Iedereen veilig online
Kliksafe heeft als missie ‘iedereen veilig online’. Maar is het online dan zo onveilig? Nou – eigenlijk niet onveiliger dan in de ‘offline’ echte wereld. Alle narigheid die je in de echte wereld kunt tegenkomen, vind je ook op internet. Alleen is het op internet niet altijd even makkelijk herkenbaar. Als iemand aan jou vraagt of hij even mee mag kijken bij het pinnen, dan trap je daar natuurlijk niet in. Lastiger wordt het al als je van een bedrijf een factuur krijgt die er héél echt uitziet, maar toch een nepfactuur is. Nóg lastiger is het als er via ‘keurige’ websites of e-mail allerlei zaken aan je gevraagd worden. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden, zodat je een beetje een beeld krijgt van wat er zoal speelt.
Spookfacturen
Soms komen ze per brief, soms per mail. Ook Kliksafe ontvangt wel eens een nepfactuur. Zo kreeg onze administratie een paar weken geleden een factuur van ruim 1000 euro voor de registratie van onze merknaam Kliktime in een wereldwijde merknamen database. Gelukkig had onze collega het door! Het blijkt dat er tientallen van dit soort nepbedrijven bestaan en kennelijk verdienen die er een aardige boterham aan. Als je het juridisch bekijkt, zijn het niet eens echte oplichters: in de kleine lettertjes op de websites staat vaak dat het alleen maar gaat om opname in de database van die site en wordt er niets beloofd over bescherming van het merkenrecht. Dus echt liegen kan je het niet noemen, maar er wordt wel heel veel geld gevraagd voor een discutabele ‘dienst’. Kliksafe heeft zoveel mogelijk van dit soort sites opgenomen in de categorie ‘Phishing en Oplichting’. Wil je eens zien hoe die nepfacturen er uit zien, kijk dan hier.
Win een waardebon van AH/Bol.com (etc.)
Dit zijn heel vervelende e-mails… Gelukkig houdt het spamfiter van Kliksafe de meeste hiervan tegen. Over spam gesproken: wist je dat tussen de 96 en 98% (!!) van alle mail die bij Kliksafe binnenkomt, spam is? Recent haalden we op een dag zelfs een record van 99,3%. Dat betekent dus dat van elke 100 mails die binnenkomen voor onze klanten, slechts 1-3 mailtjes echt zijn. De rest is ongevraagde reclame, voor viagra, allerlei vage medicijnen, afslankmiddeltjes etc. etc. En ook oplichtersmailtjes. Een heel vervelende spammail die echt in de categorie oplichting valt, is die waarin je verteld wordt dat je in aanmerking komt voor een waardebon van Albert Heijn of een andere bekende winkelketen. Als je gaat kijken op zo’n site, moet je eerst drie vragen beantwoorden om ‘door de selectie’ te komen. Echter, welk antwoord je ook aanklikt, je mag altijd door. Vervolgens moet je bellen naar een 0900-nummer van 90 cent per minuut om vragen te beantwoorden. In de kleine lettertjes op de site zie je dat het om wel 100 of 200 vragen kan gaan. En het was 90 cent per minuut… Een klant (nota bene iemand met een uitkering) die er ingetrapt was, had een telefoonfactuur van meer dan 100 euro! Kliksafe heeft ook deze sites in de categorie ‘Phishing en Oplichting’ gezet. Dat resulteert dan wel eens in klachten van klanten die hun ‘waardebon’ willen ophalen. Gelukkig kunnen we dan uitleggen dat het echt om oplichting gaat. En dat Kliksafe ook hier het begrip ‘veilig online’ in de praktijk wil brengen.
Webshops
Nog een heel vervelende: webshops die niet leveren. Een heel beruchte was de shop bcc-specials.com. Op de betreffende pagina waren mooie aanbiedingen te zien. Niet belachelijk goedkoop zodat je bij voorbaat argwanend wordt, maar toch leuke prijzen. Een iPhone voor 395 euro bijvoorbeeld. Alleen… de shop had niets met BCC te maken, hoewel ze doodleuk het logo op de site hadden staan, en de vooruitbetaalde goederen werden niet geleverd. Ook deze site was voor Kliksafe-klanten niet bereikbaar en zat in de categorie ‘Phishing en Oplichting’. Inmiddels is de site offline gehaald. Op politie.nl vind je een actueel overzicht van malafide webshops en handelspartijen.
Ten slotte
Je vraagt je af waar het ophoudt. En hoe een normaal mens nog het verschil kan zien tussen echt en namaak. Dat kan ook haast niet meer. Ik heb het nu nog niet eens over de bekende banken-phishing mail gehad, die tegenwoordig al haast niet meer van echt is te onderscheiden. Overigens vangen we ook die nagemaakte inlogsites zoveel mogelijk af in het filter. De Nederlandse overheid is ook druk met deze zaken. Kliksafe heeft inmiddels contact met de Fraudehelpdesk om te bekijken hoe we zo kunnen samenwerken dat we eerder op de hoogte zijn van rondgaande oplichtersmailtjes. En er is ook een mooie site waar je zelf je kennis over veilig internetten kunt toetsen. Doen!
Wil je zelf ook snel weten wanneer er trammelant is op internet? Download dan de Opgelicht! App (Android en iOS) en hoor als eerste wat er speelt…
Reageren?