Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Wat is een influencer?

#Mediaopvoeding

Geplaatst op 8 december 2022

Een influencer is iemand die anderen beïnvloedt (to influence = beïnvloeden). We worden dagelijks op allerlei manieren beïnvloed. Meestal zonder dat je het doorhebt. Wat je leest in je favoriete krant of tijdschrift, wat je ziet en hoort op de radio, in talkshows, op TV, op billboards of waar dan ook. Het doet altijd wat met je. We gaan het in deze blog hebben over social influencers.

Wat is een social influencer precies?

Influencers kom je veel tegen op social media. Er zijn influencers met duizenden volgers. De influencer met de meeste volgers ter wereld op Instagram, is voetballer Christiano Ronaldo met 494 miljoen volgers. Als hij een foto op Instagram post met nieuw Nikes aan, zien dus 494 miljoen mensen dat. Daar zullen heel wat mensen bij zijn, die denken: die schoenen wil ik ook – en daar profiteert Nike flink van. Zo is een influencer een soort verkoopkanaal. Het is een alternatieve manier om je producten of diensten aan te bevelen.

Waar zijn influencers actief?

Vooral social mediaplatforms hebben veel influencers. YouTube, Instagram, TikTok, Facebook, Pinterest en ga maar door. Ook zakelijke variant LinkedIn heeft influencers.

Hoe word je influencer?

Je moet er als eerste voor zorgen dat je volgers krijgt, véél volgers. Dat begint met het posten van goede content. Zorg dat je een bepaalde doelgroep aanspreekt. Als je het goed doet, kom je vanzelf in de spotlights. Maar: zorg dat je je onderscheidt, want hoeveel miljoenen kanalen zijn er inmiddels al. En als je dan een echt goed bekeken account hebt, op Insta of TikTok, krijg je waarschijnlijk vanzelf aanbiedingen binnen van bedrijven om hun product te promoten. Die houden een mooi verhaal waarom hun product zo goed bij jou past. En dan is het de bedoeling dat jij hun naam, of een foto van het bedrijf noemt bij een post.

Interessant concept

Sommige bedrijven sturen influencers een aantal van hun favoriete producten, of een shirt met de bedrijfsnaam erop – in de hoop dat de influencer ermee gaat rondlopen. Of het product laten zien. Op die manier zien duizenden mensen in één keer hun bedrijfsnaam of product. Eigenlijk zonder dat ze het doorhebben. Dat kan de verkoopcijfers positief beïnvloeden. Het is dus best interessant voor een bedrijf om een influencer te hebben. Ook gaan er miljoenencontracten om in de influencer-business, om te zorgen voor een goede win-winsituatie.

Voorbeeld

Neem mijn zusje. Zij begon op een dag een koolhydraatarm dieet. Ze startte een account op Instagram (pluisjes.ketokeuken). Daarop postte ze minimaal 5 x per week wat ze voor heerlijke keto-gerechten ze maakte. Op een mooi bordje geserveerd, het ziet er picobello uit. Ze kreeg snel veel volgers. Toen kreeg ze een vraag van een bedrijf of ze wilde samenwerken. Ze kreeg gratis artikelen die haar volgers aansprak, in ruil voor promotie op Instagram. Natuurlijk wilde ze dat, wie wil er geen gratis spullen. Bij haar post schreef ze dan dat ze het die speciale amandelmeel was van dat bedrijf. En dat zagen dan al haar volgers. Daar zitten altijd mensen bij die het ook willen. Easy dus, en superslim gedaan. Er werd wel verwacht van haar dat ze veel posts plaatste. En ze heeft niet eens duizenden volgers, maar omdat ze een specifieke doelgroep heeft – is ze heel interessant.
NB Haar account staat al even op een laag pitje. Dat scheelt haar inmiddels zo'n 75 volgers. En interessant: foto's van jezelf leveren meer likes op dan het mooiste bordje eten. Dat ze dus zien dat zo'n dieet ook echt werkt.

 Jonge kinderen als influencer

Er worden ook jonge kinderen als influencer gebruikt, dan is het een kidfluencer. Een heel bekende en superjonge influencer is Quenisha Qiana van 5 jaar oud, met 290.000 volgers en 692 posts. Haar moeder beheert haar account (uiteraard). Daar kun je je vraagtekens bij zetten. Kan een kind van 5 beslissen of ze op internet wil…? Wat doen mensen met al die foto’s…? Zal zij het haar moeder later in dank afnemen?

Wat zijn de risico’s van een influencer?

Sommige influencers geven advies over producten, of financiën – terwijl ze helemaal niet bevoegd zijn. Vooral dat financieel advies, dat kan heel risicovol zijn. Ook kan het volgen van een influencer ongezonde vormen aannemen. Je wilt ook zo zijn als die persoon: zo mooi, zo sexy, zo rijk, zulke mooie kleren. Je wilt de muziek luisteren die je idool luistert. Is dat goed voor je zelfbeeld? Waarschijnlijk haal je het nooit bij zulke idolen. Misschien ken je Nikkie de Jager? Zij heeft meer dan 14 miljoen volgers. ‘Ze is een inspiratie voor miljoenen meisjes’, zo las ik. Wat zo’n vrouw doet dus en zegt, en laat zien, is voor velen dus buitengewoon belangrijk.

Zoals bij alles, geldt ook voor het volgen of het zijn van een influencer: denk er goed over na wat je post online. Het is erg moeilijk of soms onmogelijk om het er weer af te krijgen. Dat geldt helemaal voor foto’s. Je weet nooit wat er gebeurt met jouw foto’s online…

Over de auteur:

Hanneke is medewerker marketing & communicatie. Ze werkt al vanaf 2004 bij Kliksafe. Hanneke houdt van lezen en zingen. Ze schrijft graag, en kan eindeloos bellen met zussen. Als ze de eerste zonnestralen voelt of een vlinder ziet, is ze dolblij. Ze is graag thuis en bakt daar de lekkerste dingen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Ook veilig online zijn? Ontdek de voordelen.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risico’s, mediaopvoeding en games.