Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Opgelicht via WhatsApp: zo verloor Freeke 1.000 euro

#Online risico's

Geplaatst op 26 november 2020

“Tuurlijk had ik er wel van gehoord, en wist ik dat het bestond. Maar je gelooft eigenlijk gewoon niet dat het jezelf kan overkomen!” Aan de telefoon heb ik Freeke* (69 jaar). Ze is op 14 september opgelicht via WhatsApp. En dat heeft haar 1002,16 euro gekost. Freeke vertelt haar verhaal.

 Opgelicht via WhatsApp; Wat is er precies gebeurd?

Freeke: “Zo ging de app-conversatie ongeveer.”

- Hoi ma, dit is mijn nieuwe nummer. Het oude mag je verwijderen. Heb vanochtend mijn nieuwe abonnement binnen gekregen, ben nu even alles installeren😄.
* Met wie heb ik het genoegen?
- Wie denk je (smiley)?
Ik raadde mijn schoonzoon Reinout, ik wist dat hij een ander abonnement wilde. En ja, gelijk goed. Toen een praatje over het weer. En toen.
- Ik appte eigenlijk om te vragen of je ook een storing hebt met bankieren.
* Ik dacht het niet.
- Ik probeer al sinds vanochtend een rekening van 531 euro te betalen die ik voor 15.00 uur gedaan moest hebben. Maar mijn bankieren geeft constant storing aan als ik wil inloggen.
- Kan ik je de gegevens sturen? Stort ik het gelijk terug zodra ik weer kan bankieren.
* Dat mag, bij mij zijn er geen problemen.
- Oké, dankjewel.
Naam: S *******
Iban: NL** ING **********
Omschrijving: LM031
Bedrag: 531.07
-Kan je me laten weten als het gelukt is en mij een foto of printscreen doorsturen? Mail ik ze even dat die betaald is. En zodra ik weer kan bankieren, stort ik het meteen terug naar je.

Klopt het wel?

Freeke: “Nietsvermoedend maakte ik het bedrag over en stuurde een foto van de banktransactie. Toen kreeg ik weer een appje, dat er nog een rekening lag (van 471,09 euro). Goed, ook maar gelijk overgemaakt. Dat was allemaal op zaterdag. ’s Maandags ging ik even naar mijn zus en vertelde dit verhaal. “Was dat wel echt Reinout?”, vroeg ze. Poeh, toen ging er een belletje rinkelen. Ik belde hem, en tot mijn grote schrik wist hij nergens van. Ik heb gelijk mijn eigen bank gebeld, maar het geld was er al af natuurlijk. Toen heb ik ook de ING gebeld, want daar ging het geld heen. Maar ik heb geen idee wat ze doen met deze meldingen. De politie gebeld en aangifte gedaan. Mijn geld ben ik kwijt helaas. De bank vertelde dat als ik deze fraude binnen 24 uur gemeld had, ze waarschijnlijk het geld terug hadden kunnen halen. Helaas kwam ik er dus te laat achter dat ik opgelicht was en kon de bank niets meer doen...”

Een pijnlijk verhaal dus voor Freeke. Maar het is nog niet afgelopen.

Freeke: “Twee dagen later kreeg ik weer een appje van dit nummer, dat er voor 12.00 uur een rekening betaald moest worden, of ik het kon proberen. Ik zat net met de politie aan de telefoon toen het appje binnenkwam. En die zei gelijk: niks doen. Tot mijn grote verbazing kreeg ik de dag daarna weer een verzoek van een onbekend nummer ‘Ik heb een nieuw nummer’. Toen heb ik geprobeerd wat info los te krijgen, maar nee. Ook deze poging heb ik doorgegeven aan de politie. Daarna kreeg ik nóg eens een verzoek van weer een ander nummer, maar toen was ik het zo zat – dat ik niks meer gedaan heb.”
Freeke heeft geen idee wat er gebeurd is met het banknummer, waar het geld naar toe is, of het echt bestaat, of het al opgeheven is o.i.d. Ook weet ze niet of de daders gepakt zijn. Ze dacht dus dat het een banknummer was van mensen, waar Reinout iets aan moest betalen.

