Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Online privacy – met z’n allen

#Nieuws #Online risico's

Geplaatst op 14 februari 2019

Meer dan twee miljard mensen maken gebruik van social media. En het ziet ernaar uit dat dit getal de komende jaren blijft groeien. Daarmee groeit ook de hoeveelheid data die online staat over gebruikers. Vaak is dit heel persoonlijke data: contactgegevens, locatiegegevens, foto’s. Deze data wordt door gebruikers zelf gedeeld, dus de gebruiker kan er ook zelf voor kiezen om dingen af te schermen of te verwijderen. Een slimme verdedigingslinie tegen cybercrime. En gelukkig passen steeds meer mensen dit toe: de kennis over online risico’s groeit.

“Online privacy is niet alleen dat wat jij over jezelf laat zien, maar ook wat anderen over jou onthullen.”

Maar wat eigenlijk nooit wordt meegenomen in waarschuwingen en adviezen, is jouw privacy in de handen van anderen. Vrienden, familie, collega’s: zijn zij net zo zuinig op jouw privacy als jij dat zelf bent? Want privacy gaat niet alleen over wat jij zelf online deelt, maar ook over wat anderen over jou delen.

Stel dat je een dagje weg bent met een vriend en je maakt een selfie van jullie tweeën. Je plaatst hem op Instagram, maar, en hier gaat het mis: jij bepaalt met wie je foto’s op Instagram deelt. Jij bepaalt of je een openbaar of een afgeschermd profiel hebt, de hashtags die je gebruikt en of je je vriend wel of niet tagt in de foto. Terwijl het een foto is waar hij ook op staat: eigenlijk ben je allebei eigenaar en zouden jullie samen moeten bepalen wie deze foto mag zien en waar hij geplaatst wordt. Nu kan dat alleen nog offline, zo’n overleg.

Echt veilig zou zijn: jij hebt controle over alle informatie die online over jou wordt gedeeld. Foto’s, teksten: je mag altijd aangeven wie de informatie mag zien, ook als een ander het plaatst. Onderzoekers verwachten dat deze controle meer regel dan uitzondering zal gaan worden.

Hier komt de term ‘Multiparty Privacy’ (MP) om de hoek kijken: een term die laat zien dat alle content, denk hierbij ook aan onderzoeken, teksten, presentaties etc., die eigendom is van meerdere personen, door al die personen beheerd moet kunnen worden. Facebook en Instagram bieden al een light-versie van MP: je kan een persoon taggen in een foto, en diegene moet dan nog bevestigen of hij daarmee akkoord gaat - en of hij de foto ook in zijn eigen profiel wil laten zien. Maar: geef je geen toestemming, dan kan de foto alsnog wel geplaatst worden door die ander… Verre van waterdicht dus. Gebruikers geven aan dat het ook ongemakkelijk is om een tag te weigeren, dat valt nog niet onder sociaal geaccepteerd gedrag. In teksten is dit sowieso nog niet mogelijk: word je getagd in een tekst, dan kan je daar niks aan doen. Alleen degene die de tekst heeft geschreven, kan dit aanpassen.

Ongetwijfeld gaat MP in allerlei systemen een vaste plek krijgen. Tot die tijd moeten we het offline doen: overleggen over waar je een foto of filmpje plaatst en wie dat allemaal kan zien.

N.a.v. “Multiparty Privacy in Social Media”, by Jose M. Such and Natalia Criado, Communications of the ACM magazine, 08/2018.

Over de auteur:

Nelleke werkt op de afdeling marketing en communicatie bij Kliksafe. Ze houdt van schrijven, lezen, snowboarden, muziek en reizen. Snapt niks van proxyservers en dat soort dingen, en op haar kantoor hangt de muur vol met vellen papier. Met quotes, met tekeningen: alles wat inspireert en motiveert.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.