Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Online geen wachtrijen

Waar kunnen wij je mee helpen?

Omgaan met ongewenste e-mail

Onderwerpen op deze pagina 

  1. Markeer e-mail als ongewenst (webmail) 
  2. Markeer e-mails als gewenst (geen spam) 
  3. Spam beheren (instellingen)
  4. Markeer mail als ongewenst/gewenst in diverse e-mail clients

 

1. Markeer e-mail als ongewenst (webmail) 

De strijd tegen spam is een zware strijd. Spammers proberen altijd nieuwe manieren te vinden, daarom ontvang je soms nog steeds spam-e-mails in je inbox 
 
Wanneer je een e-mail ontvangt die naar je spam map moet worden verplaatst, kun je de e-mail op een aantal manieren als spam markeren. Deze manieren zijn van toepassing op de webmail (via webmail.kliksafe.nl), voor andere manieren kun je gaan naar “Markeer e-mail als ongewenst (e-mail clients).  

Waarom markeren als ongewenst? 

Waarom zou ik een e-mail als ongewenst (of ‘spam’, in het Engels)? Ik kan deze toch ook gewoon verwijderen? Of klikken op de ‘Afmelden’ (of ‘Unsubscribe) in de mail? 

Je kunt de mail ook gewoon verwijderen, dan verdwijnt deze in de prullenbak. De volgende ongewenste mail van dezelfde ontvanger verwijder je dan opnieuw. Maar het is beter de mail ‘aan te melden’ bij de spamfilter, door hem te markeren als spam. De mail wordt dan niet alleen verwijderd, maar de kans is ook kleiner dat je nog een keer mail van deze ‘spammer’ krijgt.  

Een andere optie die je vaak in e-mails ziet, is het afmelden (of ‘unsubscribe’). Daardoor krijg je geen nieuwe mail van deze afzender – als het goed is. Maar soms zorgt zo’n afmelding er juist voor dat je méér mails van deze persoon krijgt: het wordt gezien als interactie. Vertrouw je een mail niet? Klik dan nooit op een link in de mail, en markeer hem als spam. Dat is het meest veilig.  

1.1. De ‘Spam melden’ knop 

Als je een e-mail opent, vind je onder de bovenste 3-verticale puntjes de optie ‘Spam melden’. 

1.2. Meerdere e-mails markeren 

Voor het markeren van meerdere e-mails tegelijkertijd kun je naar het overzicht van je e-mailberichten (Postvak IN) gaan. Voor elk bericht staat een blauw bolletje met een letter erin. Ga je met je muis over dit bolletje, dan wordt dit een aankruisveld en kun je dit bericht selecteren door erop te klikken.  
 
Als je alle berichten hebt geselecteerd, die je wil melden, kun je deze markeren zoals bij stap 1: klik op de bovenste 3-verticale puntjes en kies voor ‘Spam melden’. 

2. Markeer e-mails als gewenst (geen spam) 

Omdat spam voortdurend verandert, krijg je soms ook gewoon betrouwbare e-mails in je spammap. Het filter reageert dan iets te streng. Is een gewone e-mail in je spammap terechtgekomen? Je kunt naar je spammap gaan en de stappen uit 1.1 en 1.2 doen, alleen klik je dan op ‘Geen spam’.  

3. Spam beheren (instellingen) 

Het is mogelijk om sommige spam instellingen aan te passen. Deze instellingen vind je in de webmail (webmail.kliksafe.nl) omgeving.  

Open de instellingen, klik hiervoor op de 9 zwarte blokjes links naast je e-mailadres en vervolgens op Instellingen. 

Open de instellingen van Mail, door op ‘Mail’ te klikken. 

Scroll naar beneden in het hoofdvenster totdat je de optie ‘Spam beheren’ ziet staan en klik daar op de knop ‘Bewerken’. 

3.1. Voeg e-mailadressen en domeinen toe aan de whitelist 

Het is mogelijk om e-mailadressen en domeinen aan je eigen whitelist (een lijst met goedgekeurde adressen) toe te voegen. Elke vermelding die je hier invult, zorgt ervoor dat e-mail afkomstig van dit e-mailadres of domein niet gemarkeerd wordt als spam. De mail belandt gewoon in je Postvak IN. 

Het is de bedoeling dat je één e-mailadres of domein per regel invultEen domeinnaam bestaat hier alleen uit de naam van het domein zonder ‘www’, ‘http’ of ‘https’. Zie hieronder voor enkele voorbeelden. 
Als je het lijstje hebt bewerkt of ingevuld, klik je op de oranje knop ‘Opslaan’.  

4. Markeer mail alsongewenst/gewenst in diverse e-mail clients 

Outlook 2016 ( MAC ) 

https://support.microsoft.com/nl-nl/office/een-bericht-markeren-als-ongewenst-of-niet-ongewenst-44d9bad9-c8e2-479f-8344-8549bb65019d 

Outlook 2016 ( Windows ), artikel is van Universiteit Utrecht 

https://manuals.uu.nl/nl/handleiding/outlook-2016-e-mail-als-veilig-of-spam-markeren/ 

Thunderbird 

https://support.mozilla.org/nl/kb/thunderbird-en-ongewenste-spamberichten 

Terug naar beginpagina