Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Veilig shoppen op internet

#Online risico's

Geplaatst op 12 november 2020

In 2019 kocht 79% van de Nederlanders wel eens iets op internet. Door de coronacrisis is dit percentage nog verder toegenomen. Online shoppen wordt dus gewoon. Er zijn mensen die denken dat tegen het jaar 2040 zo’n 95% van alle aankopen (!) via internet zullen worden gedaan.

Zakendoen met iemand die je niet ziet…

‘Kopen op afstand’ is de term die juristen en consumentenorganisaties gebruiken. En dat geeft eigenlijk best goed aan wat je doet: in plaats van dat er een directe transactie plaatsvindt met iemand die tegenover je staat, doe je zaken met iemand die je niet ziet. Sterker nog: ook het product dat je koopt, zie je niet. Veel meer dan bij de ‘ouderwetse’ vorm van aankopen doen, speelt hier het vertrouwen een rol: de koper vertrouwt erop dat de goederen worden geleverd – en de verkoper vertrouwt erop dat de koper betaalt. Helaas wordt van dat vertrouwen nogal eens misbruik gemaakt: op websites als opgelicht.nl lees je om de haverklap nare verhalen over malafide verkopers en bedrogen consumenten.

Bij Kliksafe voegen we dagelijks (!) webshops van oplichters toe aan het filter. Dat wil overigens niet zeggen dat als een webshop door het filter komt, deze ‘dus’ betrouwbaar is: je moet echt goed blijven uitkijken.

Kun je jezelf beschermen?

Kan je als koper dan iets doen om jezelf te beschermen tegen dit soort praktijken? Gelukkig wel! Er is een aantal zaken waar je goed op kunt letten, en de politie heeft een hulpmiddel ter beschikking gesteld om zaken vooraf te kunnen controleren. Let op onderstaande zaken.

De webshop zelf

Wij komen veel malafide webshops tegen – en er is meestal een aantal opvallende overeenkomsten. In de eerste plaats: het betreft vaak webshops met aanbiedingen. De kortingen die worden gegeven, zijn enorm – 50-75% is geen uitzondering. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle websites met hoge kortingen van oplichters zijn, maar kom je op zo’n website: kijk dan eens in de adresbalk.

  • Wat voor ‘domeinnaam’ staat daar?
  • Heeft die naam iets te maken met de naam van het bedrijf? Zo niet, dan moet er een alarmbel gaan rinkelen.
  • Is het een Nederlandse domeinnaam? Kijk dan eens op de website van de Stichting Internet Domeinregistratie (sidn.nl). Daar kan je opzoeken wie de eigenaar is en ook hoe lang de domeinnaam al bestaat.
  • Bestaat de domeinnaam nog maar heel kort (dagen of weken) en/of heb je twijfels bij de naam van de registrant? Bij twijfel niet inhalen!

Er zijn keurmerken voor webshops, zoals dat van Thuiswinkel. De webshops hebben vaak het logo van de organisatie op hun website staan. Maar… een logo is niets anders dan een plaatje – iedereen kan dat op zijn of haar website zetten. Wil je zeker weten of de webshop echt is aangesloten bij die organisatie, kijkt dan op die website (van Thuiswinkel) of de naam ook daar voorkomt!
Tenslotte: kijk naar de contactgegevens. Ontbreekt een adres? Kan je alleen contact opnemen via een contactformulier, maar niet telefonisch? Het zijn allemaal signalen dat je mogelijk met een malafide shop te doen hebt.

De betaling

Eigenlijk, eigenlijk, eigenlijk… zou elke zichzelf respecterende webshop de mogelijkheid moeten bieden voor betaling achteraf. Zoals je begrijpt, komt het vertrouwen dan van de kant van de verkoper – die neemt het risico dat hij wel zijn spullen verstuurt, maar nooit zijn geld krijgt.
Grote sites als bol.com en wehkamp.nl doen dit gewoon. Het kán een reden zijn om daarom alleen bij dit soort aanbieders te kopen. In de praktijk zal je echter als koper het vertrouwen moeten geven aan de verkoper dat het wel goed komt. En ook dan zijn er zaken waar je op kunt letten: Meestal kan je kiezen voor verschillende betaalmethoden – in Nederland wordt vaak gekozen voor Ideal. Dit betekent helaas niet automatisch dat je met een valide webshop te maken hebt. Wel bieden creditcardmaatschappijen en ook sommige banken een aankoopverzekering – soms gratis bij een bepaald type bankrekening. Vraag eens na bij je bank hoe dat bij jou is geregeld.

De verkoper

Inmiddels zijn er vele honderden oplichters en malafide webshops bekend bij de politie. Soms duiken ze op verschillende plekken en onder verschillende namen op, maar vaak maken ze gebruik van specifieke gegevens die je kunt controleren. Zo zal een oplichter bijvoorbeeld zijn bankrekeningnummer aan jou geven voor de betaling – en hij heeft echt niet apart voor elke klant een andere… dat geldt ook voor het webadres (de URL) van een eventuele webshop.
Dikke kans dus dat dit nummer of deze naam al een keer gemeld is bij de politie. Hetzelfde geldt voor mailadressen en 06-nummers.

De politie heeft een website gemaakt waar je deze gegevens kunt controleren. Let op: hiermee kan je dus alleen zien of er eerder aangifte werd gedaan tegen de betreffende verkoper of webshop. Wanneer het nummer of de naam bij de politie (nog) niet bekend is, is dat nog geen garantie dat het wel goed zal komen. Het blijft dus opletten geblazen!

Bronnen en links:
retailinsiders.nl
kinsta.com/nl/blog/ecommerce-statistieken/
opgelicht.nl
thuiswinkel.org/ledenlijst/
politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html

Herman
Over de auteur:

Herman verdiepte zich (voordat hij in 1995 het internet ontdekte) in geologie, theologie en de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap. Door zijn brede belangstelling kan hij ingewikkelde dingen soms verrassend eenvoudig uitleggen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Wel zo veilig!

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Deel dit bericht op: