleutelpictogram.

Hieronder zie je een voorbeeld:

FRITZ!Box 7390 – Fabriekshandleiding (UK)

Download hier de fabriekshandleiding van de FRITZ!Box 7390.

FRITZ!Box 7430 – Fabriekshandleiding (UK)

Download hier de fabriekshandleiding van de FRITZ!Box 7430.

FRITZ!Box 7490 – Fabriekshandleiding (UK)

Download hier de fabriekshandleiding van de FRITZ!Box 7490.

Genexis Core Advanced – telefonie aansluiten

Telefonie aansluiten – Genexis Core Advanced

Heb je een Genexis Core Advanced modem (zie afbeelding) en bel je via Kliksafe?

In deze handleiding vind je uitleg over het aansluiten van je telefonie.

Genexis Core Advanced – wat betekenen de lampjes op mijn modem?

Op het modem zitten verschillende lampjes. Hieronder leggen we uit wat de lampjes betekenen.

Als er rode lampjes blijven branden, is er iets mis met het modem, neem in dat geval contact op met ons klantcontactcentrum.

Power uit: het modem is niet aangesloten op een spanningsbron, controleer de voeding.

 

Power aan: het modem is correct aangesloten op een spanningsbron.

Power knippert groen/is rood: hardwareprobleem, neem contact op met het klantcontactcentrum.

2 pijltjes links/rechts uit: het modem detecteert geen licht op de glasvezel. Neem contact op met het klantcontactcentrum.

2 pijltjes links/rechts aan: het modem detecteert licht op de glasvezel.

2 pijltjes links/rechts knippert: modem is aan het updaten of ontvangt enkele instellingen, dit kan tot een kwartier duren.

TV-tje uit: je maakt geen gebruik van IPTV, dit lampje hoort niet te branden.

Telefoontje aan: digitale telefonie is geactiveerd.

Telefoontje knippert: digitale telefonie is aan het opstarten.

Telefoontje uit: digitale telefonie van Kliksafe is niet actief, neem contact op met het klantcontactcentrum als je belt via Kliksafe.

@ knippert: het modem is bezig verbinding te maken met het internet.

@ aan: Internet is actief.

@ uit: het modem heeft geen verbinding met het internet.

Wifi aan: wifi/draadloos is actief.

Wifi knippert: WPS modus is actief.

Wifi uit: wifi/draadloos is uitgeschakeld.

 

Genexis Live! Titanium – Fabriekshandleiding

Fabriekshandleiding (Engels) – Genexis Live! Titanium

Hier vind je de fabriekshandleiding van de Genexis Live! Titanium glasvezelmodem.

Genexis Live! Titanium – wat betekenen de lampjes op mijn modem?

Op het modem bevinden zich diverse lampjes. Hieronder vind je de uitleg ervan.

Als er rode lampjes blijvend branden, is er iets mis met het modem en kun je het beste contact opnemen met het klantcontactcentrum).

 

Power uit: het modem is niet aangesloten op een spanningsbron, controleer de voeding.

Power aan: het modem is correct aangesloten op een spanningsbron.
 

2 pijltjes links/rechts uit: het modem detecteert geen licht op de glasvezel. Neem contact op met het klantcontactcentrum.

2 pijltjes links/rechts aan: het modem detecteert licht op de glasvezel.
 

TV-tje uit: klopt, je maakt geen gebruik van IPTV, dit lampje hoort niet te branden.
 

 

 

<> knippert: het modem is aan het updaten of ontvangt nieuwe instellingen. Dit kan tot een kwartier duren. Tijdens dit proces mag je het modem niet van de stroom te halen.

<> brand rood: hardware probleem. Neem contact op met het klantcontactcentrum.

<> uit: het modem kan geen data versturen. Neem contact op met het klantcontactcentrum.

Telefoontje aan: Digitale telefonie is geactiveerd.

Telefoontje knippert: Digitale telefonie is aan het opstarten.

Telefoontje uit: Digitale telefonie van Kliksafe is niet actief, neem contact op met het klantcontactcentrum als je belt via Kliksafe.
 

@ knippert: het modem is bezig verbinding te maken met het internet

@ aan: Internet is actief

@ uit: het modem heeft geen verbinding met het internet
 

Wifi aan: wifi/Draadloos is actief

Wifi knippert: WPS modus is actief

Wifi uit: wifi/Draadloos is uitgeschakeld
 

LAN poort groen: Er is verbinding met een apparaat.

LAN poort geel: Er wordt data uitgewisseld over deze verbinding.

Google Chrome herstellen naar standaard instellingen.

De herstelfunctie van Google Chrome zet de instellingen van de browser terug naar de fabrieksinstellingen. Door het herstellen van de Google Chrome instellingen kunnen gebruikers ongewenste wijzigingen die werden gemaakt door adware en door verscheidene browser hijackers terugdraaien. Let op: het herstellen van de fabrieksinstellingen zal de bladwijzers en opgeslagen paswoorden niet verwijderen. Door het volgen van deze stappen zullen de standaard zoekmachine, startpagina en standaard opstart-tabs herstellen en extensies worden uitgeschakeld.

