Serie: Achter de (beeld)schermen
In deze serie bespreken we met een aantal moeders uitgebreid over hoe zij in hun gezin omgaan met schermen, schermtijd, welke afspraken of regels ze hebben. Of kinderen zich eraan houden, wat ze zelf doen, etc. We stellen elke moeder andere vragen. Heb jij een vraag aan een moeder? Mail ons.
Achter de schermen bij Heline (31)
We praten vandaag met Heline (31). Ze is moeder van Annabel (5), Julius (4) en baby Liselot (0).
Vanaf wanneer mogen jouw kinderen schermtijd?
Annabel mocht al best jong, 2 jaar denk ik, onder het eten koken een filmpje op de tablet kijken. Kon ik tenminste rustig koken 🙂. Zij is altijd al gek geweest op informatie, ze zuigt de dingen op. Toen Julius wat groter werd, keek hij met haar mee. Onder de 1 jaar hebben ze geen schermtijd, maar Liselot heeft er ook nog geen behoefte aan.
Wat keken ze?
Ze mochten elke dag een half uur filmpjes kijken: Nijntje, Kikker, Dr. Panda TotoTime en zulke dingen. Ik luisterde wel altijd mee, nog steeds trouwens, maar ik keek nooit mee. Eerst keken ze ook Buurman en Buurman, maar op een dag kwamen ze zeggen dat er een slecht woord in voorkwam. Toen heb ik uitgelegd dat ze die beter niet meer kunnen kijken. Wat ik altijd belangrijk heb gevonden aan filmpjes, en nog steeds vind, is dat ze leerzaam zijn. Ik wil geen filmpjes met magische dingen erin, of monsters of toveren ofzo.
Nu: YouTube Kids en Netflix
Toen mochten ze zelf filmpjes kijken op YouTube Kids. Dan zette ik ‘Leren’ aan. Ook hebben we Netflix, daar kun je de leeftijd instellen. Je ziet dan geen reclames, wat ik een groot voordeel vind. Ze mogen op Netflix bijvoorbeeld een serie kijken. We trainen ze zo ook om langer ergens naar te kijken, dan op YouTube hop hop van filmpje naar filmpje te scrollen.
Wat ze heel graag kijken, is Speurneuzen Kid en Sem. Die doen allerlei onderzoeken. Annabel weet daardoor inmiddels al heel wat van slangen af. Zij heeft nu al zoveel geleerd van filmpjes. Dat is natuurlijk heel mooi, maar… heeft ze dat allemaal al nodig om te weten? Tja, dat is inderdaad de vraag, vindt Heline. Misschien niet nee. Als ze veel informatie tot zich neemt, weet ze inderdaad steeds meer. En daardoor wil ze ook steeds meer weten.
Julius wil alleen nog maar tractorfilmpjes kijken; als ze heen en weer rijden, is dat voor hem al voldoende. Dan doet hij dat later na op z’n eigen tractor. Â
Filmpjesstop!
We hebben nu al paar weken een filmpjesstop. Het bleef namelijk niet bij een halfuurtje per dag. Ik vond het toch een beetje uit de hand lopen. Bij oma bijvoorbeeld mochten ze onder het ‘haar doen’ in de ochtend een filmpje kijken, en dat wilden ze dan thuis ook. Het lag ook aan mezelf; als ik de boodschappen ging opruimen bijvoorbeeld, zei ik zelf: ga maar even een filmpje kijken. Maar dat voelde toch niet goed.
Ze kijken echt niks op het moment. Ik heb wel een abonnement genomen op de app Squla. Dat doet Annabel nu op de tablet. Zo oefent ze spelenderwijs schooldingen. Ik voer haar groep in en ‘Leren rekenen op kinderniveau’. Ze moet dan in een soort spelletje aangeven of iets meer of minder is. Gaat ze dan niet voorlopen op school? Dat is inderdaad een gevaar.Â
En ziet Heline dat dan niet als schermtijd? Ehm, Annabel mag dit wel in plaats van filmpjes kijken ja. Nadat ze in bad is geweest bijvoorbeeld, of voordat ze naar school gaat, en ze nog even tijd over heeft.
Ook mogen ze nu op FamilyStream luisterboeken luisteren. Dat doen ze op het moment best veel.
Geeft die filmpjesstop discussie?
Zeker, de eerste paar dagen wel. Ze zaten een beetje te jengelen en te morren. Ik heb ze wel echt geholpen met dingen vinden om te doen. Nu weten ze het, zijn ze eraan gewend en gaat het eigenlijk heel goed. Ze vragen er niet meer om.
Wat doet filmpjes kijken met kinderen?
Dat weet ik niet goed, ik merk niet iets bijzonders aan ze. Wel dat ze altijd méér willen, maar niet dat ze heel druk worden, of overprikkeld raken ofzo. Het is ook niet zo dat ze moeten bijkomen als de tijd om is. Dan gaan ze gewoon weer verder met spelen. Ik zie wel een verschil met kinderen die niks mogen kijken; zij komen er gelijk aan om te kijken als ik m’n telefoon pak. Dat doen mijn kinderen dan weer niet.
Hoe lang ga je die stop volhouden?
Goeie! Dat is kwestie van consequent zijn, want je kunt zo makkelijk terugvallen in een bepaald patroon. Voor nu bevalt het goed en moeten ze een soort van afkicken. Ik vind het wel relaxter. En ze moeten dan zelf weer wat bedenken en gaan doen.
Gebruik jij ouderlijk toezicht?
Nee. Ze kunnen nog niet lezen, dus ze kunnen nog zelfs niks opzoeken. Als ze er meer mee bezig gaan en zelf zoeken, zou ik zeker Qustodio nemen. Dan weet ik wat ze zoeken en wat hun interesses zijn. Het lijkt me ook heerlijk dat de schermtijd vast staat en het op = op is.
Je hebt je kinderen zelf schermtijd gegeven. Kun je ze dan kwalijk nemen dat ze meer willen?
Nee, dat zou niet eerlijk zijn. Het lijkt me wel makkelijk als ze helemaal geen schermtijd hebben, en je ook geen discussies hebt. De andere kant is dat de wereld gewoon helemaal die kant op gaat. Het staat wel erg ver van ze af als ze er niks mee doen. Ik denk weleens: zouden ze meer of beter spelen, zouden ze vindingrijker zijn geworden als ze niet kijken…? Ik weet het antwoord niet. Ik vraag Heline of ze spijt heeft van haar ‘mediaopvoeding’ tot hiertoe, maar nee! Bij mooi weer geldt altijd: naar buiten! Dan krijgen ze sowieso geen scherm.
Gebruik je schermtijd als straf?
Nee nooit, en ook niet als beloning.
Tot slot
Je moet doen wat je zelf goed vindt! Dus niet: zo doet zij het, dat moet ik daarom ook zo doen. Het is wel heel fijn om erover te praten met andere moeders. Je kan natuurlijk wel leren van elkaar. Schermtijd blijft gewoon best lastig, dat hoor je van iedereen.
PS De geïnterviewden hebben allemaal hun eigen regels en afspraken, waar Kliksafe geen waardeoordeel aan geeft. We vinden het fijn als jij dat ook niet doet ;-). Heb je een inhoudelijke vraag: hartelijk welkom.
Reageren?