MijnKliksafe Webmail Bestel direct

Directeur Bert Jan Peters... met pensioen!

Een heel bijzonder interview vandaag. Onze eindbaas, directeur Bert Jan Peters (66) gaat namelijk op 1 oktober met pensioen. Na meer dan twee decennia van betrokkenheid, inspiratie en leiderschap neemt hij 25 september afscheid van Kliksafe. Daarom zijn wij die dag een groot deel gesloten, we vieren dan nog een klein feestje. Een laatste gesprek met Bert Jan over zijn tijd bij Kliksafe, zijn opvolging en de toekomst.

Bert Jan met pensioen

Hoe lang ben je bij Kliksafe werkzaam geweest?

“Zolang Kliksafe bestaat! Dat is vanaf oktober 2003. Ik ben dan trouwens gestart in oktober en gestopt in oktober. Dus dat is 22 jaar Kliksafe.” Al die jaren heeft Bert Jan aan het roer gestaan. Hij begon bij Kliksafe, toen nog onderdeel van het RD, als manager voor drie dagen per week. Toen de organisatie zelfstandig werd, nam hij de rol van algemeen directeur volledig op zich.

En nu ga je met pensioen. Hoe is dat?

“Dat is wel een vreemde gewaarwording. Je weet al een tijd dat het komt, maar je wilt er eigenlijk niet aan. En dan komt het toch nog abrupt. We hadden namelijk niet verwacht zó snel een opvolger te vinden. Het proces van loslaten en afscheid nemen is wel heftig. Dat doet echt wat met je. Je hebt zoveel opgebouwd al die jaren, dat voelt als een eigen bedrijf. Ik ben altijd het boegbeeld van Kliksafe geweest, en dat moet je nu loslaten en overdragen.

Wat zal ik het personeel missen, waar je een band mee hebt opgebouwd. Mensen zijn gekomen en gegaan, maar er zijn collega’s die hier al heel lang werken. Daar heb je een band mee. Die band wordt verbroken, en je weet dat je sommigen niet meer zult zien. Je hebt veel persoonlijke dingen gedeeld met elkaar. Met sommigen heb je ook een geestelijke band. De basis is toch de Bijbel. Aan de weekopeningen die we met elkaar hadden, heb ik ook heel mooie herinneringen. Mensen laten zich in het hart kijken.”

Wat is er veranderd bij Kliksafe?

De organisatie

“De organisatie is flink gegroeid. We begonnen met 4 mensen, nu staan er ruim 40 personeelsleden op de loonlijst. We begonnen als stichting. In 2011 is Kliksafe door groei, van stichting een BV geworden met een raad van commissarissen.”

Het product

“Het productaanbod is sterk gemoderniseerd. Kliksafe was in het verleden bepalend voor wat de klant zag. Daar vroeg de klant toen zelf om. We zijn gelukkig meegegaan met de tijd, nu heeft de klant de vrijheid om zelf het filter in te stellen. Waren mensen in de beginjaren nog heel terughoudend met internet, dat is helemaal verdwenen. Het lijkt nu wel of alles geaccepteerd wordt. Gebruik van de smartphone bijvoorbeeld, en ook AI. We zien bij veel ouders dat ze nu worstelen met: hoe houden we het mediagebruik van onze kinderen in het gareel? Daar krijgen wij bij Kliksafe steeds vaker vragen over, over mediaopvoeding in het gezin. Daar hebben wij nu natuurlijk een prachtig product voor: de app Qustodio.”

Techniek en filter

“Ook qua techniek is er zoveel veranderd. We begonnen met inbellen, waarvoor we klanten een CD-rom opstuurde. Toen kwam er ADSL, VDSL en later glasvezel. Door toename van het internetgebruik en groei van de bandbreedte door glasvezel, heeft Kliksafe heel veel moeten investeren in de filtertechnologie. De techniek van het filter, en het filter zelf kost ons heel wat uren: hoe voer je verbeteringen door, hoe ga je met de ontwikkelingen mee, en hoe wordt het filter slimmer en vooral ook handiger in gebruik. Maar ik ben trots op ons huidige product: supersnel en stabiel internet met het beste internetfilter dat er is.”

Is onze klant veranderd?

“Zeker! 22 jaar geleden waren veel klanten nog zeer terughoudend in hun internetgebruik, maar dat is helemaal weg. Wie pakt niet direct zijn telefoon of laptop, als hij iets wil weten? Dat was in het begin helemaal niet zo. De klant en wij met hem, de hele maatschappij eigenlijk heeft zich overgegeven aan de digitale technologie.