 

  1. Open Google Chrome en klik op het “balkjes” (menu) icoon (in de rechterbovenhoek van het hoofdscherm).

    2. In het instellingen scherm, onderaan de pagina, klik je op “Toon geavanceerde instellingen”.

    3. Onderaan de pagina klik je op de ‘Herstel browserinstellingen”-knop.

    4. In het geopende “Instellingen opnieuw instellen” scherm klik je op de “Terugzetten” knop.

    5. Herstart Google Chrome zodat de wijzigingen worden doorgevoerd.
Heeft een VDSL-verbinding na het aansluiten direct de maximale snelheid?

Niet direct. Een VDSL-verbinding maakt gebruik van DLM-techniek die ervoor zorgt dat een verbinding optimaal wordt ingesteld, afhankelijk van de omstandigheden. Dit houdt in dat de eerste 10 dagen van je nieuwe verbinding de verbinding ’s nachts voor ongeveer 30 seconden wordt onderbroken. Dit is nodig om de optimale snelheid te kunnen bepalen. Na deze 10 dagen zal je verbinding ongeveer eens per maand worden onderbroken. Daardoor blijft je lijn stabiel.

Het is mogelijk dat de werkelijke snelheid van je verbinding lager uitvalt dan de snelheid van je abonnement. Kliksafe heeft hier geen invloed op.

De snelheid is onder andere afhankelijk van:
1) De afstand tot de wijkcentrale.
2) De kwaliteit van de koperlijn.

 

Hoe retourneer ik mijn modem?

Als je je modem naar ons terug wilt sturen in verband met een opzegging of als je geen modem van Kliksafe meer wilt huren, zorg er dan voor dat de kabel en de stroomadapter zijn bijgesloten.

Retourneren modem
BNS Data Logistics
Witboom 2
4131 PL Vianen

Vermeld je naam en adresgegevens, zodat duidelijk is van wie het modem afkomstig is.

Als het een vervanging van een DSL of een glasvezelmodem betreft, heb je hier al bericht over gekregen van ons.

Vragen? Neem contact op met ons klantcontactcentrum, we helpen je graag.

 

Hoe sluit ik mijn ADSL-modem aan (analoog)?

Hieronder vind je een schema waarin wordt aangegeven hoe de bekabeling moet worden aangesloten bij een ADSL-verbinding.
(Wil je een FRITZ!Box aansluiten, gebruik dan de handleiding die je bij de FRITZ!Box hebt gekregen.)

LET OP: De bekabeling tussen het IS/RA-punt (het KPN-aansluitpunt) en je modem mag maximaal 2 meter lang zijn.

Het schema toont zowel de aansluiting voor wanneer je gebruik maakt van digitale telefonie via Kliksafe (VoIP) als de aansluiting in combinatie met een telefoonaansluiting via KPN-telefonie.

Telefonie via KPN (analoog)
Verbind de telefoon met een kabel aan de splitter.

Telefonie via Kliksafe (VoIP)
Verbind de telefoon met een kabel aan de modem.

Bel je via digitale telefonie van Kliksafe (VoIP), laat dan de splitter weg en sluit de binnenkomende lijn aan op het ADSL-poortje van de modem.

Je splitter kan afwijken van bovenstaand schema. Kijk in dat geval goed naar de tekst die bij de poortjes staan aangegeven. Omdat hiervoor soms verschillende termen worden gebruikt, kun je het volgende aanhouden: Lijn of Line / Modem of DSL / Telefoon of Phone of Analoog.

 

Hoe sluit ik mijn ADSL-modem aan (ISDN)?

Hieronder vind je een schema waarin wordt aangegeven hoe de bekabeling moet worden aangesloten bij een ADSL-verbinding.
(Wil je een FRITZ!Box aansluiten, gebruik dan de handleiding die je erbij hebt gekregen.)

LET OP: De bekabeling tussen het IS/RA-punt (het KPN-aansluitpunt) en je modem mag maximaal 2 meter lang zijn.

Het schema toont zowel de aansluiting voor digitale telefonie via Kliksafe (VoIP) als de aansluiting in combinatie met een telefoonaansluiting via KPN-telefonie (ISDN).

Telefonie via KPN (ISDN)
Verbind de telefoon met een kabel aan het NT1 kastje of aan je telefooncentrale.

Telefonie via Kliksafe (VoIP)
Verbind de telefoon met een kabel aan de modem.

Bel je via digitale telefonie van Kliksafe (VoIP), laat dan de splitter weg en sluit de binnenkomende lijn aan op het ADSL-poortje van de modem.

Je splitter kan afwijken van bovenstaande schema. Kijk in dat geval naar de tekst die bij de poortjes staan aangegeven. Omdat hiervoor soms verschillende termen worden gebruikt, kun je het volgende aanhouden: Lijn of Line / Modem of DSL / Telefoon of Phone of ISDN.

 

Hulp op afstand (Teamviewer)

Klik hier voor hulp op afstand.