Bankfraude via telefoon; hoe ik € 19.500 verloor
Opnieuw spraken we met een slachtoffer van oplichting. Mark* (27) uit Elspeet is na een telefoontje van de ‘Rabobank’ een deel van zijn spaargeld -€ 19.500- kwijt. Bankfraude via de telefoon...
Wat is er gebeurd?
We zaten met ons gezin in quarantaine. Op een morgen ging de huistelefoon - een anoniem nummer. Die nemen we eigenlijk nooit op, alleen als hij vaker dan 7 keer over gaat. Dan is het namelijk oma. Dus ik nam op, maar kreeg een mevrouw van de Rabobank aan de lijn. Een vriendelijke en behulpzame dame.
Mijn ouders
Zij meldde dat er bij mijn ouders waarschijnlijk sprake van fraude was, omdat ze zagen dat er 800 euro was overgemaakt naar een rekeningnummer in België. Ze wilde graag helpen om het geld op hun spaarrekening veilig te stellen. Ik riep mijn ouders erbij.
We hadden geen argwaan, we dachten echt allemaal dat het de bank was.
Het advies van de Rabobank was om voor de veiligheid, een nieuwe rekening aan te maken en daar het spaargeld naar toe te boeken. Mijn ouders moesten hun bankrekening openen. De Rabobank kon meekijken met wat we deden, en we kregen instructies wat we moesten doen. Eerst moesten we het geld van de spaarrekening naar de lopende rekening overboeken. Daarna maakte de Rabobank een nieuwe rekening aan. Daar ging het geld naar toe. Ik was erbij, en hielp m’n ouders. We hadden geen argwaan, we dachten echt allemaal dat het de bank was. M’n ouders hadden recent geen verdachte mails van de bank gehad, ook niks geopend of gedownload.
En toen ik
Tot zover niks bijzonders, dachten we. Maar daarna vroegen ze mij, omdat ik ook bij de Rabobank ben, of ze dat voor mij ook gelijk zouden doen? Dat vond ik prima.
Dus ik opnieuw gedaan wat ze zeiden en die stappen doorgelopen. Op een gegeven moment gingen ze het geld naar de nieuwe rekening overzetten. Ze maakten eerst 1 cent over, als test, of hij de rekening pakte. Dat ging goed. Toen gingen ze mijn spaartegoed overmaken naar die nieuwe spaarrekening.
Maar ineens zag ik dat dat een heel ander bedrag was, duizenden euro’s minder dan het echte bedrag. En ik dacht gelijk: dit klopt niet! Ik heb de telefoon opgehangen en de Rabobank gebeld om een melding van bankfraude door te geven. De medewerker van de Rabobank wist gelijk: dit is oplichterij via telefoonspoofing. Wat schrokken we - € 19.500 weg!
Dat nieuwe bankrekeningnummer, waarmee ik ons spaargeld veilig zou stellen, was het banknummer van een crimineel. Daar ging mijn geld naar toe. Zo bizar. Ook m’n ouders zijn zich wezenloos geschrokken. Ze zijn best voorzichtig, maar dit hadden ze nog nooit meegemaakt. We denken dat ze toch een keer, een poos geleden, op een foute link in een mail geklikt hebben en er toen iets op hun pc is geïnstalleerd.
Het geld was inderdaad weg.
Wat nu?
Mijn rekening is gelijk geblokkeerd. Ik moest, als slachtoffer van bankfraude, aangifte doen bij de politie. Het duurde ongeveer een week en toen hoorde ik weer van de bank. Het geld was inderdaad weg. Maar, net voor het nieuwe jaar had ik het geld toch weer terug; de Rabobank heeft zelf het bedrag teruggestort. Daar hebben ze een pot voor. Ze bekijken per geval of ze je terugbetalen. Je hebt tenslotte zelf aan de fraude meegewerkt. Maar in mijn geval vonden ze het zielig. Ze kijken dan naar je gedrag – of je al eerder zoiets hebt meegemaakt etc.
Lees ook: Opgelicht via Whatsapp: zo verloor Freeke 1.000 euro
Argwaan
Uiteindelijk hebben we wel even argwaan gehad; we mochten op een gegeven moment nergens aankomen. Het scherm werd toen waarschijnlijk vastgezet. Daar kwam ik achter omdat ik per ongeluk tegen de muis stootte, maar er niks gebeurde. Wij dachten toen dat de pc vastliep. Achteraf was dat een foto van het scherm, zodat we niet konden zien welke handelingen ze écht uitvoerden.
Het frappante is: het geld van mijn ouders was wel overgemaakt, maar niet weggeraakt. Waarschijnlijk is dat doorsluizen naar hun eigen rekening niet gelukt. Toen hebben ze het bij mij nog geprobeerd – helaas met resultaat dus.
Die nieuw aangemaakte rekeningen zijn dus helemaal niet echt, die zijn bij de bank ook niet bekend. Het zijn hun eigen oplichtersrekeningen.
Wat wil je mensen adviseren?
Vertrouw niet te snel! Als je wordt gebeld door je bank, en je vertrouwt het niet – leg de telefoon erop. Of: bel zelf de bank terug en vraag of ze je echt gebeld hebben. Zij kunnen van al hun klanten de belhistorie zien.
* Mark is niet de echte naam van het fraudeslachtoffer.
Wat doet Kliksafe hieraan?
- Kliksafe werkt actief aan veilig internet. We beschermen onze klanten tegen content die schade kan aanbrengen aan mens of machine. We blokkeren onder andere links uit phishing- en fraudemails.
- Daarnaast vinden we het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van online risico’s. Daarom geven we ook aandacht aan bewustwording en delen we informatie via onze website en social media.
Handige links:
https://www.veiligbankieren.nl/meld-fraude/
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/
Reageren?