Een prentenboek over mediawijsheid
Een prentenboek over mediawijsheid – wat een goed idee! Jeanne Willis en Tony Ross, niet bepaald amateurs op prentenboekgebied, maakten ‘Klikklikklik!’, en wij kregen een exemplaar!
Jeanne Willis en Tony Ross zijn ervaren prentenboekmakers. In hun eerdere werk staat fantasie en vooral het zelf aan het denken zetten van kinderen altijd centraal. Een heel mooie manier om mediawijsheid te benaderen.
Klikklikklik! gaat over een nieuwsgierig kuikentje. Middenin de nacht sluipt ze naar de boerderij om de computer van de boer uit te proberen. Er zijn veel leuke dingen te koop op internet: een kattentheepot en een jurkje. Een stoere motor en een bijenkorf. De boer schrikt zich natuurlijk een hoedje als al die bestellingen worden bezorgd.
Dat online niet alles is wat het lijkt, blijkt wel uit het einde…
En Kuikentje gaat door. Elke nacht sluipt ze de boerderij in om het internet op te gaan. Ze koopt van alles voor haar vrienden. En als ze zich alleen voelt, besluit ze online op zoek te gaan naar nieuwe vrienden. Dat online niet alles is wat het lijkt, blijkt wel uit het einde…
Natuurlijk laten we het plot even in het ongewisse, maar dat het spannend is, staat wel vast. Het is zo knap gedaan, dit verhaal, want je begrijpt precies hoe Kuikentje het internet steeds verder exploreert. En waarom. En dat in een paar zinnen (met natuurlijk de heel toffe illustraties van Tony Ross). Doordat de tekst heel summier is, geeft dit boek je alle ruimte om met je kind te praten over internet, de verleidingen en de risico’s. Zonder dat het verhaal je vertelt wat je moet vinden (‘gevaarlijk’ of ‘goed idee’), maar het geeft ruimte om zelf een mening te vormen, samen.
Bijzonder is ook dat dit boek zich richt op heel jonge kinderen. Mediawijsheid is tegenwoordig iets dat je vanaf de basis al mee moet nemen, omdat je er niet meer aan ontkomt als ouder. Daarom zijn wij heel blij met dit initiatief: aanrader!
N.a.v. Klikklikklik! Door Jeanne Willis en Tony Ross, Uitgeverij C. De Vries – Brouwers. Prentenboek, € 15,95.
Reageren?