Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Social media en hoogsensitiviteit

#Mediaopvoeding

Geplaatst op 17 oktober 2019

Slim omgaan met social media is voor veel mensen al lastig, laat staan voor mensen met HSP (high sensitive person = hoog sensitief persoon). Je kan zelfs wel zeggen dat social media en HSP'ers een beetje als water en vuur zijn! Ik zal uitleggen waarom.

Prikkels

Net als dat vuur vonken afgeeft, geeft social media prikkels af. Laat een HSP'er nou (zeer) gevoelig zijn voor prikkels! En veel prikkels zorgen voor een -hoe kan het ook anders- overprikkeld hoofd. Nu zal je zeggen: maar je bent er toch zelf bij? Dus dan stop je toch met kijken naar Facebook, Instagram, etc. etc.? Of je filtert wat je wel en niet wilt zien? Exact. Maar daar ligt nu juist het probleem van een HSP'er. Er is geen filter! Alles komt binnen, én vaak is dat alles ook nog eens leuk en interessant. Je bent nieuwsgierig en rolt van het een in het ander.

Alles komt binnen, én vaak is dat alles ook nog eens leuk en interessant.

Risico’s

Het risico is dat je gevoel afgezwakt wordt en voor je het weet, zit je doelloos te scrollen door al die accounts. Vermoeiend! Social media heeft zoveel te bieden dat het maken van keuzes je onmogelijk gemaakt wordt. Je telefoon wegleggen is een logische stap - maar voor een HSP'er helaas niet.
Sta je iets minder stevig in je schoenen, dan kan het je zelfs enorm onzeker maken. Vergelijken is wat het gros van ons -socialmediagebruikers- doet. Onnodig. Want het gras van de buren is altijd groener. Al is het soms kunstgras. Afijn, we dwalen af van ons onderwerp. Hoe kan je er als HSP'er nu voor zorgen minder prikkels te ontvangen?


7 socialmediatips voor hooggevoelige mensen

  • Ga bewust om met je socialmediagebruik; wees alert op wat je doet en juist niet doet.
  • Volg personen die oprecht zijn, waar je een goed en rustig gevoel van krijgt. Ga je lijst eens na en vraag jezelf bij iedereen af wat je voelt. Als het je geen goed gevoel geeft? Ontvolgen. Less is more.
  • Vraag jezelf af: krijg ik hier energie van? Zo niet, stop ermee. Zelfs als je hiervoor je account zou moeten verwijderen. Want laten we wel zijn: het leven buiten social media om telt zoveel meer!
  • Schakel op je telefoon alle meldingen uit, zodat je niet bij elke like of reactie een bliepje hoort of je scherm ziet oplichten.
  • Zet een timer. Spreek met jezelf een tijd af dat je je telefoon weglegt. Dit voorkomt eindeloos scrollen en zorgt ervoor dat je binnen je grenzen blijft, want alles is leuk en overal zie ik iets in.
  • Wordt het soms echt te veel? Neem een socialmediabreak. Bijvoorbeeld door de app een periode van je telefoon te verwijderen. Je account blijft dan wel bestaan. Dit zal je rust en nieuwe inzichten geven. En je zult merken dat je heus niet zo heel veel zal missen.
  • En misschien is dit de belangrijkste: wees je bewust van je hooggevoelige ik. Denk aan jezelf en zorg goed voor jezelf. Neem tijd voor jezelf. Zonder afleiding, dus zonder telefoon. Zet hem uit en doe dingen die je rust of juist energie geven ♡.
Irma
Over de auteur:

Irma werkt op ons klantcontactcentrum en spreekt dus heel wat klanten op een dag. Ze houdt van lekkers bakken, mensen verrassen, natuur en stilte, fotograferen en haar droom is om ooit aan zee te wonen.

Reacties (1)

Avatar Cor Heutink
17 oktober 2019 22:51

Mooi stukje, Irma

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit bericht op: