Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Wat is Clubhouse precies?

#Mediaopvoeding

Geplaatst op 11 maart 2021

Wat is Clubhouse?

Er is weer iets nieuws: een social media app – maar die net even anders is dan de rest: Clubhouse.
Zo anders (en toch zo simpel) dat ook grote jongens als Facebook zich al lijken te haasten om er een eigen kopie van te maken. Wat is Clubhouse voor moois en wat kan je ermee…?

Wat is Clubhouse precies?

Clubhouse is een app: kruising tussen radio, een podcast en een chatgroep – maar dan alleen met gesproken woord. Het bestaat al sinds de eerste helft van 2020. Er wordt niks geschreven en er worden geen afbeeldingen gebruikt.
Je kunt elkaar dus alleen maar horen. Dat wil zeggen: diegenen waarvan de leider van een “room” (kamer) de microfoon openzet. Je zou het kunnen zien als een gesprek tussen een aantal mensen, waarbij jij mag meeluisteren of (als je je hand opsteekt en toestemming krijgt) ook je zegje mag doen. Het is dus een “praatprogramma”… een soort clubhuis.

Hoe werkt het?

Er zijn allerlei verschillende kamers in het clubhuis: “rooms”. Iedereen kan zijn of haar eigen room beginnen. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je mensen trekt. Je kunt dan ook net als bij Facebook en Twitter “volgers” verzamelen en mensen gaan volgen. Volgers krijgen een seintje als jouw room is geopend.
Er zijn best al wel wat bekende Nederlanders te vinden op Clubhouse. Zo was er in de week dat ik deze blog schreef, een room met twee bekende voetballers (voor de kenners: Ronald Koeman en Sjaak Swart) die een wedstrijd bekeken en het daar samen over hadden. Daar kon je dus zomaar mee meeluisteren.

Voor wie is Clubhouse?

Clubhouse is niet voor iedereen. Dat klinkt een beetje elitair – en in de praktijk is het dat ook. Clubhouse werkte in het begin alleen op een iPhone en je kunt alleen een account krijgen als je wordt uitgenodigd. De achterliggende reden is volgens Clubhouse dat ze niet te hard willen groeien.
Clubhouse-gebruikers vormen een diverse groep, als je kijkt naar gender of huidskleur – maar toch zal je op dit moment vooral hoogopgeleiden, deskundigen of journalisten tegenkomen. Kortom: laagopgeleiden en “Jan met de Pet” zie je (nog) niet op Clubhouse. Maar daar kan best verandering in komen. Qua onderwerpen is er in ieder geval voor iedereen wel wat te vinden. De meeste rooms gaan echt over een specifiek onderwerp. Soms is het alleen meeluisteren, soms is het meer een discussie-room. Het lijkt vooralsnog niet echt een "slap geouwehoer zonder vast onderwerp" te zijn.

Clubhouse is gratis, maar…

De app is (op dit moment) helemaal gratis. Dat hoort tegenwoordig gezonde argwaan te wekken. Als iets gratis is, dan ben jij meestal zelf het product (daar kan je bij Kliksafe wel meer blogs over vinden). Hoe dat precies gaat bij Clubhouse, is onduidelijk. Het is een Amerikaans product, je kunt niet vinden of ze zich aan de Europese privacyregels houden.
Om de app goed te laten werken (bijvoorbeeld om überhaupt uitgenodigd te kunnen worden, zie vorige paragraaf) moet je Clubhouse toegang geven tot jouw hele contactenlijst. Die contacten worden vervolgens opgeslagen op een server buiten Europa. Stel dat jouw naam en telefoonnummer op mijn telefoon staan en jij vervolgens geïnteresseerd bent in Clubhouse en eens vrijblijvend de app wilt bekijken. Dat lukt niet, want ik krijg een seintje zodra jij Clubhouse installeert…
Daarnaast moet je natuurlijk wat informatie over jezelf prijsgeven: je telefoonnummer en je naam. Clubhouse zegt dat ze graag willen dat je een echte naam gebruikt (“Clubhouse is for real names”).
Daarbij willen ze graag weten wat je interessegebieden zijn, zodat je de juiste rooms kunt vinden.
Klinkt plausibel – maar ik kan me ook voorstellen dat ze zo gegevens verzamelen om (op den duur) gericht te kunnen adverteren. Op dit moment zitten er (nog?) géén advertenties in Clubhouse, maar dat kan natuurlijk nog komen. Het in stand houden van een dienst als deze kost best veel geld en iemand moet dat betalen. Ga er maar vanuit dat -op termijn- jij dat bent. Frankwatching heeft een zeer lezenswaardige blog geschreven, die wat dieper ingaat op de privacyaspecten van Clubhouse. En ook over het (lastige!!) verwijderen van het Clubhouse-account…

