Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Wat is sluikreclame?

#Mediaopvoeding

Geplaatst op 8 februari 2024

Sluikreclame is een marketingtactiek, waarbij je reclame maakt, maar de kijker dat niet door heeft. In een film, serie of boek wordt er reclame gemaakt voor een product – terwijl het niet als reclame wordt gebracht. Op sociale media kom je ook veel sluikreclame tegen, bijvoorbeeld op TikTok of Instagram. Komt ook door influencers; dat zijn vaak echte sluikreclamemakers. In deze blog lees je meer over sluikreclame.  

Verstopte reclame

Het is een vorm van reclame maken, die officieel niet mag. Vroeger had je op TV een blok met reclames, dat officieel begon en eindigde. Nu heb je natuurlijk nog steeds een aantal reclames achter elkaar, zij het dan niet meer zo afgegrensd. Daarnaast zijn er nu allerlei andere manieren van reclames, zoals sluikreclame. Zonder dat je door hebt dat je naar reclame kijkt, krijg je een product te zien. Het is verstopt dus. Ander woord voor sluikreclame is product placement.

Hoe werkt sluikreclame?

Een voorbeeld: je kijkt een serie of soap. Ergens in de serie trekt een speler een zak chips open van een bepaald merk, en begint te eten. Jij denkt: mmm, dat wil ik ook. Grote kans dat je in de kast op zoek gaat naar een zak. Het kan ook subtieler, bijvoorbeeld door de auto waarin iemand in een serie rijdt. Of het flesje parfum dat gepakt wordt. Je hebt het niet zo snel door, tot je in de winkel ineens dat flesje parfum ziet – en het wilt. Bij make-up tutorials zie je ook veel sluikreclame; iemand maakt zich op voor de camera en laat van de producten die ze gebruikt, het merk zien.  

Is sluikreclame verboden?

In de meeste gevallen is sluikreclame niet toegestaan. De film/- contentmaker is verplicht om de kijker duidelijk te maken dat iets reclame is. Er is een partij, het Commissariaat voor de Media, die toezicht houdt op naleving van de Mediawet, waarin de regels staan. Een van die regels is bijvoorbeeld dat aan het begin of einde van de video duidelijk vermeld moet worden wie de video sponsort. Daarnaast is er nog de Reclame Code Commissie die een oogje in het zeil houdt. Influencers met meer dan 500.000 volgers of abonnees vallen onder de Mediawet, en moeten zich aan de regels houden. De regels gelden vooral op platforms als YouTube, Instagram, TikTok en Netflix. Vloggers zetten soms onder een post iets als #betaalde samenwerking, maar dat valt een kijker helemaal niet op. Je zou vol in beeld het woord reclame of advertentie moeten zien. En daar houdt men zich nu net niet aan. Misschien helpt het als er boetes voor gegeven gaan worden?

Strenge eisen bij reclame voor kinderen

Bij reclames voor kinderen en minderjarigen gelden strenge eisen. Zij kijken minder televisie, maar zitten meer op sociale media. Daar zijn veel populaire influencers te vinden, die voor kinderen een identificatiefiguur zijn. Om de regels hier te gaan noemen, gaat te ver. Je kunt een kijkje nemen op de site van de Reclame Code Commissie. Samengevat is het: je mag niks doen waar kinderen schade door kunnen oplopen.

Lees ook onze gids over reclame blokkeren.

Waarom is er dan toch sluikreclame?

Sluikreclame werkt gewoon heel goed. Als jij iemand onwijs bewondert, dan wil je best graag hetzelfde parfum, of dezelfde schoenen. Wat ook een vorm van sluikreclame is: je hebt een nieuwe webshop geopend, maar hoe kom je nu aan klanten? Dan stuur je iemand die veel volgers heeft, een gratis product op en vraagt of zij dat wil laten zien op haar Insta. Jij, fan van die persoon, ziet in een reel bij haar dat ze een pakketje opent met een prachtige doek, waarna ze je attendeert op die webshop. Misschien denk je (onbewust): als zo’n leuke vrouw dat mooi vindt… (vind ik dat ook).

 Zo, ben jij weer op de hoogte. Wanneer ben jij voor het laatst in een sluikreclame getuimeld? Laat het weten in een reactie onder deze blog.

Bronnen:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5309153/influencers-vlogger-influencer-regels-reclame-reclames
https://www.reclamecode.nl/kind-reclame/

Over de auteur:

Hanneke is medewerker marketing & communicatie. Ze werkt al vanaf 2004 bij Kliksafe. Hanneke houdt van lezen en zingen. Ze schrijft graag, en kan eindeloos bellen met zussen. Als ze de eerste zonnestralen voelt of een vlinder ziet, is ze dolblij. Ze is graag thuis en bakt daar de lekkerste dingen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Ook veilig online zijn? Ontdek de voordelen.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risico’s, mediaopvoeding en games.