Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Getest door ons: Mediajungle

#Getest door ons #Mediaopvoeding

Geplaatst op 21 maart 2019

Getest door ons: Mediajungle

Zo af en toe struinen we hier bij Kliksafe bewust over het internet, op zoek naar nieuwe dingen. Bij een van die tochten kwamen we het spel Mediajungle tegen.

“YouTube, Snapchat, Instagram, Facebook, WhatsApp, games… Soms zie je door de bomen het bos niet meer. En chat je nu veilig of zit er een adder onder het grasssssss? Media is net als de jungle: spannend, uitdagend en er is van alles te ontdekken en te beleven. Maar soms schuilt er ook gevaar! Een hele klus dus, dat ontdekken van die media.”

Dat staat er op de site, en was voor ons een reden om contact op te nemen. We mochten het spel testen voor onze lezers. Meteen de eerste blog in onze nieuwe categorie: Getest door ons.

Mediajungle is een bordspel dat je speelt in combinatie met een (web)app. De spelers krijgen allerlei opdrachten (spelletjes, denk-, doe- en praatvragen). Zo kom je al spelend een heleboel te weten over media, en leer je van elkaar. Leuk in een klas, maar ook als gezin.

Het spel is heel mooi gemaakt, met aantrekkelijke beelden en kleuren.
Het doel van het spel is om als eerste over de finish te komen, met zoveel mogelijk mediadiamanten in je zak. Je kunt elkaar niet dwarszitten, en je speelt sowieso door tot iedereen over de finish is (daarna wordt er wel een winnaar aangewezen trouwens). Je kunt ook niet valsspelen, want je loopt op een bord, maar op het scherm wordt je voortgang ook bijgehouden.

Ons testoordeel:
Dit is echt een heel tof spel om met elkaar te doen. Je leert veel, niet alleen van de slimme aap die tips geeft, maar ook van elkaar. Een aanrader! Met mediajungle kun je op een luchtige manier met je kinderen praten over mediagebruik, of het gesprek in de klas op gang brengen. Omdat de vragen online staan, kunnen ze steeds worden vernieuwd: zo kun je het spel steeds opnieuw spelen. Dat maakt de wat hogere aanschafprijs meteen weer goed. Het spel is echt heel mooi gemaakt: toffe kleuren, de junglemuziek met al die geluiden op de achtergrond: leuk sfeertje.
Bij praatvragen word je allemaal beloond (met een stapje vooruit): wat een gaaf idee om het voeren van een gesprek te belonen.

Onze tips:

  • Kijk van tevoren even hoe het werkt (wij begonnen meteen, en moesten best een beetje zoeken). Voordat je op de knop Spelen drukt, kan je kijken op de homepage van Mediajungle – daar staan handige filmpjes van hoe het werkt.
  • Hou je smartphone bij de hand, soms heb je hem nodig voor opdrachten.
  • Op een tablet of Chromebook werkt het t leukst. Een digibord ook.
  • Gebruik het liefst de nieuwste versie van Chrome (browser).

 

Mediajungle

Verkrijgbaar via https://mediajungle.eu/, aanschafprijs € 89,- (inclusief BTW en verzenden).

Nelleke
Over de auteur:

Nelleke werkt op de afdeling marketing en communicatie bij Kliksafe. Ze houdt van schrijven, lezen, snowboarden, muziek en reizen. Snapt niks van proxyservers en dat soort dingen, en op haar kantoor hangt de muur vol met vellen papier. Met quotes, met tekeningen: alles wat inspireert en motiveert.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.