Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Phishing, fraude en valse e-mail

 

Krijg je een verdacht mailtje in je Postvak IN?  Misschien heb je te maken met phishing, fraude of valse e-mail. Hieronder staat een lijstje met bij ons bekende phishing e-mails.

 

Hoe herken je phishing?
  • Check de afzender van het bericht.
    Kliksafe verstuurt alleen berichten met e-mailadressen die eindigen op @kliksafe.nl of @mailings.kliksafe.nl.  Soms zie je dat de afzender de náám ‘Kliksafe’ gebruikt, maar als je goed kijkt is het gebruikte e-mailadres niet afkomstig van Kliksafe. Let op: helaas kunnen we niet garanderen dat deze e-mails in alle gevallen van Kliksafe afkomstig zijn, wees dus altijd alert.
  • Vaak hebben phishing e-mails een bepaalde urgente toon en wordt een actie van de lezer verwacht, zoals het klikken op een link in het bericht. 
  • De meeste e-mails hebben geen herkenbare opmaak van Kliksafe, al nemen sommige fraudeurs extra moeite om het op een officiële e-mail te laten lijken. Dit doen ze door hetzelfde lettertype, logo en handtekening te gebruiken. Let in dat geval goed op de naam en het e-mailadres van de afzender.

 

Ik herken phishing. Wat moet ik nu doen?
  • Klik geen enkele link aan. Een simpele klik op een link in het bericht kan al genoeg zijn om een virus te krijgen. 
  • Stuur het bericht door naar valse-email@kliksafe.nl. Wij blokkeren de afzender en halen de link uit de lucht. De link is dan niet meer schadelijk.
  • Verwijder de e-mail.

 

Voorbeelden van phishing:

Hieronder enkele voorbeelden van phishing. Deze berichten zijn door Kliksafe-klanten gemeld.