Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

De dag van… deel 1: Bert Jan

#Binnenkijken bij Kliksafe

Geplaatst op 5 februari 2018

Vandaag een interview met onze ‘eindbaas’, algemeen directeur en eindverantwoordelijke van Kliksafe: Bert Jan Peters. Want ja, hoe is het nu eigenlijk om directeur te zijn? Bert Jan doet het uit de doeken.

Weekopening
Elke maandagmorgen beginnen we als personeel met de weekopening. Voor we aan het werk gaan, leest er iemand een Bijbelgedeelte voor, en geeft daar op een eigen manier een uitleg over. Daarna bidden we met elkaar. Bert Jan doet dan mededelingen; onder andere wat er die week voor belangrijke dingen gaan gebeuren. En dan: allemaal aan het werk.

Overleg, overleg, overleg
Daarna heeft hij een aantal vaste overleggen. Eerst bespreekt hij met onze P&O-er de personeels- en  facilitaire zaken, dan volgt een overleg met marketing, vervolgens spreekt hij met onze financiële dame en daarna met de leidinggevende van het klantcontactcentrum. Zo is Bert Jan goed op de hoogte van het reilen en zeilen op alle afdelingen. En hiermee is zijn maandag grotendeels gevuld. Bert Jan vindt deze overleggen heel belangrijk voor een goede bedrijfsvoering.

Dan is er het directieoverleg met de technisch directeur, periodiek op dinsdag. Alle zaken van strategisch belang worden hier besproken. Ook bespreken de mannen de personeelszaken, evalueren ze gesprekken met externen en kijken ze naar de toekomst. Belangrijk onderdeel is ook het bespreken van de financiële resultaten. Daarnaast is er nog periodiek een overleg met het bedrijfsbureau, dat al onze projecten regelt en beheert.

Het filter: steeds weer een uitdaging
Op dinsdag is er periodiek filteroverleg met collega’s die het filter beheren. Lastige dingen worden er besproken; en die zijn er best vaak. Voorbeeld? “Nou, aanvragen die met elkaar in tegenspraak zijn. De een vindt Tanki online volkomen onschuldig en wil hem vrij toegankelijk hebben en een ander wil hem absoluut geblokkeerd hebben, omdat het gewelddadig is. Wat doe je dan? En dan is dat misschien nog wel een makkelijk geval... Ook gaat het vaak over de ondergrens, zoals bijvoorbeeld: wanneer valt iets in de categorie porno? Het is steeds weer een uitdaging om tot een goede afweging te komen.”

Verantwoording afleggen
Regelmatig legt Bert Jan verantwoording af aan de Raad van Commissarissen van Kliksafe. Dat zijn tenslotte zíjn ‘bazen’. Die vergaderingen kosten best wat voorbereidingstijd. Wat daar wordt besproken? Voornamelijk hoe het met Kliksafe gaat, hoe het beleid is uitgevoerd en wat de toekomstplannen zijn.

Hoofdtaken
Wat is eigenlijk de hoofdtaak van een directeur? Naast de inhoud en goede werking van het filter is het financiële beleid de eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur. Met het financiële beleid staat of valt de onderneming natuurlijk ook. Het maken van de begroting voor het komende jaar is daar een onderdeel van. Door het jaar heen volg je de resultaten en toets je die aan de begroting. Ook het personeelsbeleid rekent Bert Jan tot zijn hoofdtaken. “Ik vind het heel belangrijk dat het personeel het naar zijn zin heeft. Mensen zijn een belangrijke factor in ons bedrijf. Met elkaar is er heel veel kennis. Ik wil er graag voor zorgen dat iedereen een inspirerende werkplek heeft en het naar zijn zin heeft.” Tot slot is het bepalen van de toekomstvisie een andere, niet onbelangrijke hoofdtaak.

Zaken doen in de pub
Met onze belangrijkste business partners voert Bert Jan veel overleg. Dit gaat vooral over het (verder) ontwikkelen van onze producten, over functionaliteiten in het filtersysteem en bespreken ze kansen in de markt. Uiteraard horen hier soms stevige onderhandelingen bij over nieuwe diensten, prijzen, projecten etc. Smoothwall is een van die partners, gevestigd in Engeland, en dus vliegt Bert Jan met regelmaat naar Leeds. Na het zaken doen, is het steevast tijd voor een Engels biertje in de pub – en waar ze vaak gewoon verder gaan met de business.

Taart of loempia’s
Wat Bert Jan graag doet ter afwisseling, is op een beurs staan. Daar spreek je je klanten tenminste en kun je ze rechtstreeks vragen wat ze van Kliksafe vinden. Heel interessant.
Ook loopt hij regelmatig rond op de werkvloer om te kijken hoe het gaat op de verschillende afdelingen. Waarom wij -collega’s- Bert Jan ook heel graag mogen, is dat hij bij het behalen van een mijlpaal (de 100e klant die maand bijvoorbeeld), graag op taart of loempia’s trakteert. Dat werkt!

Hoe word je eigenlijk directeur?
“Tja, ik ben er eigenlijk ingerold, heb er niet specifiek naar gesolliciteerd. Ik was leidinggevende van een afdeling bij het RD, waar RDNet onderdeel van was. Na de overname door SVM ben ik automatisch meegegaan. En later, toen Kliksafe een BV werd, ben ik als algemeen directeur benoemd.”
Wat vindt hij het mooiste aan het werk? Dat is voor hem het omgaan met mensen. Bert Jan is dan ook een echt mensenmens. Hij is geen man van “befehl ist befehl”, nee - liever geeft hij de mensen de vrijheid om initiatieven te nemen.

Hoe kijkt hij terug op de afgelopen jaren?
De eerste jaren waren spannend; het voortbestaan van Kliksafe was heel onzeker. Een mijlpaal was het zelfstandig worden in 2009, waarmee we een heel goede stap zetten. “Ik weet nog goed dat we in één keer 9 medewerkers tegelijk aannamen, van een vrachtwagenchauffeur tot een schoenenverkoopster. Die werden allemaal in rap tempo opgeleid. En zie nu het resultaat: een mooie organisatie met 35 deskundige medewerkers. En dan te bedenken dat we in 2003 begonnen met z’n vieren.
Ook de beslissing op het gebied van filtering, om meer verantwoordelijkheid bij de klant te leggen, was een bijzondere. Er werd enorm getrokken aan je: wel goed, niet goed...”

Voor Bert Jan is het ingrijpendste dat er gebeurd is, het overlijden van collega Jan Frank Wolf. Een grote slag voor zijn vrouw en kinderen. Maar ook voor ons. Als directeur had hij ineens een andere rol. “Het is dan heel belangrijk dat je er bent voor het personeel. Jan Frank was lid van het MT, waardoor we steeds nauwer met elkaar samenwerkten. Het voelde als losgescheurd worden. De verslagenheid onder het personeel was erg groot. Maar het heeft ons als collega’s wel aan elkaar verbonden.”

Tot slot
Bert Jan: “Ik ben erg blij met het team dat we hebben en de betrokkenheid van het personeel - ik hoop van harte dat het zo blijft. En dat ik in de toekomst leiding mag blijven geven aan deze mooie club!"

Hanneke
Over de auteur:

Hanneke is medewerker marketing & communicatie. Ze werkt al bijna 14 jaar bij Kliksafe. Hanneke houdt van lezen en zingen. Ze schrijft graag, en kan eindeloos bellen met zussen. Als ze de eerste zonnestralen voelt of een vlinder ziet, is ze al dolblij. Ze is graag thuis en bakt daar de lekkerste dingen.

Reacties (4)

C.Sijpkes
13 april 2018 19:07

Ook zeer te vreden ,hopelijk mag dat zo blijven

Fam Van de Craats
12 april 2018 20:39

Nummer 1 kan volgens ons niet lang meer duren...........Ga zo door!!

Nelleke Kliksafe
8 februari 2018 09:04

Dank je wel Henk, en eens: op naar nummer 1!

Henk Boon
7 februari 2018 18:54

Beste Bert Jan Gefeliciteerd met het feit dat jullie op nummer 2 staan in het klanttevredenheidsonderzoek. Ook ik ben een tevreden klant van Kliksafe. Op naar nummer 1!

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.