Wat bent u voor type: vertrouwt u mensen snel, of bent u juist wantrouwend?

Freeke: “Op zich ben ik best goed van vertrouwen, ja ik vertrouw veel mensen. Ik had dit soort dingen ook wel gezien op tv, en ik heb ook wel waarschuwingen gezien. Maar je denkt gewoon niet dat het jezelf zal overkomen.”

Hoe gebruikt u internet?

Freeke: “Ik ben niet zo’n hele internetter. Ik zoek weleens wat op. En natuurlijk doe ik de bankzaken via internet. Kerkdiensten kijk ik mee via internet. O ja, en ik bestel weleens wat. Maar dat doe ik altijd al op vertrouwde websites. Dus als ik een reclame zie en ik heb interesse, dan klik ik er niet gelijk op, maar zoek ik het product ergens op en bestel het op een vertrouwde site. En verder heb ik al jaren een smartphone.”

Schaamte

Freeke schaamde zich eerst best een beetje dat ze erin getrapt was. Maar, als het nu ergens over dit soort dingen gaat, vertelt ze haar verhaal. Ze probeert het wel een beetje luchtig te houden, maakt er soort grapje van: “Van dat geld had ik m’n 70e verjaardag willen vieren, maar dan kan nu niet meer doorgaan.”

Heeft ze maatregelen genomen? Tips?

Zeker. Freeke neemt nu geen nummers meer op die ze niet herkent. Nooit meer, op haar vaste telefoon niet en ook niet op haar mobiel. Ze kijkt dan later of ze dat nummer kan vinden. En haar kinderen hebben haar geholpen de instellingen van haar WhatsApp te wijzigen: haar profielfoto, info en status zijn nu alleen te zien voor "Mijn contacten". Deze waren namelijk voor iedereen zichtbaar. Opvallend is dat er daarna niets meer kwam aan verzoeken en dergelijke dingen. Maar wie weet of dat er mee te maken heeft…

Blij

Wij (van Kliksafe) zijn heel blij dat Freeke haar verhaal met ons deelt. Ook Freeke dacht: dat overkomt mij nooit. Maar het gebeurt dus echt! Een gewaarschuwd mens….

NB Ik heb zelf met een medewerker van de ING gesproken, hoe hier mee wordt omgegaan. Helaas kunnen ze daar niets over zeggen. Alleen dat de kwestie tussen de fraude-afdelingen van beide banken besproken en afgehandeld wordt. En als Freeke het naadje van de kous wil weten, moet ze daarvoor bij haar eigen bank zijn.

Nuttige links:

https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

https://www.politie.nl/themas/internetoplichting.html

 

* Freeke is niet de echte naam van de geïnterviewde.

Hanneke
Over de auteur:

Hanneke is medewerker marketing & communicatie. Ze werkt al vanaf 2004 bij Kliksafe. Hanneke houdt van lezen en zingen. Ze schrijft graag, en kan eindeloos bellen met zussen. Als ze de eerste zonnestralen voelt of een vlinder ziet, is ze dolblij. Ze is graag thuis en bakt daar de lekkerste dingen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Wel zo veilig!

Reacties (4)

Hanneke Hanneke
7 december 2020 13:51

Gelukkig zijn er dus ook mensen die er op tijd bij waren! En ja, van Kassa heb ik gehoord. Goed dat er zoveel aandacht aan geschonken wordt.

Avatar Els
7 december 2020 13:39

En ook ik ben er ingetrapt, alleen was de rabobank heel alert, omdat het om 10.000euro ging en dan blokkeren zij het meteen, en informeren eerst of dat klopt. Dus heb ik geluk gehad.

Avatar Danielle
3 december 2020 09:48

Ter info Juist was er zaterdag 28 november ook aandacht voor dit probleem bij het consumentenprogramma Kassa. https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/537053/Kassa.html#

Avatar Frans
2 december 2020 21:46

Nou dit is een bekend verhaal, mijn vrouw was er ook bijna ingestonken voor € 2336,-

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Deel dit bericht op: