Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

FOMO – The Fear Of Missing Out

Geplaatst op 5 juli 2018

FOMO is een relatief nieuwe term in de internetwereld. En deskundigen maken er zich zorgen over. Voor degenen die niet zo goed op de hoogte zijn van de nieuwste afkortingen die de jeugd van vandaag gebruikt: het gaat om de angst om iets te missen. FOMO is een term die zelfs de Oxford English Dictionary heeft gehaald en daarin wordt beschreven als 'de angst om een spannende of interessante gebeurtenis die zich op dit moment elders voordoet te missen, vaak opgewekt door berichten op sociale media.'

Veel van wat er op een dag gebeurde ging aan ons voorbij terwijl we bezig waren met ons dagelijks werk. Maar daar is verandering in gekomen! Het aantal apps dat voorziet in een constante stroom van informatie over wat er in de buitenwereld gebeurt, groeit enorm. Ze beantwoorden aan de behoefte van mensen om constant op de hoogte te worden gehouden van wat er zich buiten je directe gezichtsveld afspeelt.
Deze groep apps speelt eigenlijk in op de angst van mensen om iets te missen. Mede hierdoor is het "life uitzenden" (life casting) via apps ontstaan. Als variant op live streaming, maakt live casting het mogelijk om je eigen leven uit te zenden naar de wereld met behulp van je mobiele telefoon.

Live-streaming
Het is niet vreemd dat Facebook met haar meest lucratieve aankoop Instagram besloten heeft om een kopie uit te brengen van de populaire app Snapchat. De vraag naar real-time video groeit zo hard dat bedrijven als Facebook daarvan mee willen profiteren.
Live-streaming is mainstream geworden en wordt toegepast op zowel consumenten- als zakelijke markten. Instagram heeft haar product "Instagram Stories" nog niet gelanceerd, of daar volgt LinkedIn met video's voor LinkedIn Influencers.

Video
Video is een veel krachtiger en meeslepender medium dan tekst of afbeeldingen. Leraren merken dit al op de basisschool: als er gezocht moet worden naar informatie op internet, bijvoorbeeld over een bepaald thema, biedt Google de optie om tekst, afbeeldingen of video's aan te klikken. De kinderen klikken allemaal op video. Niet één uitgezonderd.
Het probleem met video is dat de ervaring wordt opgedaan middels een beeldscherm. Dit komt voor veel mensen in de plaats van daadwerkelijk deelnemen en ervaren. Je ziet ook dat men van de ene naar de andere video springt. Een site als Youtube faciliteert dit zelfs door na afloop tientallen suggesties te geven van andere filmpjes om te bekijken.

Controle
Hoe kan je als onderwijzer nog controle houden en zorgen voor productiviteit op school (of als manager op een kantoor!) als je te maken hebt met een generatie die zo geobsedeerd is door hun mobiele telefoons en het leven dat zich daarop afspeelt?
Wanneer je aan mensen vraagt of ze denken dat de oorzaak van het probleem "FOMO" is of dat het de apps zelf zijn, wijst men zonder aarzelen FOMO als achterliggend probleem aan. Mensen vinden het verschrikkelijk om iets te missen. En eigenlijk wordt dit al langer gevoed door social media: we volgen elkaar en willen geen woord missen. Sociale media profiteren ervan, en technologiebedrijven maken gebruik van de menselijke natuur om steeds meer apps binnen te halen waarvan we denken dat we er niet meer buiten kunnen.

Zelfs de populaire app Pokemon Go, die kinderen eindelijk heeft aangemoedigd om uit huis te komen en naar parken en populaire bezienswaardigheden te gaan vormde hierop geen uitzondering. Spelers waren zo ondergedompeld in het spel dat ze zich amper bewust waren van de wereld om hen heen. Nee, je zou toch net die zeldzame Pokemon missen die vandaag misschien in het park verstopt zit...

Uitdaging
Het is dus de kunst om vandaag de dag een realiteit te bieden die zo boeiend is, dat millennials willen deelnemen aan het échte leven in plaats van afgeleid te worden door de wereld die via hun smartphone met hen wordt gedeeld. Scholen en bedrijven moeten de uitdaging aangaan om een boeiende omgeving te creëren waarin technologie op een positieve manier wordt gebruikt. De gebruikers van het aan internet gekoppelde school- of bedrijfsnetwerk moeten ontmoedigd worden om hun tijd aan de telefoon te spenderen. In plaats daarvan moeten ze worden aangemoedigd om internet te gebruiken om te leren en te werken. Dit is misschien wel de grootste uitdaging voor begeleiders en leraren anno 2018.

Hulp
Voor wie wat hulp daarbij kan gebruiken: als aandacht en productiviteit een probleem worden kan Kliksafe in veel gevallen helpen. Domweg blokkeren van bepaalde sites is niet altijd nodig. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om bepaalde websites alleen toegankelijk te maken in de pauzes. Of om ze voor een maximumtijd per dag (per persoon) toegankelijk te maken. Het feit alleen al dat bekend is dat internetgedrag gemonitord kan worden, kan al goed werken.

Als je meer wilt weten over hoe Kliksafe je kan helpen weer controle te krijgen over een klaslokaal of personeel en wilt zorgen dat internet geen belemmering wordt voor productiviteit: neem contact met ons op!

(Bewerking van een blog van Smoothwall)

 

Over de auteur:
Herman verdiepte zich (voordat hij in 1995 het internet ontdekte) in geologie, theologie en de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap. Door zijn brede belangstelling kan hij ingewikkelde dingen soms verrassend eenvoudig uitleggen.

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.