In de praktijk

Toen ze mij vroegen een blog over Clubhouse te schrijven, had ik er nog geen ervaring mee – dus ik kan je kort meenemen in het gebruik door een “nitwit”.
De app downloaden en installeren via de Apple Store is natuurlijk een fluitje van een cent.

Je maakt een account aan zoals in zoveel apps – maar dan komt het verschil: je krijgt de melding dat je zult moeten wachten tot iemand jou uitnodigt…
De volgende ochtend bleek ik een SMS te hebben gekregen van Clubhouse. Iemand uit mijn contactenlijst had mij uitgenodigd. (Bedankt Marco!)

Clubhouse Uitnodiging Sms
Je kunt Clubhouse pas gebruiken met een uitnodiging

De eerste luistersessie

Bij het instellen van mijn account had ik aangegeven wat mijn interesses zijn. Volgens Clubhouse worden die gegevens niet gedeeld, maar gebruikt om voor jou relevante rooms te selecteren. Ik had géén ICT of Security opgegeven, maar kreeg wel een seintje toen Dave Maasland van ESET een “room” startte met de naam De “Cyber” Borrel. De namen uit je adresboek worden dus ook gebruikt om je op de hoogte te houden van voor jou mogelijk interessante activiteiten op Clubhouse.
Je kunt dus in zo’n sessie meeluisteren en eventueel een virtuele hand opsteken, als je ook wat wilt zeggen. Ik vroeg me af of je screenshots kon maken of eventueel zelfs een opname kon starten. Dat kan dus, hoewel er bij het starten van een opname direct deze waarschuwing in beeld kwam:

clubhouse-delen-zonder-toestemming
Waarschuwing: zonder toestemming mag je gesprekken niet publiceren.

Dat is dus best netjes en ook logisch: zonder toestemming mag je niet zomaar gesprekken publiceren. Doe je het toch, dan riskeer je je account te verliezen. Maar opnemen voor eigen gebruik kan zonder dat je iemand hiervan op de hoogte stelt (wat natuurlijk niet netjes is).

Conclusie

De app Clubhouse voegt echt iets nieuws toe aan het scala van Social Media apps. Het is wel de vraag hoe snel de “grote jongens” het idee zullen overnemen en Clubhouse naar de achtergrond zullen dringen.
Als ik rondblader in “Trendy rooms”, lijkt er geen rekening te worden gehouden met taalvoorkeur. Ik kom best wat rooms tegen met talen die ik niet spreek. Dat is mogelijk nog een verbeterpuntje.
Het verdienmodel is nog niet duidelijk. Ongetwijfeld betaal je met je persoonlijke gegevens. Als je dat niet wilt, moet je dit soort apps niet gebruiken – maar dat geldt inmiddels voor alle grote namen als Facebook, Twitter, Instagram etc.

Met dank aan:

Marco Groenendijk van Gravity en Dave Maasland van ESET, die mij (zonder dat ze het wisten) geholpen hebben bij de totstandkoming van deze blog.

Meer informatie kan je vinden op

www.joinclubhouse.com
De Apple appstore

Over de auteur:

Herman verdiepte zich (voordat hij in 1995 het internet ontdekte) in geologie, theologie en de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap. Door zijn brede belangstelling kan hij ingewikkelde dingen soms verrassend eenvoudig uitleggen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Ook veilig online zijn? Ontdek de voordelen.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risico’s, mediaopvoeding en games.

Deel dit bericht op: