Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

Serviceweb is wel goed bereikbaar.

Ik was eigenlijk… Deel 3: Gerard

Geplaatst op 26 september 2017

Deze blog is door 257 mensen gelezen.

Een zeeman op kantoor. Klinkt niet logisch. Tijd voor een interview met collega Gerard, die jaren geleden deze switch maakte. Niet langer turend naar oneindige verten, maar op kantoor met een bureau en pc. Van oceaan naar Kliksafe.

Het avontuur lonkte
Na de middelbare school ging Gerard in de houtzagerij van zijn oom werken.  Maar dat boeide niet lang. Het avontuur lonkte. Dat kwam zo: Gerards zus en zwager hadden een binnenvaartschip en daar kwam Gerard natuurlijk weleens. Een vrachtschip was het en ja, best interessant. Ook zijn broer voer op zee. Verhalen genoeg dus.
Gerard zag zichzelf al in alle uithoeken van de wereld. Zo begon het leven op het water. Hij begon op de binnenvaart. Mooi, maar de tochten waren vrij standaard en een beetje eentonig. Na bijna 2 jaar had hij het wel gezien. Hij wilde meer en verder weg.

De zee op
Toen ging hij de zee op. Eerst als matroos, toen als kok, en later als tweede machinist. Als matroos verricht je onderhoud aan het schip zoals kleine reparaties, roestvrij maken, schuren, schilderen en schoonmaakwerkzaamheden. Ook assisteren bij het laden, lossen en bij het aan- en afmeren behoort tot je taken.

Kok op het water
En hoe ziet een werkdag er als kok eruit? Gerard: “Je taak is om te zorgen dat de bemanning goed en lekker eten krijgt. Dit begint natuurlijk met het ontbijt. De bemanning wordt wakker en moet worden voorzien van een ontbijt. Tussen de middag verzorg je een warme maaltijd en om half 6 een broodmaaltijd met iets warms. Op een schip kun je niet zomaar even naar de supermarkt om een pak melk te halen als het op is, dus zorgen dat er voldoende proviand aan boord is, valt ook onder de verantwoordelijkheid van een kok. En natuurlijk het schoonhouden van de kombuis (= keuken).”

Na de periode als kok heeft Gerard als tweede machinist gevaren voor dezelfde rederij. Een heel andere tak van sport. Maar geweldig! Werkzaam in het hart van het schip, mooier kan niet. Voor de machinist bestaan de werkzaamheden uit onderhoud van hoofd- en hulpmotoren. Voorraden beheren van olie, brandstof en gereedschap en zorgen dat er voldoende water aan boord is. Het onderhoud en de techniek boeide hem enorm. Ook was hij een periode aflosmachinist, ter vervanging van de machinist.

Bezocht hij ook echt alle uithoeken van de wereld…? Dat niet, maar hij kwam toch een eind. Samengevat komt het erop neer dat hij voer naar Turkije, Marokko, Noorwegen, de Canarische Eilanden en alles wat daar tussen zit.

Terug naar het vasteland
Maar ja, het zeeleven is toch een ongeregeld leven en uiteindelijk trok het vasteland ook wel weer. Gerard verliet de zee en ging een heel andere kant op. Een studie sociale dienstverlening werd het. Drie jaar duurde dat, waarbij hij werkte op de sector Wonen (begeleiden dagbesteding van verstandelijk gehandicapten die begeleid zelfstandig wonen), daarna bij werd hij begeleider op een groep. Het was wel dankbaar werk, maar toch gaf het hem niet de voldoening die hij verwacht had. Techniek bleef ook trekken. In deze periode ‘begon’ internet te komen.

Bij Kliksafe
Zo begon het leven op kantoor. In 2009 kwam hij bij Kliksafe terecht. Hij startte op de helpdesk, en werkt nu op de afdeling ‘Bedrijfsbureau’ als applicatiebeheerder. In het kort is dat het beheren en onderhouden van de softwarepakketten binnen Kliksafe (en daardoor zorgen dat collega’s hun werk goed kunnen doen). Hij moet hiervoor met regelmaat dingen testen, ‘mooi werk’ vindt hij.

Dienstverlening
Eén van de mooie kanten van het werk is het dienstverlenende aspect. Dat zie je telkens terugkomen. Gerard zorgt graag; als kok ben je dienend bezig, en in de zorg natuurlijk helemaal. Misschien denk je nu: huh, zorg en applicatiebeheerder? Zeker! Gerard heeft direct klantcontact (wij collega’s zijn de klant) en is in zijn werk steeds bezig om anderen te helpen. Dat past goed bij hem.

En de zee…
…lonkt die nooit meer? “Soms. De vrijheid van het leven op zee en de zee in al zijn onstuimigheid heeft iets fascinerends. Je wist nooit waar je volgende reis naar toe was, het kon mooi of ineens slecht weer zijn - en regelmaat was er alleen op lange reizen.

Een baan op kantoor is op een bepaalde manier heel voorspelbaar. Toch is het werk wél afwisselend en boeiend.”

Over de auteur: 
Hanneke is medewerker marketing & communicatie. Ze werkt al bijna 14 jaar bij Kliksafe. Hanneke houdt van lezen en zingen. Ze schrijft graag, en kan eindeloos bellen met zussen. Als ze de eerste zonnestralen voelt of een vlinder ziet, is ze al dolblij. Ze is graag thuis en bakt daar de lekkerste dingen.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.