Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Google FloC: Over reclames en privacy

#Online risico's #Techniek

Geplaatst op 2 september 2021

In het voorjaar van 2021 was er even veel te doen over een nieuwe afkorting op internet: FloC. Waar gaat dat over – en wat betekent het voor jou als lezer? Het heeft in ieder geval van alles te maken met reclame en privacy op internet.

Een overzicht:

FloC betekenis

De afkorting FloC betekent Federated Learning of Cohorts.
Als je wilt begrijpen wat dat inhoudt, moet je eerst wat weten over advertenties op websites en hoe cookies daarbij gebruikt worden.

Wat doen cookies

De term cookies ken je ongetwijfeld: op heel veel websites moet je voordat je verder gaat, eerst aangeven dat je cookies accepteert.
Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op jouw pc mag zetten. Daarin wordt bijvoorbeeld bijgehouden hoe vaak je die site al hebt bezocht, of wat er in je winkelmandje zit.
Dan gaat het om cookies van een specifieke website, die bijvoorbeeld de functionaliteit van de site ondersteunen.
Een bedrijf dat advertenties verzorgt op een website, kan ook cookies plaatsen. Voor die bedrijven is het interessant om te weten wat jouw interessegebieden zijn. Zo kan het bedrijf gericht adverteren.
Dit doen ze met tracking cookies. Bepaalde gegevens van jouw browser en internetverbinding worden opgeslagen op een server. Zo ben je herkenbaar als je op een andere website komt. Hierdoor komt het dat – als je bijvoorbeeld een keer naar schoenen hebt gezocht – opeens op allerlei websites wekenlang advertenties van schoenen krijgt voorgeschoteld.
Dat is wel efficiënt – maar betekent ook dat die advertentiebedrijven héél veel van je te weten kunnen komen. Ze stellen een profiel van jou op. Dat raakt je privacy!

Tracking cookies blokkeren

Al snel kwamen er hulpmiddelen om die privacy te beschermen. “Plugins” in browsers die de tracking cookies blokkeren bijvoorbeeld. Sommige browsers namen deze functie zelfs standaard op.
De meest gebruikte browser, Google Chrome, heeft ook die optie - maar die staat niet standaard aan. Chrome heeft dan ook een beetje bijzondere plaats tussen de browsers: eigenaar en ontwikkelaar Google is zélf namelijk een advertentiebedrijf…

FloC: Een alternatief voor tracking cookies

Je voelt de bui al hangen: Google vindt het niet leuk dat ze door het blokkeren van de tracking cookies minder efficiënt kan adverteren. Nu zal Google dat niet zo snel hardop zeggen –privacy is immers een groot goed– maar FloC is feitelijk Google’s reactie op deze ontwikkeling.
FloC is, net als tracking cookies, een nieuwe methode om het surfgedrag van mensen in kaart te brengen. Door FloC kunnen adverteerders (lees: Google) nog steeds gericht advertenties tonen.

Hoe werkt FloC

In plaats van individuele profielen op te stellen, maakt FloC groepen (cohorten) van internetgebruikers met dezelfde interessegebieden. Jij behoort dan tot zo’n cohort. In die groep zitten enkele duizenden internetgebruikers met ongeveer hetzelfde browsegedrag. Een algoritme bepaalt waar jij bij hoort. Het profiel wordt op je eigen pc bewaard. Elk cohort heeft een eigen identificatienummer.
Volgens Google is hiermee het probleem van de privacy opgelost, maar is dat echt zo? Dat lijkt in de praktijk maar ten dele waar – één van de redenen dat er veel kritiek kwam op de plannen van Google.

Fingerprinting

Een techniek die gebruikt kan worden om tóch individuen te onderscheiden, is gebruik te maken van “fingerprinting”. Hiermee stelt een adverteerder een lijstje samen van enkele technische gegevens die samen jou toch weer als individu herkenbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie van de door jou gebruikte browser en de resolutie van je scherm. Dit, in combinatie met het nummer van jouw cohort, zorgt ervoor dat het voordeel van FloC ten opzichte van tracking cookies verdwijnt.
Sterker nog, je zou kunnen overwegen dat dit het voor adverteerders nog makkelijker maakt om individuen met specifieke voorkeuren te vinden: ze zijn immers al netjes ingedeeld in cohorten!

Macht van Google

Een tweede bezwaar tegen FloC is dat het uit de koker van Google komt. Naast een browserfabrikant is Google immers ook de grootste uitbater van advertenties op internet. Dit samen geeft Google nog veel meer macht dan ze al heeft. Reden voor concurrerende browsers om te zeggen dat ze FloC niet zullen gaan ondersteunen.

Uitstel

De commotie die voorjaar 2021 ontstond rond het voornemen van de introductie van FloC, heeft Google doen besluiten om het wat rustiger aan te doen. Wilde ze FloC eerst voorjaar 2022 gaan uitrollen, inmiddels is dit uitgesteld naar 2023.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Zie ook:
https://nl.mashable.com/tech/4381/chrome-gebruikers-opgelet-controleer-of-google-je-volgt
https://tweakers.net/nieuws/180682/microsoft-blokkeert-antitrackingmethode-floc-voorlopig-in-edge.html
https://www.techzine.nl/nieuws/trends/462357/google-stelt-cookiealternatief-floc-uit/

Herman
Over de auteur:

Herman verdiepte zich (voordat hij in 1995 het internet ontdekte) in geologie, theologie en de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap. Door zijn brede belangstelling kan hij ingewikkelde dingen soms verrassend eenvoudig uitleggen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Wel zo veilig!

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risico’s, mediaopvoeding en games.

Deel dit bericht op: