Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Mijn draadloze verbinding (wifi) is niet optimaal

Je draadloos internet functioneert niet optimaal. Lees hieronder wat je eraan kan doen.

Een draadloos netwerk maakt gebruik van de 2,4 GHz frequentie. Deze frequentie is een radiogolf en daardoor gevoelig voor storing door andere signalen en/of objecten. Dergelijke storing noemen we interferentie.

Hieronder volgen mogelijke oorzaken die er voor zorgen dat je draadloze signaal verstoord wordt of dat je signaal verminderd wordt. Hierdoor hapert de verbinding of neemt de snelheid af. Het is raadzaam om het signaal zo min mogelijk in aanraking met deze bronnen te laten komen.

Er kan sprake zijn van interferentie in je omgeving zijn, als:

  • Je een zwak signaal ontvangt;
  • De snelheid van je draadloze netwerk voortdurend wisselt;
  • Je helemaal geen draadloos netwerk tot stand kunt brengen.

 

Wat kan storing of vermindering van het wifi-signaal veroorzaken?

  • DECT basisstations (voor draadloze telefoons) verstoren het wifi-signaal;
  • Bluetooth-apparatuur;
  • Betonnen muren en betonnen vloeren (zeker met betonijzer er in);
  • Een laag aluminiumfolie onder laminaat of parket;
  • Spiegels en raamfolie;
  • Vloerverwarming;
  • Radiatoren;
  • Koelkasten, magnetrons, televisies en zelfs computers en beeldschermen;
  • Overige apparatuur zoals babyfoons of satellietontvangers;
  • Beveiligingscamera’s;
  • Apparatuur waarmee draadloos videosignaal wordt verlengd (HDMI, SCART).

 

Wat kun je doen om je draadloze signaal te verbeteren?

  • Je apparatuur zo ver mogelijk van de storingsbronnen houden;
  • Je apparatuur op een centrale plaats zetten (niet op de grond);
  • Je apparatuur niet bij metalen oppervlakten of andere draadloze apparatuur plaatsen;
  • Het verplaatsen van je modem (soms maar enkele centimeters) kan al een groot verschil maken: plaats je apparatuur zo dicht mogelijk bij het modem (advies is niet meer dan 10 meter of één verdieping vanaf het modem). Verder weg kan in veel gevallen wel werken. Mocht je problemen ervaren, plaats de apparatuur dan dichterbij;
  • Als laatste zijn er ook nog de draadloze netwerken bij jouw in de buurt. Als betreffende netwerken op dezelfde kanalen uitzenden, loopt het kanaal vol. Het advies is dan om de draadloze kanalen te wijzigen. Mocht je niet weten hoe dit moet, neem dan contact op met ons klantcontactcentrum.