Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Nieuw netwerk - technische info

Nieuw netwerk - technische info

Wat gaan we doen? 

Omdat we rechtstreeks bij onze leverancier inkopen, gaat de tussenpartij er tussenuit. Concreet betekent dit dat we alle verbindingen gaan verhuizen (migreren) van de servers van de tussenpartij naar de servers van de lijnleverancier. Voor de meeste verbindingen zal dat bijna ongemerkt gaan. Een kleine downtime op het moment van migratie is het enige wat we verwachten. Maar er zijn uitzonderingen, daarvoor is deze pagina. 

Wat verandert er?

Voor nieuwe klanten is de grootste verandering ook een grote verbetering. Bij installatie van de FRITZ!Box hoeft er niets meer ingesteld te worden. Na het aansluiten van de stekkertjes  (de ethernetkabel op de ONT en op de WAN-poort van FRITZ!Box) gaat de rest vanzelf. Na ca. 10 minuutjes wachten komt de verbinding online.

Voor de bestaande verbindingen wijzigt de server waarover het dataverkeer van uw verbinding gaat. Dat betekent andere ip-adressen, andere modeminstellingen etc. De wijziging gaat automatisch, en in de meeste gevallen merkt u hier weinig van. De verbinding valt even uit, de FRITZ!Box gaat herstarten en haalt vanzelf de nieuwe gegevens op. Alle verbonden apparaten (computers, telefoons, printers etc.) komen binnen enkele minuten allemaal weer online.  

De grootste verandering vindt plaats in de technieken en wijze waarop verbindingen tot stand gebracht gaan worden. Zo gaan we gebruik maken van Cgnat (Carrier grade network address translation), waardoor meerdere aansluitingen van hetzelfde ip-adres gebruik gaan maken. Verderop op deze pagina vindt u een aantal situaties waarbij we graag vooraf van u horen, om u op weg te helpen als de migratie plaatsvindt. 

Wanneer moet ik iets doen?

We informeren iedereen per mail over de verschillende situaties, waarbij actie aan de kant van de eindgebruiker is vereist. Onderstaande info is dus niet voor iedereen van toepassing (voor meer mensen niet, dan wel). Maar herkent u zich in een van de onderstaande situaties, lees dan verder en kom in actie om geen problemen te hebben bij de overgang naar de nieuwe verbindingen. 

 

U werkt thuis en uw werkgever heeft daarvoor uw verbinding moeten uitzonderen om de werkomgeving te benaderen.

Uw maakt gebruik van een thuiswerkomgeving (of VPN) van uw werk, waarmee u op afstand inlogt in uw werkomgeving. Dit wordt soms ook wel een extern bureaublad genoemd. In een aantal gevallen wordt door de werkgever niet zomaar toegestaan dat u vanaf elke locatie inlogt op de systemen van uw werk. In dat geval registreert de werkgever uw ip-adres, zodat alleen van dat ip-adres ingelogd kan worden op de werkomgeving. Omdat bij de migratie uw ip-adres wijzigt, zal uw oude ip-adres door de werkgever verwijderd moeten worden en uw nieuwe ip-adres geregistreerd worden. Laat aan Kliksafe weten dat uw werkgever uw ip-adres heeft geregistreerd, dan laten wij u van te voren weten wat uw nieuwe ip-adres wordt. 
Twijfelt u of dit voor u geldt? Vraag het na bij de ICT-afdeling van uw werk of log eens in op uw werkomgeving via mobiele data of een ander (wifi-)netwerk. 

U heeft eigen apparatuur (modem, converter) en maakt geen gebruik van de FRITZ!Box die door Kliksafe is geleverd. 

De FRITZ!Box die via Kliksafe wordt geleverd, wordt ook door ons beheerd en op afstand ingesteld. Maakt u gebruik van een eigen modem, dan kan die geen contact maken met ons beheersysteem. U dient het modem zelf in te stellen. De gegevens die op het nieuwe netwerk worden gebruikt, zijn anders dan op het bestaande netwerk. U vindt de benodigde gegevens op de pagina ‘Vrije modemkeuze‘. In het kort wijzigt -als uw lijnleverancier DELTA/CAIW is- alleen de VLAN naar 421.

U gebruikt de verbinding bedrijfsmatig en heeft een ICT-partij die uw lokale netwerk beheert.

Informeer de ICT-partij over de wijzigingen in het netwerk. Uw ICT-partij kent uw netwerk en de impact die het wijzigen van de verbinding voor uw bedrijfsnetwerk heeft. Deel de informatie op deze pagina met hen. Overleg onder andere of uw externe ip-adres staat geregistreerd in apparatuur, of van buitenaf door de ICT-partij benaderd wordt. In dat geval horen we het graag, dan kunnen we u op tijd informeren over uw nieuwe ip-adres. 

U heeft portforwarding of proxies ingesteld. 

Portforwarding wordt gebruikt om uw thuisnetwerk te koppelen aan een extern netwerk. Hiervoor heeft u een configuratie gevolgd en de beveiliging ingesteld. Hierbij is ook uw ip-adres geregistreerd. Omdat u een nieuw ip-adres krijgt, zal die opnieuw ingesteld moeten worden. Laat het ons weten als dat het geval is. Dan laten wij u op tijd uw nieuwe ip-adres weten.

Ook bij het instellen van een proxy is bij de configuratie uw ip-adres ingesteld. Dit moet worden gewijzigd in uw nieuwe ip-adres. Laat ons weten als u zelf een proxy hebt ingesteld, dan informeren wij u op tijd over uw nieuwe ip-adres.  

U heeft (specialistische) hardware aangesloten, waarbij in de configuratie uw ip-adres is ingesteld.

Specialistische hardware: daarbij moet u denken aan een NAS, maar ook machines op de werkvloer die verbonden zijn met internet. Het gaat niet om bijv. smarthome-apparatuur. U moet expliciet uw externe ip-adres ingesteld hebben om de apparatuur van buitenaf te benaderen. Raadpleeg bij twijfel de fabrikant/leverancier van de hardware. Geef in het geval van registratie van het ip-adres, dat aan ons door. Dan geven wij u op tijd uw nieuwe ip-adres door. 

U heeft (bedrijfsmatige) software waarbij u serverinstellingen van uw verbinding hebt moeten configureren.

Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de hardware hierboven. Let op! Het gaat echt alleen om software waarbij u het externe ip-adres hebt moeten registreren. Raadpleeg bij twijfel de fabrikant/leverancier van de software. Heeft u dat gedaan, geef dat dan bij ons aan, dan zorgen we dat u op tijd uw nieuwe ip-adres ontvangt.