Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

Eerste hulp bij internetproblemen

#Onderwijs

Geplaatst op 18 juni 2020

Eerste hulp bij internetproblemen

Geen internet, van het kastje naar de muur, meerdere partijen, leraren die er klaar mee zijn, verkeerde contactgegevens, stress. Kortom: een hoop gedoe waar je als directeur niet op zit te wachten. En als ICT ’er wil je gewoon goed geholpen worden, in plaats van iedere keer het kastje van de muur te moeten trekken.

Wifi is belangrijk

Door de jaren heen is wifi zo ongeveer het belangrijkste onderdeel geworden binnen de school. Het is dan ook goed om dit extra aandacht te geven.
In de praktijk blijkt dat we de complexiteit van wifi onderschatten. Als er problemen zijn, weten we vaak niet wat we doen moeten. We gaan allerlei ‘kastjes’ herstarten en/of apparaten uitschakelen. Deze acties kúnnen voor succes zorgen. Maar of het uiteindelijk verstandig is?

Wifi-problemen

Herkent u de term ‘wifiproblemen’? Deze term wordt vaak gebruikt als verzamelnaam voor allerlei dingen die je niet kunt doen op je apparaat. U begrijpt dat dit een enorm breed begrip is bij het oplossen van het probleem.

Paniek!

Het is een feit dat u gelijk onder druk komt te staan bij een probleem. Lessen die internet nodig hebben, kunnen niet doorgaan. De leraar zit met zijn handen in het haar. Leerlingen beginnen te joelen. De paniek slaat toe. Hoe los ik dit op.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat u denkt: ik zet de hoofdschakelaar wel even om. Zodat u zeker weet dat alles is herstart. En dan maar hopen dat alles daarna weer werkt.

Herstarten of uitschakelen

De oplossing om ‘kastjes’ te herstarten, kan een aantal keer werken. Toch is dit in de meeste gevallen het verschuiven of zelfs verergeren van het probleem. Totdat er opeens zoveel problemen zijn, dat herstarten en het uitzetten van apparaten ook niet meer werkt.
Als dat moment is aangebroken, is het vaak veel lastiger om de oorzaak te achterhalen. Er gaat dan ook veel tijd in het onderzoek zitten om het probleem definitief op te lossen. Het gevaar is dat gebruikers hun geduld verliezen en er onderling frustratie ontstaat. Vaak zijn er meerdere partijen betrokken in dit verhaal. Het is dus goed om op iemand terug te kunnen vallen die verstand heeft van ICT, en die een belangrijke positie in uw netwerk heeft.

Kliksafe inschakelen

Daarom willen wij u graag advies geven. U hebt tenslotte niets voor niets een Kliksafe-oplossing! We denken graag mee met de klant en ICT-partij. Onze positie in het netwerk is belangrijk en als Kliksafe zijn we ons daarvan bewust. Door gebruik van het webfilter en met onze kennis kunnen we snel acteren op internetproblemen. Dus hébt u problemen: neem direct contact met ons op. We staan altijd klaar voor u.

Over de auteur:

Als vader van 4 kinderen kan Jan alles aan. Die geven je zoveel energie :-). Jan verbindt niet alleen systemen, maar ook mensen. Hij werkt op de afdeling Zakelijk en Onderwijs. Vol enthousiasme zorgt hij ervoor dat de klant krijgt wat hij voor ogen heeft. Als er problemen zijn, kan hij die als geen ander omzetten in nieuwe kansen. Jan vindt dit het meest uitdagende in zijn werk. Naast het werk houdt Jan veel van lezen, zingen en sporten.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor uw school of organisatie. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende producten op het gebied van veilig internet: een filter, een firewall en monitoringtools. Zo bepaalt u zelf wat voor uw organisatie het beste is.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Deel dit bericht op: