Wat gebeurt er binnen mijn school?
Vraag je je weleens af wat er binnen jouw school op internet gebeurt? Wat doen de leerlingen er eigenlijk, naast lesmateriaal en schoolwerk? Wat houdt ze bezig? Door middel van rapportages kan je daar meer inzicht in krijgen. En houd je grip op het internetgedrag van leerlingen. Zo kan je gericht handelen als je ziet waar leerlingen mee zitten. Grip, maar ook zorg dus voor de leerlingen. Hoe werkt het?

Wat gebeurt er binnen mijn school?
Vraag je je weleens af wat er binnen jouw school op internet gebeurt? Wat doen de leerlingen er eigenlijk, naast lesmateriaal en schoolwerk? Wat houdt ze bezig? Door middel van rapportages kan je daar meer inzicht in krijgen. En houd je grip op het internetgedrag van leerlingen. Zo kan je gericht handelen als je ziet waar leerlingen mee zitten. Grip, maar ook zorg dus voor de leerlingen. Hoe werkt het?
Rapportage
Rapportages geven een overzicht van termen waarnaar de afgelopen periode is gezocht op zoekmachines. Ook krijgt je een rapportage van de meest bezochte en/of geblokkeerde websites. Deze informatie kan je heel goed gebruiken bij mediawijsheidlessen binnen de school.
Zorgen om een leerling
Als je of jouw collega’s zich zorgen maken over een specifieke leerling binnen school (bijvoorbeeld als hij/zij langdurig depressief is), kan je voor hem of haar een eigen rapportage aanvragen. Zo kan je meer inzicht krijgen in de leefwereld van deze leerling, en als het nodig is, hulp inschakelen.
Safeguarding
Safeguarding is de nieuwste manier van rapporteren. Als je het goed gebruikt, kan je er veel informatie uithalen. Het werkt in het kort als volgt. Safeguarding werkt met 7 thema’s, die zijn geclassificeerd als ‘mogelijk gevaarlijk’. Als een leerling zoekt binnen een van deze thema’s, wordt er direct een notificatie met een screenshot verstuurd. Dit gaat naar degene die je als school hebt ingesteld. Binnen die thema’s zijn er categorieën: gevaarlijk, waarschuwing en informatief.
Voorbeeld
Zoekt een leerling meermalen op een onderwerp dat binnen ‘gevaarlijk’ valt, bijvoorbeeld: ik wil dood, niemand vindt me leuk, ik word gepest – dan weet je aan de hand van de melding die je krijgt, dat je de leerling zorgvuldig in de gaten moet houden. Of kan je gelijk hulp inschakelen.
Inschatten
Degene die de meldingen ontvangt, bijvoorbeeld de intern begeleider van de school, kan zo telkens een inschatting maken of er actie moet worden genomen. Het is wel belangrijk dat de informatie zorgvuldig geïnterpreteerd wordt. Het blijft namelijk een stukje techniek dat een toevoeging geeft. Het kan namelijk ook zo zijn dat er een website of zoekterm verkeerd geclassificeerd worden. Of onderwerpen kunnen voor een werkstuk opgezocht zijn.
Advies van onze medewerkers
Als je een toelichting wil bij bepaalde meldingen, zijn wij graag bereid om je te helpen bij het interpreteren en advies te geven.
NB: Dit was de beknopte uitleg van Safeguarding. Als je een uitgebreide beschrijving wil, stuur dan even een mail. Dan sturen we het je toe.