Spam mails en phishing herkennen is best lastig. Soms vallen ze tussen de stroom aan andere mailtjes niet eens op. Voordat je er erg in hebt, klik je pardoes een valse link aan. Balen! Een groot aantal spammails valt snel te her kennen met hulp van wat voorbeelden, die je hieronder ziet. Na het lezen van deze blog ben je nepmails en phishing de baas.
Spam is ongevraagd of ongewenst
Hét kenmerk van spam is dat het ongewenst of ongevraagd is. Oftewel: je zit er niet op te wachten. Je krijgt bijvoorbeeld een mail van de bezorgservice, dat er een pakketje onderweg is, terwijl je al weken niets hebt besteld. Dat is verdacht! Ander voorbeeld is reclamemail. Je krijgt een aanbieding voor een product waarvan je het bestaan niet eens wist, en je hebt nog nooit van dat bedrijf gehoord. Het is soms onschuldige reclame. Soms is het phishing. Wees dus alert. Leer meer over de verschillen tussen spam, scam en phishing.
Vreemd e-mailadres
Een spammail heeft vaak een vreemd e-mailadres. Een simpel voorbeeld is de bank. Een bank heeft bijvoorbeeld de website ‘www.bank.nl’. Logisch zou zijn dat je e-mailbericht van de bank als afzender heeft info@bank.nl. Bij spam- en phishingmails is dat vaak niet zo. Als je goed kijkt, is het e-mailadres van het spambericht net iets anders, zoals @banck.nl. Ook valse webshops gebruiken deze methode. Deze methode wordt ook wel spoofing genoemd.
Slordig taalgebruik
De eerste spammailtjes die verstuurd werden, stonden bomvol taalvouten en geen enkele zin liep. Tegenwoordig hebben criminelen een taalcursus gevolgd, of zijn de vertaalmachines waar ze hun spamtekst doorheen halen, een stuk verbeterd. Maar blijf daarom nog steeds alert op taalfouten, als je een mailtje van een onbekende afzender niet vertrouwt.
Links openen
Alle alarmbellen moeten gaan rinkelen als je een mail krijgt waarin staat dat je op een link moet klikken. Denk twee keer na als dit het geval is! Vraag je af waarom je ergens op moet klikken. Kan je zelf naar de betreffende website gaan (zoals mijn.omgeving.nl)? Probeer dat eerst eens. Let op: grote organisaties, zoals je bank of de overheid, zullen nooit vragen om zomaar op een link in een mail te klikken. Als het om een verdachte webshop gaat, kan je eerst eens googelen of dit bedrijf bestaat en of het oplichters zijn. De politie heeft een lijst met valse webwinkels gepubliceerd. Daar staat de webshop misschien tussen.
Betalen, pannenkoek!
Als je wordt verzocht om inloggegevens van je bank in te vullen, dan moeten de alarmbellen echt afgaan. Doe dit nooit! Zelfs niet als het precies lijkt op een mail van de bank. Jouw bank zal nooit vragen naar betaalgegevens zoals pincodes en bankrekeningnummers. Daar is e-mail te onveilig voor.
Controleer nepmails en phishing met deze 4 tips
Twijfel je na het lezen van de bovenstaande punten nog steeds aan de oprechtheid van het e-mailbericht? Lees dan onderstaande tips nog eens. Die geven je duidelijkheid.
- Verstrek nooit je persoonlijke gegevens, als daar om gevraagd wordt.
Als er om persoonlijke gegevens gevraagd wordt, en je twijfelt of dit van een betrouwbare bron is, klik de link niet - Controleer de link via checkjelinkje.nl.
Een handige website is checkjelinkje.nl; deze site controleert verdachte verkorte links op veiligheid en betrouwbaarheid - Zorg voor internetveiligheid-tools
Internet veiliger maken lukt op verschillende manieren. Een antivirus-pakket beschermt je computer tegen virussen en malware. Kliksafe werkt samen met ESET, een betrouwbare partner!
Het internetfilter van Kliksafe biedt hulp door valse links te filteren. Ons filterteam blokkeert actief links naar valse webshops, malware en phishing. Een filter stopt niet álle gevaarlijke links. Zie het als een extra laag die je toevoegt aan je internetveiligheid. - Twijfel = niet doen.
De laatste tip: twijfel je? Niet klikken. Ben je bang dat je belangrijke informatie mist? Dan kun je altijd nog je bank of de organisatie bellen. (Via het nummer dat je zelf hebt opgezocht natuurlijk ;-)).
Reageren?