Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Browser fingerprinting uitgelegd: moet ik het blokkeren?

#Online risico's

Geplaatst op 6 mei 2021

Hoe je een fingerprint achterlaat

Heb je dat ook weleens: dat je online hebt zitten kijken naar een hoekbank – en dat je een paar dagen op een andere site zit, en ineens die bank weer te zien krijgt. En dat nog dagenlang. Dat is zo gek. De eerste keer vond ik het gewoon eng: hoe kan dat nu, wie weet nu dat ik die bank bekeken heb? Door deze blog weet ik nu dat ik gevolgd word. Dankzij mijn fingerprint.

Wat is een browser fingerprint?

Als je online surft, laat je sporen achter. Of je nu wilt of niet. De informatie die websites van jou verzamelen, is je fingerprint. Door je fingerprint ben je te traceren (tracking) op internet. Een fingerprint is uniek. Aan de hand van jouw fingerprint weet een adverteerder wie er op de site zit. Je laat bij elk bezoek aan internet een vingerafdruk achter.

Hoe werkt het?

De ‘traceerder’ combineert verschillende dingen om te weten te komen wie jij bent: of je mobiel surft, welk besturingssysteem je gebruikt, welke versie je gebruikt. Dan welke browser je gebruikt, je schermresolutie, en welke taal jouw standaardtaal is. ‘Ze’ kunnen zelfs zien welk lettertype je gebruikt, daarmee kan je ook uniek zijn.
Van deze gegevens zijn zoveel verschillende combinaties mogelijk, dat ze je al uniek maken. En het gekke is: je ziet en merkt hier niks van. Voor de liefhebber: op deze website zie je of jouw browser uniek is.

Je bent uniek

Iedereen is uniek. Jij, lezer, uiteraard ook. In het echte leven is dat mooi. Maar eigenlijk zou je op internet beter niet uniek zijn. Je bent namelijk makkelijker terug te vinden naarmate je profiel unieker is.

Wat doen ze met jouw gegevens?

Sites die jij bezoekt, worden bijgehouden. Samen met je unieke fingerprint maken ze een profiel van je. Nu ze een beeld van je hebben door al die gegevens te combineren, weten ze bijvoorbeeld dat je Nederlandse advertenties moet gaan zien. En gaan ze je volgen. Zo is precies te zien welke pagina’s jij bezoekt, en is een beeld van jouw interesses niet zo moeilijk meer. Daardoor kunnen ze je nu gericht advertenties gaan voorschotelen.
Uiteindelijk draait het allemaal om geld. Om jou wat te verkopen. Hoe ben jij het makkelijkst te verleiden om een aankoop te doen? 

We doen een testje

Op heel veel sites is advertentieruimte. Die worden dynamisch gevuld met advertenties. Naar aanleiding van jouw profiel worden ze gevuld met wat jij leuk vindt.
Testje: Jelte en ik gaan allebei naar rtlnieuws.nl. Jelte krijgt een advertentie te zien van Coolblue. Die bezoekt hij regelmatig. En ik? Ik ben nog nooit op rtlnieuws.nl geweest, maar ik zie de dekbedovertrekken van de Wehkamp voor m’n neus, waar ik pas naar gekeken heb. Dus echt voor mij, dit. Blijft toch een beetje gek. Dit is dus gebaseerd op je fingerprint.
Toch lijken ze Jelte niet zo goed te kennen, want hij krijgt nu iets van HR experts te zien. En dat van Coolblue is ook niet echt hetgeen hij interessant vindt. Het lijkt erop dat ze alleen ‘weten’ dat Jelte technisch is. Maar ik ben een makkelijke prooi: na refreshen zie ik die babyjurkjes waar ik naar gezocht heb. Dus mij kennen ze.

Alles valt op z’n plek. Want weet je: ik wil eigenlijk echt dat dekbedovertrek. En ik wil het nu. Verhip! Dat is het idee dus. Ik ben nu aan het werk, dus het kan niet. Maar vanavond…! En zo werkt het. Je bent een prooi, zonder dat je het doorhebt.

Is dat eigenlijk erg?

Ja en nee. Op zich niet, tenminste het lijkt niet erg. Maar eigenlijk wordt er de hele tijd geprobeerd je te manipuleren. En je wordt dus continu gevolgd. En dan maar hopen dat je iets gaat kopen. Of dat je iets gaat doen wat je helemaal niet van plan was. Ik wilde de kinderen laatst een liedje laten horen over Jona. Ernaast zagen ze een hele rits filmpjes, en natuurlijk wilden ze die ook zien. Sterker nog, als het filmpje afgelopen is – gaat hij gewoon de volgende afspelen. Oké, dit heeft niet direct met de fingerprint te maken, maar wel met wat je niet wou. Alles om je te verleiden.

Wat kun je hier zelf aan doen?

Als je niet gevolgd (tracking) wilt worden, kun je zelf wat doen. Safari en Firefox hebben een anti-trackingsmechanisme ingebouwd. En voor de meeste andere browsers heb je een extensie/uitbreiding om tracking tegen te gaan.

  1. Je kunt een adblocker downloaden: https://adblockplus.org/nl/. Deze is gratis. Kliksafe biedt hier trouwens geen support op. Je kunt daar een donatie geven. Je bent met een adblocker wel zichtbaar voor tracking, maar je krijgt alleen geen advertenties meer te zien.
  2. Of neem https://privacybadger.org/. Dat is een uitbreiding die tracking tegengaat. Die kun je installeren.
  3. Of deze: https://brave.com/ (zie deze blog). Deze biedt ook veiligheidsdingen aan.

Als je niks doet, krijg je je gepersonaliseerde advertenties gewoon nog steeds te zien. Op zich ook wel weer handig🙂. Maar: weet dat er steeds iemand over je schouder meekijkt.

Jelte
Over de auteur:

Jelte is 01110100 01100101 01100011 01101000 01101110 01100101 01110101 01110100, oftewel: techneut. Waar hij vroeger zijn dagen doorbracht in zijn vrachtwagen, zit hij tegenwoordig achter een toetsenbord. Door zijn dyslexie ziet hij dingen anders, en daardoor kan hij problemen op een andere manier oplossen. Ook daardoor heeft hij voor de blogs zijn eigen secretaresse: Hanneke.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Wel zo veilig!

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risico’s, mediaopvoeding en games.

Deel dit bericht op: