Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Boekrecensie: Professor S. en de verslaafde Koning

#Mediaopvoeding

Geplaatst op 18 juli 2019

Professor S. en de verslaafde Koning – een reis door je brein

Dat we met z’n allen meer en meer tijd online doorbrengen, dat is niet echt nieuws. We vinden het vervelend, we snappen dat het anders moet, maar hoe. En allereerst: hoe komt het toch dat het zo verleidelijk is om online te zijn?

In het boek ‘Professor S. en de verslaafde Koning’ gaan we op reis door het brein. Dat is geen makkelijke materie om te behandelen, maar auteurs Fred Diks (journalist, schrijver, voormalig leerkracht) en Erik Scherder (hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen) gingen de uitdaging aan. Het resultaat? Een spannend, meeslepend verhaal vol interessante weetjes over wat verslaving met je hersenen doet.

In het verhaal reizen we mee met Zhé en Brian, en hun hond Pavlov. Ze gaan op zoek naar de opa van Zhé, een professor die de werking van hersenen onderzoekt, die op een avond ineens verdwenen is. Zo komen ze terecht in een wonderlijke wereld: Breinstein.

Het verhaal

In Breinstein is het leven pittig. De mensen zijn er druk, ongelukkig, futloos. Ze eten ongezond, werken veel te hard, iedereen is razend druk met zijn telefoon, en de hele dag online. Zhé en Brian vinden eindelijk opa, en gaan samen met hem op zoek naar de weg naar huis. Maar opa staat erop onderweg nog even langs te gaan bij de koning, de verslaafde koning, om hem te helpen. Hoe dat verder afloopt, dat laat ik natuurlijk even in het midden.

Het oog wil ook wat, en krijgt ook wat met ‘Professor S. en de verslaafde Koning’. Wat is dit boek mooi uitgegeven. Grappige en aantrekkelijke illustraties, fullcolour, mooi papier, goeie letters. Toen ik het boek mee naar huis had om te lezen, had ik hem op tafel gelegd. Even later kwam ik beneden, en zat dochterlief van 11 jaar hem te lezen. Gelukkig worden er meer mensen blij van dit boek, vier drukken in het eerste jaar is niet niks. Een aanrader dus!

Leuke weetjes uit ‘Professor S. en de verslaafde Koning’:

• Wist je dat slapen superbelangrijk is voor je geheugen? Als je een drukke dag hebt gehad, is het niet handig om voor je gaat slapen nog op je telefoon of tablet te kijken. Door het licht van je scherm worden je hersenen weer wakker en slaap je minder goed. Als je niet goed  slaapt, kan je hippocampus (stukje in je hersenen) alles wat je die dag hebt geleerd niet opslaan in je langetermijngeheugen. Kun je de volgende dag dus weer opnieuw beginnen!
  • Dopamine is erg belangrijk voor je. Het helpt je om vloeiend te bewegen, maar ook om je een goed gevoel te geven. Dat heet het beloningssysteem. Dit systeem beloont je als je iets nieuws leert, als je chocola eet, of iemand uit een zwembad redt. Maar helaas word je ook beloond voor gedrag dat niet zo goed voor je is, zoals drinken, roken of drugs gebruiken. Je kunt dan verslaafd raken aan dat fijne gevoel, en daardoor is stoppen erg moeilijk. En: je hebt steeds meer nodig om dat fijne gevoel te krijgen. Je kunt ook verslaafd raken aan winkelen, gamen, social media, internet, eten, enz.
  • Wil je goed voor je hersenen zorgen? Zorg dan dat je sociale contacten ook offline ontmoet, dat je gezond eet en veel beweegt. Helpt echt!
Over de auteur:

Nelleke werkt op de afdeling marketing en communicatie bij Kliksafe. Ze houdt van schrijven, lezen, snowboarden, muziek en reizen. Snapt niks van proxyservers en dat soort dingen, en op haar kantoor hangt de muur vol met vellen papier. Met quotes, met tekeningen: alles wat inspireert en motiveert.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Ook veilig online zijn? Ontdek de voordelen.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.