Aandacht in de klas
De leerlingen geconcentreerd te houden in de klas, is niet altijd even makkelijk. Ben je lekker bezig met een online les, zie je je leerlingen gniffelen en grijnzen. Je weet hoe laat het is: ze zijn een TikTok-filmpje aan het kijken. En een ander kind zit op YouTube. De concentratie is weg! Lastig, hoe krijg ik weer grip op ze, hoe krijg ik ze weer bij de les?

De leerlingen geconcentreerd te houden in de klas, is niet altijd even makkelijk. Ben je lekker bezig met een online les, zie je je leerlingen gniffelen en grijnzen. Je weet hoe laat het is: ze zijn een TikTok-filmpje aan het kijken. En een ander kind zit op YouTube. De concentratie is weg! Lastig, hoe krijg ik weer grip op ze, hoe krijg ik ze weer bij de les?
Afleiding door internet
Herken je het? Internet is een machtig hulpmiddel op school. Er wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Maar de keerzijde van internet is: er is wel erg veel afleiding. Leerlingen zijn bij het volgen van online lesmethodes maar één klik verwijderd van TikTok, van YouTube, van games of wat dan ook. En we weten allemaal hoe het gaat: ze kijken even een filmpje, en klikken zo door naar de volgende.
Wat kan je daaraan doen?
Er is een mooi middel, dat helpt om de grip en concentratie in de klas terug te krijgen. Je kan hiervoor namelijk een filter gebruiken. Met het filter kan je bijvoorbeeld instellen dat uw leerlingen ’s morgens alleen toegang tot online lesmethoden hebben. En ’s middags is er tijd voor ontspanning en hebben ze meer vrijheid op internet. Je kan daar zelf een keuze in maken.
Hoe werkt het?
Als school maak je de keuze wat je precies wil gaan doen. Elke school heeft eigen lesmethodes, en een eigen invulling van het onderwijs. Denk aan dingen als welk type internet je wil. En: op welke manier kan je de aandacht terugkrijgen? Het filter is dan een handig hulpmiddel. We stellen het filter in zoals jij dat wil. Het is een geautomatiseerd proces: een kleine aanpassing aan het internet, met een groot resultaat. De leerlingen hebben dan per dagdeel een ander profiel. Daarmee heb je als leerkracht meer controle in de klas en meer grip op de leerlingen.
Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
We zetten internet zover open, dat alleen de lesmethoden beschikbaar zijn. Nu kunnen de leerlingen gewoon hun werk doen, zonder afleiding. En jij, leerkracht, hebt de aandacht. In de middag gaan leerlingen met een werkstuk aan de gang, en geef je ze meer vrijheid op het internet. Ook kan je er als leerkracht voor kiezen om uw klas misschien wel toegang te geven tot YouTube, maar niet tot TikTok – of andersom. Als school kan je dit voor elke groep afzonderlijk instellen. Kortom: er zijn mogelijkheden genoeg om het internet naar wens in te stellen. Uiteraard kunnen wij het instellen voor de school. Kost het jou ook geen tijd. En kan je doen waar je goed in bent; kinderen nieuwe dingen leren.
Wil jij dit ook?
- Bel ons op (085) 489 13 00. Wij hebben de oplossing.
- Daarna: je spreekt als school jouw wensen met ons door, en wij stellen het voor je in.
- Ervaar zelf het gemak.