Heb jij ook het idee dat leerlingen steeds vaker met mentale problemen kampen? En dat die problemen steeds heftiger lijken te worden? Concentratieproblemen, depressies, identiteitsproblemen, burn-outklachten, je hoort het allemaal. Maar niet alleen jij merkt dit, ook veel andere scholen lopen tegen deze uitdaging aan. En dan is het nog de vraag waar dit opeens vandaan komt. Gelukkig geeft gedragswetenschapper Jonathan Haidt hier duidelijkheid over in zijn boek ‘Generatie Angststoornis’. De boosdoeners? Mobiele telefoons en het internet.
Verdedigingsmodus
Kinderen komen namelijk door alle online prikkels in een verdedigingsmodus terecht. En dat maakt ze overspannen en angstig. Dit moet veranderen, en daarom wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar oplossingen voor deze problemen. Gelukkig wordt er met de onderzoeken ook wat gedaan, zoals dat mobiele telefoons sinds 2024 niet meer in de klas toegestaan zijn. Maar ook al zijn de telefoons niet meer welkom tijdens de les, de gevolgen van de mobiele telefoon en het internet komen toch de klas in.
Isolatie en depressie
Leerlingen missen door de online wereld diepgaande persoonlijke relaties en verliezen verbondenheid met de echte wereld. Je ziet dat dit leidt tot gevoelens van isolatie en depressie onder studenten. En dat niet alleen, het constante blootstellen aan negatieve berichten op social media draagt bij aan gevoelens van ontevredenheid en angst, wat ook weer kan leiden tot depressie. Kinderen leren door spelenderwijs hun creativiteit te vergroten, dingen te proberen en als het niet lukt, helpt een ander kind. Maar doordat kinderen veel meer online zijn dan vroeger en hun creativiteit daar delen, vertellen kinderen hun meningen over elkaar daar. Dit heeft ook weer impact op hun mentale gezondheid.
Wat kan je als school doen?
Ik zet de belangrijkste tips van Jonathan Haidt voor het onderwijs voor je op een rij:
- Zorg ervoor dat leerlingen de hele dag ‘telefoonvrij’ zijn. Zo hebben ze minder afleiding op school;
- Bied leerlingen de mogelijkheid aan om nieuwe prikkels op te doen en nieuwe kennis en vaardigheden te ontwikkelen;
- Stimuleer de ontwikkeling van taal en communicatie;
- Moedig leerlingen aan om een nieuwe omgevingen te verkennen en grenzen te verleggen;
- Geef ruimte om te oefenen met vriendschappen en om zich sociaal en emotioneel te ontwikkelen;
- Laat leerlingen samen avonturen beleven om hechte vriendschappen te ontwikkelen;
- Leer leerlingen om zelf risico’s in te schatten en keuzes te maken.
Met deze tips help je volgens Haidt de leerlingen om met hun mentale problemen om te gaan en om ze te voorkomen. Wil je meer lezen over het boek 'Generatie Angststoornis'? Je leest het in de recensie van Marlies.
Kliksafe en onderwijs
Samen met Kliksafe wil ik bijdragen aan dat meer scholen op de hoogte zijn van de ontwikkelingen die kinderen doormaken. Dit maakt namelijk het gesprek makkelijker, en zorgt ervoor dat je weer anders naar situaties kijkt en erover nadenkt. Zelf blijf ik ook graag op de hoogte, dus: ken jij nog een inspirerend boek over online welzijn of veiligheid? Laat het weten in de reacties!
PS Heb je mijn LinkedInpagina al gezien? Hier deel ik meer over mijn werk, missie, nieuws en onze klanten.
Reageren?