Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Wat doet het filterteam?

#Binnenkijken bij Kliksafe

Geplaatst op 9 maart 2023

Dat lijkt voor de hand liggend: filteren natuurlijk. Maar hoe gaat dat filteren precies in zijn werk? En welke taken heeft het filterteam? Ik vraag het zelf aan een van onze filteraars.

Hoi, hoe werkt dat filteren nou precies?

Hoi! Het filter bestaat uit twee delen. Het eerste gedeelte is het basisfilter; In het basisfilter zitten websites zoals valse webshops, porno, geweld en phishing. Dat wordt standaard gefilterd en krijg je dus niet te zien. Het tweede gedeelte is jouw persoonlijke filter, die kan je zelf instellen. Er is een enorme lijst aan categorieƫn die je kan instellen, zoals amusement, social media, gaming etc. Als je amusement dicht zet, houdt het filter alles tegen wat met amusement te maken heeft. We filteren op inhoud -dus op tekst of plaatjes-, en op de naam van de website. Dit kun je als klant zelf aangeven in MijnKliksafe.

Superduidelijk. Wat is jullie taak als filterteam?

Wij krijgen meldingen van klanten, dat ze een foute website tegenkomen. Het kan zijn dat het https-filter niet aanstaat, waardoor de site niet gefilterd wordt. Meestal melden klanten die foute websites via onze site. Die meldingen bekijken we en behandelen we. Vaak kunnen mensen dit zelf oplossen door de desbetreffende categorie dicht te zetten, maar soms vergeten mensen dat. Goed kijken dus šŸ˜. Maar soms is het ook onterecht dat er iets geblokkeerd wordt, dan zetten we het snel weer open.

Welke klantvragen komen jullie zoal tegen?

Over het algemeen willen mensen websites open hebben. Soms zijn het websites uit het basisfilter, waar wij niks mee doen - omdat ze standaard dicht staan. Maar de meeste vragen gaan over de categorieƫn die klanten zelf open of dicht kunnen zetten in MijnKliksafe. We merken dat jongeren bijna alle categorieƫn open willen, terwijl oudere klanten juist liever meer dicht willen hebben. We zien ook dat jongeren nog het oude idee hebben van Kliksafe: je kan niks met Kliksafe. Maar dat is niet waar, ouders beheren het filter en zetten categorieƫn aan of uit. Tegen die jongeren zou ik zeggen: praat eens met je ouders! Wij kunnen daar eigenlijk niet zoveel mee (sorry).

En categorieƫn, welke worden daarvan het meest behandeld?

We zien dat meldingen over audio, radio, televisie en amusement vaak terugkomen, met het verzoek om ze open te zetten. Dat zijn websites zoals NPOstart of RTLXL. Ook krijgen we weleens blokkademeldingen, die op te lossen zijn door een hele categorie open te zetten in MijnKliksafe. Dit zien we bijvoorbeeld vaak bij games. En zoals al eerder gezegd: mensen kunnen bijna alles zelf instellen in MijnKliksafe.

Wat is er zo leuk aan het filterteam?

Uitleg geven aan klanten en het op maat maken van veilig internet, dat vind ik hartstikke leuk om te doen. We kunnen mensen echt helpen om zo veilig mogelijk op internet bezig te zijn door ze advies te geven - dat doe ik graag. Daarnaast werk ik bij de afdeling support als servicemedewerker, dus ik ben de hele dag volop bezig met het helpen van mensen.

Hoeveel klantaanvragen zijn er per dag?

Ongeveer 10 denk ik. En dat zijn de meldingen waarin mensen vragen of er iets open- of dichtgezet kan worden. Soms zijn dat ook hele persoonlijke vragen. Dan is het heel fijn dat we mensen gericht kunnen helpen.

Belangrijk is dat mensen weten dat ze ons altijd mogen benaderen en vragen mogen stellen. Wij zijn er immers om jouw internet zo veilig mogelijk te maken!

#durftevragen

Dus: heb je vragen of een opmerking over het filter? Bel dan gerust naar 0341 274 999 en kies voor optie 2, dan krijg je iemand van ons filterteam aan de lijn.

Over de auteur:

Tamara is medewerker marketing & communicatie. Ze is altijd op de hoogte van het laatste nieuws, speelt in haar vrije tijd volleybal en doet aan fitness. Je maakt haar wakker voor sushi en pasta (als je haar wakker krijgt :-)). Verder studeert ze Communicatie en heeft ze de droom om ooit een boek te schrijven.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Ook veilig online zijn? Ontdek de voordelen.

Reacties (2)

Robert
30 juli 2024 13:54

Dag Jaap,

Ik heb het verzoek voor je ingediend. Dit kun je ook eenvoudig zelf aanvragen via de pagina: Website aanvragen of blokkeren.

Groet, Robert

Jaap
30 juli 2024 10:16

Goedemorgen , ik kom er achter dat hier af en toe de website bezocht word bij ons op de zaak. het gaat om leukecontacten.com. kan deze geblokkeerd worden? alvast bedankt.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risicoā€™s, mediaopvoeding en games.

Deel dit bericht op: