Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Online geen wachtrijen

Waar kunnen wij je mee helpen?

Omgaan met ongewenste e-mail

Onderwerpen op deze pagina 

  1. Markeer e-mail als ongewenst (webmail) 
  2. Markeer e-mails als gewenst (geen spam) 
  3. Spam beheren (instellingen)
  4. Markeer mail als ongewenst/gewenst in diverse e-mail clients

 

1. Markeer e-mail als ongewenst (webmail) 

De strijd tegen spam is een zware strijd. Spammers proberen altijd nieuwe manieren te vinden, daarom ontvangt u soms nog steeds spam-e-mails in uw inbox 
 
Wanneer u een e-mail ontvangt die naar uw spam map moet worden verplaatst, kunt u de e-mail op een aantal manieren als spam markeren. Deze manieren zijn van toepassing op de webmail (via webmail.kliksafe.nl), voor andere manieren kunt u gaan naar “Markeer e-mail als ongewenst (e-mail clients).  

Waarom markeren als ongewenst? 

Waarom zou ik een e-mail als ongewenst (of ‘spam’, in het Engels)? Ik kan deze toch ook gewoon verwijderen? Of klikken op de ‘Afmelden’ (of ‘Unsubscribe) in de mail? 

U kunt de mail ook gewoon verwijderen, dan verdwijnt deze in de prullenbak. De volgende ongewenste mail van dezelfde ontvanger verwijdert u dan opnieuw. Maar het is beter de mail ‘aan te melden’ bij de spamfilter, door hem te markeren als spam. De mail wordt dan niet alleen verwijderd, maar de kans is ook kleiner dat u nog een keer mail van deze ‘spammer’ krijgt.  

Een andere optie die u vaak in e-mails ziet, is het afmelden (of ‘unsubscribe’). Daardoor krijgt u geen nieuwe mail van deze afzender – als het goed is. Maar soms zorgt zo’n afmelding er juist voor dat je méér mails van deze persoon krijgt: het wordt gezien als interactie. Vertrouwt u een mail niet? Klik dan nooit op een link in de mail, en markeer hem als spam. Dat is het meest veilig.  

1.1. De ‘Spam melden’ knop 

Als u een e-mail opent, vindt u onder de bovenste 3-verticale puntjes de optie ‘Spam melden’. 

1.2. Meerdere e-mails markeren 

Voor het markeren van meerdere e-mails tegelijkertijd kunt u naar het overzicht van je e-mailberichten (Postvak IN) gaan. Voor elk bericht staat een blauw bolletje met een letter erin. Gaat u met uw muis over dit bolletje, dan wordt dit een aankruisveld en kunt u dit bericht selecteren door erop te klikken.  
 
Als u alle berichten hebt geselecteerd, die u wil melden, kunt u deze markeren zoals bij stap 1: klik op de bovenste 3-verticale puntjes en kies voor ‘Spam melden’. 

2. Markeer e-mails als gewenst (geen spam) 

Omdat spam voortdurend verandert, krijgt u soms ook gewoon betrouwbare e-mails in je spammap. Het filter reageert dan iets te streng. Is een gewone e-mail in uw spammap terechtgekomen? U kunt naar uw spammap gaan en de stappen uit 1.1 en 1.2 doen, alleen klikt u dan op ‘Geen spam’.  

3. Spam beheren (instellingen) 

Het is mogelijk om sommige spam instellingen aan te passen. Deze instellingen vindt u in de webmail (webmail.kliksafe.nl) omgeving.  

Open de instellingen, klik hiervoor op de 9 zwarte blokjes links naast uw e-mailadres en vervolgens op Instellingen. 

Open de instellingen van Mail, door op ‘Mail’ te klikken. 

Scroll naar beneden in het hoofdvenster totdat u de optie ‘Spam beheren’ ziet staan en klik daar op de knop ‘Bewerken’. 

3.1. Voeg e-mailadressen en domeinen toe aan de whitelist 

Het is mogelijk om e-mailadressen en domeinen aan uw eigen whitelist (een lijst met goedgekeurde adressen) toe te voegen. Elke vermelding die u hier invult, zorgt ervoor dat e-mail afkomstig van dit e-mailadres of domein niet gemarkeerd wordt als spam. De mail belandt gewoon in uw Postvak IN. 

Het is de bedoeling dat u één e-mailadres of domein per regel invultEen domeinnaam bestaat hier alleen uit de naam van het domein zonder ‘www’, ‘http’ of ‘https’. Zie hieronder voor enkele voorbeelden. 
Als u het lijstje hebt bewerkt of ingevuld, klikt u op de oranje knop ‘Opslaan’.  

4. Markeer mail als ongewenst/gewenst in diverse e-mail clients 

Outlook 2016 ( MAC ) 

https://support.microsoft.com/nl-nl/office/een-bericht-markeren-als-ongewenst-of-niet-ongewenst-44d9bad9-c8e2-479f-8344-8549bb65019d 

Outlook 2016 ( Windows ), artikel is van Universiteit Utrecht 

https://manuals.uu.nl/nl/handleiding/outlook-2016-e-mail-als-veilig-of-spam-markeren/ 

Thunderbird 

https://support.mozilla.org/nl/kb/thunderbird-en-ongewenste-spamberichten 

Terug naar beginpagina