Cybercrime, of cybercriminaliteit: het komt steeds meer voor. Je wachtwoord is bijvoorbeeld gekraakt, je bent slachtoffer geworden van oplichting of je hebt een phishing-link binnengehaald. Wat is cybercrime precies, en welke vormen van cybercriminaliteit zijn er?
Wat is cybercrime?
Cybercriminaliteit is hetzelfde als gewone criminaliteit, maar dan in de digitale wereld. Oftewel online. Wikipedia zegt over cybercriminaliteit: criminaliteit met ICT als middel én doelwit. Dus alles wat strafbaar is – dat online plaatsvindt. Deze vorm van criminaliteit stijgt enorm, en er worden duizenden slachtoffers mee gemaakt. Niet alleen burgers, ook veel bedrijven en zelfs de overheid hebben te maken met cyberaanvallen. En gezien het feit dat mensen steeds meer apparaten hebben, zijn er ook steeds meer kwetsbaarheden te vinden in systemen en apparaten. Voor cybercriminelen zijn het gouden tijden.
Betekenis van het woord cybercrime
Cyber- is een voorvoegsel dat gebruikt wordt voor dat wat met internettechnologie samenhangt. En crime is de Engelse term voor criminaliteit.
Welke soorten cybercrime zijn er?
Oplichting
De meest voorkomende soort. Op Marktplaats gebeurt het nogal eens. Je moet dan een cent overmaken naar de ‘koper’, zodat deze ziet dat je rekeningnummer klopt en hij geld kan overmaken. Wat er dan gebeurt: je gaat naar een pagina met een betaalverzoek. Als je vervolgens inlogt op je bank om het geld over te maken, zit je op een nepsite en… daar gaat je geld.
WhatsApp-fraude
Iemand appt je en doet zich voor als een ander. Je wordt door een ‘bekende’ aangesproken en uiteindelijk opgelicht. Een heel nare manier. Of je krijgt via WhatsApp een link gestuurd, en als je daar op klikt, wordt je bank geplunderd. Let daarom altijd op wie er tegen je praat, en of alles klopt. Check het, door bijvoorbeeld naar het nummer te bellen met een ander telefoonnummer.
Afpersing
Een voorbeeld hiervan is gijzelsoftware. Je pc wordt gegijzeld, en in ruil voor geld mag je je bestanden terug. Als je bestanden voor hen ‘oninteressant’ zijn, vragen ze een bedrag van bijvoorbeeld 300 euro. Zien ze interessante dingen, dan gaat het je heel wat meer geld kosten. Vooral voor bedrijven is dit link. Zij worden gedreigd met het openbaar maken van klantgegevens. “Als je niet binnen paar dagen betaalt, zetten we ze online.” De bedragen voor een bedrijf zijn dan wel heel wat hoger, maar niet té - zodat een bedrijf wel zal betalen. Dan maar een personeelsuitje minder… Je wilt toch niet dat je core gegevens op straat komen. Meer weten hierover? Lees de blog over gijzelsoftware.
Phishing
Gegevens binnenhengelen is dat eigenlijk. In ons geval was dat bijvoorbeeld: er werd een mail verstuurd ‘namens Kliksafe’. Daar stond in dat de webmail was geüpgraded en dat je je wachtwoord moest invullen, zodat je account zou worden meegenomen in die upgrade. In heel gebrekkig Engels, dat wel. Klikte je op de link, dan kwam je op een heel gekke site. Daarin was onze inlogpagina gekopieerd en geplakt. Maar als je erop inlogde, had de crimineel jouw gegevens. Lees onze blog over phishing.
DDOS-aanval
Voorbeeld: als er op een normale dag 500 mensen de IKEA bezoeken, zijn dat er op Tweede Pinksterdag 50.000. Oké: de IKEA bomvol, je kunt nergens kijken, de parkeerplaats is vol, er zijn lange wachtrijen etc. - dat is een ddos. Bij een digitale ddos heb je dat bij de verbinding van een klant, die geddosd wordt. Duizenden pc’s wereldwijd doen een verzoek aan die ene klant. Dat wordt gedaan door een botnet, een netwerk van geïnfecteerde pc’s wereldwijd, die staan te wachten op een commando van iemand. Stuurt een botnet die commando’s rond, dan krijgt jouw pc miljoenen antwoorden binnen. Dat is de DDOS-aanval. Je verbinding zit helemaal vol en je internet loopt vast. Je moet wachten tot de aanval voorbij is. Is het voorbij, dan kun je weer verder. Heel vervelend. Hier lees je meer over DDOS-aanvallen.
Cyberstalking
Iemand met kwade bedoelingen gaat je stalken. Hij/zij gebruikt hiervoor internet of andere elektronische middelen. Je krijgt bijvoorbeeld bedreigingen via social media. Ze kunnen je foto’s vervalsen, of je mailaccount hacken en daardoor contact met bijvoorbeeld je werkgever zoeken. Binnenkort volgt er een blog hierover.
Identiteitsfraude
Iemand gebruikt, of liever gezegd misbruikt jouw identiteit. Dat kan op allerlei manieren. Met basisgegevens als je naam, adres, en geboortedatum kan iemand al een telefoonabonnement op jouw naam afsluiten… Een ander voorbeeld lees je in deze blog, waarbij Berry’s foto’s werden misbruikt.
Cybercrime voorbeelden
Wat zijn voorbeelden van cybercriminaliteit? Op onze site delen we verhalen van mensen die slachtoffer zijn van cybercrime. Lees het verhaal van Freeke die via WhatsApp werd opgelicht, Berry wiens foto’s werden misbruikt, of Mark die na een telefoontje van de Rabobank bijna 20.000 lichter was.
Waarom cybercrime?
Wat is eigenlijk het doel van cybercriminelen? Meestal is dat geld. Behalve bij stalken dan, daar is het doel intimideren. Ziekelijke controle kan ook, je vertrouwt iemand totaal niet. Het gebeurt nog wel eens bij mensen die hun ex stalken.
Wat kan ik zelf doen tegen cybercrime?
- Deze regel geldt altijd: als je op internet een betaling gaat doen, check dan goed de adresbalk. Daar staat precies naar welke site je gaat. Het hoofddomein zie je donkerder dan de rest. Het kan zijn dat er geen Rabobank staat, maar Rab0bank. Let dus altijd op of de link klopt.
- Wees alert. Altijd. Vaak gebeuren dingen als je níet alert bent. Voorbeeld: je krijgt een mail van een pakketdienst en klikt erop – terwijl je helemaal geen pakketje verwacht.
- Doe aangifte bij de politie. Ook al denk je dat er niks mee gedaan wordt, doe altijd aangifte. Hoe meer dat gedaan wordt, hoe meer aandacht eraan besteed wordt. Stap over je schaamte heen, ook al is het maar 500 euro en vind je jezelf een grote stommeling: doe aangifte.
- Volg het nieuws. Daardoor blijf op de hoogte van de vele manieren van oplichting en fraude en dat soort zaken.
- Lees onze blogs en doe er je voordeel mee!
Kliksafe en cybercrime
Wat doet Kliksafe ertegen? Wij zijn proactief bezig met het blokkeren en onderscheppen van alles rondom phishing. Phishing en oplichting voorkomen - een van de belangrijkste pijlers in het bieden van veiligheid aan onze klanten. ‘Iedereen veilig online’, ook op dit gebied dus.
Daarom schrijven we blogs over dit soort ervaringen.
NB Heb jij een verhaal? Deel het met anderen en help elkaar.
Bron: wikipedia.
Reageren?