Klanten zijn ook veeleisender geworden. Vroeger wachtten ze gewoon een dag tot er een site was opengesteld, dat is vandaag ondenkbaar. Klanten hebben graag dat hun vraag direct beantwoord wordt. Mensen kunnen geen dag meer zonder internet of mail.”

Wat zijn mooie herinneringen?

“Dat zijn voor mij de persoonlijke hoogtepunten van medewerkers. Huwelijken, jubilea, geboortes van kinderen – dat was zo mooi om mee te maken. Personeelsuitjes, barbecues bij kantoor, altijd leuk en gezellig. Dat moeten ze ook echt blijven doen! De sfeer bij Kliksafe is altijd erg goed geweest. En tja, of ik daar een rol in heb gespeeld? Misschien.

Een andere herinnering, niet per se ‘mooi’, maar wel een dierbare,  is de saamhorigheid die wij als collega’s hebben ervaren rondom een sterfgeval van een collega in 2016. Hij zat in het MT en bepaalde mede het beleid van Kliksafe, dus ik werkte veel met hem. Hij stierf na een hartoperatie, heel verdrietig. We voelden als collega’s in die tijd zo de onderlinge verbondenheid.”

Heb je ook goede zakelijke herinneringen?

“Ja, ook zeker! Er zijn grote hoogtepunten geweest, zoals het afsluiten van contracten met grote partijen, als RoutIT, KPN, Delta en Smoothwall. Wat Smoothwall betreft, er komen drie collega’s uit Engeland om me de hand te drukken – dat zegt toch wel wat. Daarnaast is Kliksafe als organisatie gegroeid en professioneler geworden.

Natuurlijk zijn er ook minder mooie dingen geweest. We hebben verliezen geleden, projecten gestopt, en een paar conflicten gehad. Ik ben zelfs een keer bij de rechter geweest voor een proces met een leverancier. Dat was niet zo mooi, maar zulke dingen gebeuren ook, daar moet je eerlijk in zijn.”

Hoe zie je de komende tijd voor je?

“Eerst ga ik eens wat rust nemen! Ik hoop veel te gaan wandelen met mijn vrouw, dat doen we altijd al graag. Ik ben lid geworden van het landelijk bestuur van de NPV, een heel andere materie, dat lijkt me mooi om te doen. De breedte van die achterban spreekt mij erg aan. We hebben elkaar als christenen heel hard nodig. Ook ga ik bij ons in het dorp bij een organisatie voor ouderen helpen door op een bus te gaan rijden. En ik blijf op persoonlijke titel betrokken bij Yona. Verder zie ik wel wat er op mijn pad komt.”

Wat wil je nog zeggen tegen klanten en personeel?

“Blijf vooral Kliksafe-klant! Dat heeft Kliksafe nodig. Meer dan ooit is het zo dat de digitale technologie zich opdringt aan de mensheid. Als we niet oppassen, geven we ons daar volledig aan over. Laten we onze wijsheid niet van de technologie verwachten, maar op zoek gaan naar christelijke wijsheid. Juist in deze tijd! Ik wens alle klanten het goede. Bedankt voor jullie trouwe klandizie en betrokkenheid op Kliksafe. Het was me een waar genoegen om zorg te dragen voor een veilige online omgeving.

Het personeel zeg ik: bedankt voor jullie betrokkenheid, voor de verbondenheid en liefde die ik ervaren heb! Ik heb jullie getrouwheid in het werk gezien. Jullie zijn een prachtig team, waarmee Kliksafe de komende jaren vol op vooruit kan.

Mijn opvolger Frederik Beldman wens ik Gods onmisbare zegen in zijn nieuwe functie. Die wijsheid waar ik het net over had, is cruciaal voor het leiding geven aan Kliksafe. Het is een bedrijf dat aan de frontlinie staat, in de strijd tegen een technologie, die zich steeds meer aan ons opdringt. Daarnaast: er is heel veel kennis en kunde binnen de organisatie. Maak daar gebruik van. Personeel is je grootste kapitaal!”

Over de auteur

Hanneke is medewerker marketing & communicatie. Ze werkt al vanaf 2004 bij Kliksafe. Hanneke houdt van lezen en zingen. Ze schrijft graag, en kan eindeloos bellen met zussen. Als ze de eerste zonnestralen voelt of een vlinder ziet, is ze dolblij. Ze is graag thuis en bakt daar de lekkerste dingen.

Reageren? (1)

  1. Aart Peters schreef:

    Mooi interview. Trots op m’n broer! Een gezegende en mooie pensioentijd gewenst!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen