Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

Referentie HSN-scholen

#Reviews door klanten

Geplaatst op 27 oktober 2020

Wat vinden onze klanten eigenlijk van Kliksafe? We belden met Ton ten Klooster, ICT’er  bij HSN-scholen in Nijkerk.  Ton deelt zijn ervaringen met Kliksafe.

Wie is Ton ten Klooster? 

Ton is officieel staffunctionaris ICT bij de Hervormde Schoolvereniging Nijkerk. Deze vereniging bestaat uit 6 christelijke basisscholen in Nijkerk en Nijkerkerveen. Er zit een vrij kleine school bij met 70 leerlingen, en een paar grote van 400 leerlingen. Ton ten Klooster was eerst leerkracht, maar hij “zorgt nu op het bovenschools kantoor voor alles wat met ICT te maken heeft”.

Hoe lang hebben jullie al Kliksafe? 

We hebben al 5 jaar Kliksafe-filtering. En daarvoor jarenlang FilterNet. We weten dus bijna niet beter dan dat ons internet gefilterd is.

En waarom filtering? 

Onze scholen gebruiken uiteraard internet. Daar ga je op een bepaalde manier mee om. Er zijn eigenlijk twee sporen die over het algemeen gevolgd worden.
1) Je geeft leerlingen vrij toegang tot internet, en je leert ze daarmee om te gaan. Of 2) je leert de kinderen omgaan met internet, maar dan ook met behulp van technische hulpmiddelen. Dat spoor volgen wij, dat is onze keuze. Daarom filteren wij het internet. Maar ik zeg niet dat scholen die kinderen leren omgaan met open internet, het niet goed doen.

Voor ons is het een bewuste keuze om de kinderen veilig internet te bieden. Neem bijvoorbeeld de schoolbibliotheek, daar leg je ook niet alle mogelijke boeken neer. En al leer je kinderen om te gaan met gefilterd internet, ook dan komen ze soms nog op verkeerde sites. Dat willen we voorkomen. Als kinderen op sites komen die je niet wilt dat ze zien, kom je daar dan al achter? En daarnaast: dan is de schade al geschied. Sommige beelden zetten zich vast op het netvlies. We geven al 20 jaar medialessen op school. Wij willen de ouders die hun kinderen aan ons toevertrouwen, laten merken dat de kinderen bij ons veilig zijn, ook op internet.

Waarom Kliksafe? 

Jarenlang hadden we FilterNet. De aanleiding om over te stappen naar Kliksafe was de techniek. We werkten steeds meer met iPads, en daarvoor kon de filtering niet centraal geregeld worden. Dat kon bij Kliksafe wel, toen zijn we overgestapt. En we vinden ook dat Kliksafe een kwalitatief beter filter heeft. We lopen bijna nooit tegen problemen aan met het filter. We hebben Kliksafe dan ook echt om het filter aangeschaft. Het filter is voor de groepen 1 en 2 streng ingesteld, en voor de groepen 3-8 minder streng.

Tevreden! 

We horen de leerlingen nooit over het filter, dat is een goed teken. En ook de leerkrachten zijn er tevreden mee. Natuurlijk gebeurt het weleens dat iemand niet op een website kan, dat hij een blokkadepage krijgt. Maar dat is met een mailtje naar Kliksafe heel snel opgelost.

Wat vindt u van de service van Kliksafe? Heeft u die nodig gehad? 

Dit jaar hebben we vrij veel service nodig gehad. Er waren problemen met Chromebooks en de wifi-verbinding. Daar is grondig onderzoek naar gedaan. Door Kliksafe, en door onze netwerkleverancier. Zij hadden veel contact met elkaar, en met mij. Soms ging het goed en dan weer minder. Vanuit de scholen was het lastig om aan te geven wanneer het probleem speelde. Klachten werden niet altijd gemeld, waardoor het leek of het verholpen was. Maar dan was er weer een incident. Toen kwam corona en moesten kinderen thuiswerken. Met de Chromebooks in het thuisnetwerk was er geen probleem. Terug op school begon het weer.

Toen kwamen Jan en Marcel van Kliksafe op locatie. Kort (technisch) samengevat: ze bezochten een website en monitorden wat er gebeurde. In de logs zagen ze dat het verzoek van een Chromebook terugkwam naar een Android-telefoon. Dat klopte niet. Wat bleek, de DHCP-leasetime (hoe lang hou je een IP-adres vast voor een apparaat) stond aan de korte kant en is toen verhoogd. Dat was de oplossing en nu werkt het weer. Marcel is geniaal en krijgt van ons een dikke 10! Hij is onze Sherlock Holmes in de wereld van cijfertjes en codes.

Samenwerking  

Uiteraard waren er mensen op school geïrriteerd. Dat was jammer, maar ook begrijpelijk. Het was gewoon een vaag en onduidelijk probleem, dat een tijd duurde. Soms leek het goed te gaan en dan weer niet. Maar ik heb het Kliksafe nooit verweten. We hadden steeds goed contact. En ook de samenwerking tussen Kliksafe en die netwerkleveranciers verliep goed.

Zou u Kliksafe aanbevelen? 

Dat zou ik zeker! Het Kliksafe-filter is een heel goed filter. Het is duurder dan bij andere partijen, maar dat hebben wij ervoor over. Maar -met een knipoog- daarom wil je dus wél dat dingen opgelost worden. Al met al zijn wij een tevreden Kliksafe-klant.

Welk cijfer zou u Kliksafe geven? 

Ergens helemaal bovenin. Kliksafe is gewoon hartstikke goed!

 

Hanneke
Over de auteur:

Hanneke is medewerker marketing & communicatie. Ze werkt al vanaf 2004 bij Kliksafe. Hanneke houdt van lezen en zingen. Ze schrijft graag, en kan eindeloos bellen met zussen. Als ze de eerste zonnestralen voelt of een vlinder ziet, is ze dolblij. Ze is graag thuis en bakt daar de lekkerste dingen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor uw school of organisatie. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende producten op het gebied van veilig internet: een filter, een firewall en monitoringtools. Zo bepaalt u zelf wat voor uw organisatie het beste is.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Deel dit bericht op: