Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

“De meeste mensen deugen” – waarom dan een internetfilter?

#Filtering

Geplaatst op 16 juni 2022

Onlangs kwam ik een reactie tegen van iemand over een parental control app. Die persoon verwees naar het boek “De meeste mensen deugen”. Hij kon zich goed vinden in het idee dat je niet alles moet controleren en dichtzetten, maar juist moet werken vanuit vertrouwen. Door vertrouwen te geven, krijg je ook vertrouwen. Voor de boeklezers onder ons, ik ga hier geen recensie schrijven over het boek “De meeste mensen deugen”. Dat laat ik graag over aan anderen.

Vertrouwen en filtering

Ik moest wel gelijk denken aan een aspect van mijn werk: internetfiltering. En dat in combinatie met dat vertrouwen. Want hoe zit dat met internetfiltering of monitoring? Wordt dat ingezet omdat we ervanuit gaan dat de meeste mensen juist niet deugen? Is controle beter dan vertrouwen? Het inzetten van grenzen - is dat niet juist beperkend?

Dingen die fout gaan op internet

Vanuit mijn werk ligt de focus vaak op de dingen die fout gaan op internet. Een leverancier op het gebied van internetfilters, zal als er cijfers gepubliceerd worden, getallen laten zien van hoeveel slechte content er is. Hoe vaak het systeem heeft moeten ingrijpen. Dat is niet om mensen een slecht geweten aan te praten, maar om het nut aan te tonen van een internetfilter. Toch zou je daarmee ongemerkt het beeld kunnen neerzetten dat mensen de hele dag alleen maar naar verkeerde content zoeken. Dit roept bij leerkrachten vaak weerstand op.
Een leerkracht op de basisschool kent zijn leerlingen en bouwt een vertrouwensrelatie met ze op. Hij vertrouwt ze. Moet je die kinderen dan op internet beperken en daarmee aangeven dat je ze niet vertrouwt? Ik heb geen onderbouwde cijfers om aan te tonen dat kinderen op school meestal gewoon met schoolwerk bezig zijn. Ze gebruiken internet als een geweldig hulpmiddel; kinderen weten op steeds jongere leeftijd daar hun weg in te vinden. Kijk maar eens naar de presentaties en werkstukken die ze maken.

Waarom filtering?

Waarom dan toch internetfiltering en/of monitoring? Haal je daarmee niet het vertrouwen weg? Nou, het belangrijkste hierin is: hoe zet je het in, op welke manier gebruik je het. Je kunt filtering zien als een spoorrail, waarop de kinderen alleen dat kunnen wat je voorschrijft. Of je zet het in als vangrail, waarbij je ongelukken niet voorkomt, maar wel beperkt.

Filtering als spoorrail

Filtering inzetten als spoorrails kan helpen zorgen dat de leerlingen alleen bezig zijn met de lesstof. Vaak zien we dat hiervoor software voor classroom management wordt gebruikt. Een docent kan dan voor een bepaalde tijd internet beperken. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de leerlingen alleen toegang hebben tot een site waarover jouw les gaat. Of je leerlingen hebben een bepaalde tijd helemaal geen toegang tot internet.

Filtering als vangrail

Je kunt filtering ook inzetten als vangrail. Dan blokkeer je bijvoorbeeld alleen de extremen, in combinatie met signalering (Safeguarding). Dan kunnen de leerlingen zich vrij op internet begeven. Mochten ze bewust of juist onbewust toch uit de bocht vliegen, dan is daar het filter – de vangrail. De signalering kan helpen om je als school bewust te zijn van wat er online gebeurt. De kinderen krijgen het vertrouwen om online te werken, maar de docent weet dat er een systeem is dat ingrijpt als het onverhoopt misgaat.

Hoe kijkt Kliksafe naar filtering?

Vanuit Kliksafe blijven we wijzen op de gevaren van internet. Nog te vaak komen er incidenten rondom internet voor op scholen, of mensen nu deugen of niet. We vinden het belangrijk dat scholen bewust online zijn. Op welke manier een school dat invult, is afhankelijk van de visie van de school. Kliksafe biedt verschillende mogelijkheden, die gecombineerd ingezet kunnen worden. Denk aan Classwize als classroom managementsoftware, filtering als bescherming of Safeguarding met signalering. Deze hulpmiddelen zijn bedoeld om het gesprek aan te kunnen gaan met de leerlingen, als er wat voorvalt.
En of de meeste mensen deugen, ach daar zijn hele boeken over geschreven. Laten we vooral de kinderen op een verantwoorde manier het vertrouwen geven in hun ontdekkingsreis online.

Over de auteur:

Marcel doet meestal de installaties bij bedrijven, organisaties en scholen. Hij zit veel op de weg, wat hij heerlijk vindt. Hij is vader van een zoon en dochter en heeft een blije hond Max. Marcel duikt graag het bos in met de hond en heeft een hekel aan koken.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor uw school of organisatie. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende producten op het gebied van veilig internet: een filter, een firewall en monitoringtools. Zo bepaalt u zelf wat voor uw organisatie het beste is.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Deel dit bericht op: