Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Wat is metaverse?

#Mediaopvoeding

Geplaatst op 22 december 2022

Metaverse is een sociaal virtueel netwerk waarin je online met mensen contact kunt zoeken. Door middel van VR (Virtual Reality) kom je terecht in een virtuele wereld waar je interactie kan hebben met andere gebruikers in 3D. We leggen je in deze blog simpel uit hoe de metaverse werkt, wat je ermee kan doen en wat de nadelen zijn.

Wat betekent Meta?

Meta betekent ‘in relatie tot’ of ‘verder gaan’ in het Grieks. Verse is afgeleid van universe (universum) en samen maakt dit: verder gaan in relatie tot het universum. Dit is natuurlijk een verwijzing naar het grootschalige contact in de virtuele wereld waarin je met iedereen interactie kan hebben.

Hoe werkt metaverse?

Om te beginnen moet je weten dat je een (dure) 3D VR-bril nodig hebt om de metaverse binnen te komen. Het bestaat namelijk niet zonder die bril, die heb je nodig om de 3D wereld te beleven. Daarnaast is het handig om te weten dat je in de metaverse niet jezelf bent, maar een avatar - een soort 3D-dubbelganger. Als je dat allemaal hebt, dan kan je de metaverse instappen. Uiteindelijk is alles wat je ziet in de metaverse een 3D-kamer die verbonden is met andere 3D-kamers. Concreet betekent dat dus dat je eerst een vergadering kan bijwonen en daarna de kroeg in kan hoppen vanuit je eigen woonkamer.

Wat kan ik doen in een metaverse?

Zoals net genoemd, kan je virtueel vergaderen of de kroeg in met andere mensen. Maar dat is niet alles, je kan ook virtueel sporten, shoppen en concerten bijwonen. Dat klinkt eigenlijk alsof je alles kan doen wat je in je normale leven ook doet, en dat is ook zo. Alleen is het grote verschil dat je in de metaverse eigenlijk gewoon thuis in je woonkamer staat, in plaats van bij een echt concert. Bij het shoppen in de metaverse is het ook mogelijk om je product vast te houden voordat je het koopt, dat kan nu met online shoppen nog niet. Er zijn wel bedrijven die dit al uitproberen, denk aan Nike, maar dat staat nog in de kinderschoenen.

Waar komt het vandaan?

Metaverse komt al uit 1992, en het komt uit een boek genaamd Snow Crash, geschreven door Neal Stephenson. In dat boek komen mensen als avatars samen die een 3D-wereld vormen. In 2003 ontstond Second Life, een metaverse platform waarin je zelf een 3D-wereld kon bouwen. We zouden het ontstaan van Minecraft, Roblox of recenter Fortnite ook kunnen zien als mini-metaversums die ons laten zien hoe een metaverse in het klein eruit kan zien. In 2021 begon Meta met het ontwikkelen van de metaverse en sindsdien staat het weer in de spotlights.

Hoe kom ik in de metaverse?

Hoe je in de metaverse komt, ligt heel erg aan welke metaverse je pakt. Gebruik je de metaverse van Meta? Dan moet je een VR-bril kopen en een account aanmaken. Bij andere metaversums kan je gewoon een profiel aanmaken en dan zit je erin, of je kan maar op een paar plekken in de wereld inloggen om in een specifieke metaverse te komen. Het ligt er dus maar net aan welke metaverse je wil gebruiken en welke voorwaarden die heeft.

Hoeveel metaversums zijn er?

De grootste naam die nu bezig is met de metaverse, is Meta (voorheen Facebook) van Mark Zuckerberg. Die is bezig met het ontwikkelen en uitbreiden van de metaverse app Horizon Worlds, die overigens al wel beschikbaar is. Verder zijn Microsoft en Amazon bezig met metaverse en het ontwikkelen daarvan. Het is lastig in te schatten hoeveel bedrijven er precies mee bezig zijn, omdat het een lastig project is dat heel wat jaren duurt. In Nederland zijn er ook bedrijven actief in de metaverse, zoals Beemup.

Wat zijn de nadelen van metaverse?

Een van de nadelen van metaverse is de privacy. Net zoals met social media, is het hier ook oppassen geblazen. De avatars waar we het al eerder in deze blog over hadden, kan je zelf maken. De kans is hierbij aanwezig dat je een avatar gaat maken die op jezelf lijkt en daarmee geef je al best wat weg aan andere mensen, wat je misschien helemaal niet wil. Daarnaast kom je in de metaverse makkelijker in contact met onbekende mensen die soms niet het beste met je voor hebben. Ook voor kinderen kan dit een groot gevaar zijn; er kunnen mensen achter een VR-bril zitten die jouw kind ernstige schade willen toebrengen. Dat is natuurlijk niet wat je als ouder wilt.

Als laatste zijn er zorgen over de invloed van Meta. Meta is nu al een van de grootste spelers op het gebied van social media (ze hebben WhatsApp, Facebook en Instagram onder hun hoede) en als ze de metaverse er ook nog bijkrijgen, kunnen ze een monopolie krijgen op het gebied van beïnvloeding. Ze sturen dan ook nog eens aan wat jij leuk vindt of te zien krijgt in de metaverse, naast alle social media die je gebruikt.

De metaverse is dus iets waar je voor moet oppassen. Maar het biedt ook hele mooie kanten, zoals het online shoppen. Omdat het nog niet zover is, moeten we rustig afwachten hoe de metaverse zich ontwikkelt.

 

Over de auteur:

Tamara is medewerker marketing & communicatie. Ze is altijd op de hoogte van het laatste nieuws, speelt in haar vrije tijd volleybal en doet aan fitness. Je maakt haar wakker voor sushi en pasta (als je haar wakker krijgt :-)). Verder studeert ze Communicatie en heeft ze de droom om ooit een boek te schrijven.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Ook veilig online zijn? Ontdek de voordelen.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risico’s, mediaopvoeding en games.