Vandaag in beeld: Mart-Jaap. Mart-Jaap is werkzaam op de afdeling Service & Support. Hij beantwoordt met veel geduld vragen van onze klanten. Wat zijn collega’s over hem zeggen: rustig, behulpzaam, grappig, scherp. Klopt volgens mij wel ;-). Ik vraag hem wat hij precies doet, en hoe hij onder andere via de SGP en het UWV bij Kliksafe kwam.
Eerst over Kliksafe; wat doe je precies?
Op je LinkedIn zie ik staan: probleemoplosser bij Kliksafe. Leg uit? “Klopt, ik help mensen die bellen of mailen over problemen met hun verbinding of een andere dienst. Leuk? Jazeker! Het is mooi om ze aan de hand te nemen en stapsgewijs te helpen met hun probleem op te lossen. Het liefst laat ik ze zoveel mogelijk dingen zelf doen, dan hebben ze ook zelf het probleem opgelost. Vanmorgen nog zei een klant: “Je hebt wel veel werk aan me hè?” Maar mijn antwoord was: “U bent de ideale klant, u doet precies wat ik zeg!” En dat is ook echt zo, ik assisteer ze bij zelf het probleem oplossen.
Je hebt bij Kliksafe ook de tijd om klanten goed te helpen. We vinden onze klanten heel belangrijk! We zijn anders dan andere partijen, onze producten staan verder van veel klanten af. Wij willen ze heel graag wegwijs maken in de goede dingen van de moderne technologie.”
Voor je bij Kliksafe kwam, heb je wat omzwervingen gemaakt. Paar highlights uit je loopbaan nemen?
Bij de SGP
“Van 2003-2007 heb ik gewerkt als medewerker Voorlichting en Vorming bij het partijbureau van de SGP, in Den Haag. Daar moest ik voornamelijk vragen beantwoorden van mensen uit het hele land. Ook deed ik het dossierbeheer van allerlei politieke onderwerpen. Ik las 4 kranten op een dag, en knipte daar dan artikelen uit die over een bepaald onderwerp gingen. Die gingen in een dossier; dat was mijn bron voor het beantwoorden van vragen.
Ik schreef folders voor de partij, over haar standpunten. Dat was vooral voor beurzen. Ook schreef ik regelmatig voor De Banier, het lijfblad van de SGP. Wie zaten er toen die er nu nog zitten? Jan Schippers, directeur van het wetenschappelijk instituut van de SGP zat toen in hetzelfde gebouw. Bas van der Vlies en Kees van der Staaij zaten op de fractie, maar de lijnen waren heel kort. Kees van der Staaij was trouwens een dorpsgenoot van me."
Na de verkiezingen van 2006, begin 2007 vertrok hij naar de Veluwe. Toen was de SGP te ver weg en bestond thuiswerken nog niet.
Communicatie
Daarna volgen enkele banen, waarin hij steeds de communicatie deed. Communicatie bij gemeente Putten rondom projecten. Dan denk je bijvoorbeeld aan de communicatie met burgers, en ondernemers bij het inrichten van een bepaalde buurt.
De Sjoel
Wat ik ook graag deed, was vrijwilligerswerk bij de Sjoel in Elburg. Museum Sjoel is een verhalenmuseum over het (on)gewone dagelijks leven van joodse families die vanaf 1700 in Elburg hebben gewoond. Daar moest ik berichten voor in de media verzorgen, contacten onderhouden, een socialmediastrategie bedenken en uitvoeren. Heel erg leuk om te doen.
UWV
In coronatijd kwam Mart-Jaap bij het UWV terecht. Hij moest beslissen of mensen in aanmerking kwamen voor een WW-uitkering. Het was alleen maar thuiswerken. Hoe was dat? “Beetje saai wel. Alle dagen thuiswerken. Geen collega’s en geen gezelligheid. Daarbij kwam dat ik om een beslissing te nemen, steeds de wet- en regelgeving moest bekijken en toepassen, waar ik weinig energie uit haalde. Bij het UWV moesten er uiteindelijk mensen uit. Toen heb ik mij aangemeld voor een arbeidsoriëntatietraject en al snel kwam Kliksafe langs.”
Hoe Mart-Jaap bij Kliksafe kwam
Op zijn LinkedIn had Mart-Jaap zich ‘beschikbaar gesteld’. Al snel kreeg hij een berichtje van onze werver (die voor ons de vacature doet). Daar moest hij even over denken. Opnieuw kreeg hij een bericht. Toch maar een praatje gemaakt met die man. En: toch eens even de website bekijken. Vooral de teampagina vond hij erg interessant (grijns). Zodoende kwam hij op sollicitatiegesprek. Hoe ging dat? “Bijzonder wel. Bij het tweede gesprek had ik namelijk vertraging door een ongeluk onderweg, en kwam ik heel gestrest binnen. Het gesprek was met drie mensen. Het aparte was: binnen een paar minuten was ik helemaal relaxt - en wist ik: hier wil ik werken.” En dat deed hij.
Hoe vind je het bij Kliksafe?
Mart-Jaap heeft het heel goed naar zijn zin. Hij vindt het erg leuk om klanten te helpen. Daarnaast is hij blij met zijn collega’s “ze zijn leuk en hebben heel veel kennis.” In communicatie is hij sterk, dat gaat beter dan de techniek. “Ik werk in een mooi team. Wat ik bijzonder vind bij Kliksafe, zijn de weekopeningen. Het is erg mooi om de week met elkaar en de Bijbel te beginnen. Ik heb best wat werkgevers gehad, maar om dingen op deze manier met elkaar te delen – is uniek. In een van de eerste weken dat ik er was, was de vader van een collega overleden. Dat werd bij de weekopening gedeeld, en in het gebed aangehaald. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt, en dat geeft een bijzondere band.”
Rode draad
De rode draad in al zijn werk is toch wel de communicatie. Hij heeft veel geschreven. En heel wat mensen te woord gestaan. Hij kan goed met mensen omgaan. Dat denkt hij tenminste ;-). Heb je daar als klant een andere ervaring mee, laat het vooral weten. En tot slot, wist je dat Mart-Jaap ook blogs voor ons schrijft? Hij schreef over klantvragen, als e-mail en over een browser. Heb je een verzoek aan hem – geef het door (hieronder)!
Laatste vraag: waarom die rugtas?
"Ik heb de rugzak om, omdat je alles wat je meemaakt met je meeneemt op al je tochten. Ik wandel daarnaast graag en dan zit er ook fototoestel in."
Reageren?