Let op! U gebruikt een sterk verouderde browserversie.

Deze browser heeft veiligheidsissues en kan niet alle mogelijkheden van deze en andere websites weergeven.
Lees meer over het upgraden van uw browser .

MijnKliksafe is wel goed bereikbaar.

Mijn internetverbinding is slecht

#Techniek

Geplaatst op 19 maart 2020

Mijn internetverbinding is slecht

Een tijdje geleden ontvingen we van Telecompaper de uitslag van een onderzoek naar klanttevredenheid. Die was niet verkeerd: van alle onderzochte internetproviders scoorden we het hoogst! Tegelijk kregen we ook aanbevelingen: er zijn bijvoorbeeld best nog wat klanten die klagen over de snelheid van hun internetverbinding. Voor ons een uitdaging om dat te verbeteren. En nu er in deze dagen van het coronavirus héél veel mensen thuiswerken, en de verbindingen dus overuren draaien, is die snelheid nog belangrijker.
In deze blog laat ik je meekijken met de manier waarop de technische helpdesk kijkt naar dit probleem.

Welke factoren

Zonder ook maar iets af te doen van de ervaring van ‘een slechte verbinding’ wil ik je graag laten zien welke factoren meespelen. De zaken die ik hier aandraag, zijn niet specifiek voor Kliksafe, maar spelen bij alle internetproviders.
Mocht je nu zelf last hebben van een slechte (trage) verbinding: misschien dat je na het lezen van deze blog wel de oplossing in handen hebt! 

We gaan de volgende zaken langs:

  • Verbinding
  • Draadloos apparaat
  • Wifi
  • Bekabeld apparaat
  • Modem
  • Verbinding naar buiten
  • Gebruiker(s)
  • Grasmaaier

De verbinding

De ‘verbinding’ is eigenlijk een aaneenschakeling van onderdelen die samen je snelheid bepalen. Het gaat hier niet alleen om het modem in de meterkast: vanuit dat modem gaat er een lijn naar buiten, maar er gaan óók verbindingen naar binnen. Jij gebruikt zelf een apparaat dat aan de binnenkant op één of andere manier (draadloos of met een kabel) is verbonden met dat modem. En waarschijnlijk ben jij niet de enige gebruiker op je locatie.

Jouw draadloze apparaat

Je telefoon, tablet of laptop is meestal verbonden via wifi. De snelheid van wifi varieert nogal. Dat is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste is de afstand. Hoe verder je wegloopt van je modem, hoe slechter de verbinding wordt. Ook maakt het verschil of er muren tussen jou en het modem staan. En andere apparaten kunnen ook flink storen (TL-buizen, zenders, magnetron). Tenslotte is de capaciteit van wifi beperkt: hoe meer apparaten er via wifi zijn aangesloten, hoe slechter de doorvoersnelheid. En (iets dat vaak wordt vergeten!): hoe meer wifi-netwerken in de buurt, die van hetzelfde kanaal gebruik maken: hoe slechter de verbinding. Modems verdringen elkaar domweg.

Modem centraal 

Het is daarom de kunst om je modem centraal in het huis te plaatsen of gebruik te maken van wifi-versterkers. Die moet je dan niet plaatsen op het punt waar het signaal bijna 0 is, maar ergens halverwege dat punt.
Ook kan je kijken of jouw apparaten misschien gebruik kunnen maken van 5GHz wifi in plaats van het (oudere) 2,4 GHz. (Let op: dit is iets heel anders dan 5G voor mobiele telefoons!) Omdat oudere modems nog niet de 5GHz band ondersteunen, is het op die netwerken veel rustiger. Dus: minder storing, minder verdringing, betere verbindingen.

Ten slotte: de sterkte van de verbinding wordt niet alleen door het modem bepaald, maar ook door jouw draadloze apparaat. Een goedkoop apparaat presteert meestal stukken slechter dan een A-klasse, doordat er werd bezuinigd op onderdelen. Ook de leeftijd speelt een rol: de standaarden Wifi-11B en Wifi-11G bijvoorbeeld zijn vaak trager dan de internetverbinding zelf (respectievelijk 4,5 en 23 Mbit) en drukken dus de ervaring van de snelheid.

Jouw bekabelde apparaat

Een computer die met een kabel verbonden is met het modem, geeft wat betreft snelheid eigenlijk nooit problemen – althans niet op dit stuk. Er zijn wel uitzonderingen: zo moet de kabel niet langer zijn dan zo’n 80 meter en hij moet van goede kwaliteit zijn. Je ziet nog wel eens zelfgemaakte kabels, waarbij één van de adertjes niet goed contact maakt. Ook moet de kabel onbeschadigd zijn. Ik herinner me een geval waar een klant een kabel door de kruipruimte had getrokken. Die was beschadigd geraakt doordat ratten eraan hadden geknaagd. Het gevolg was dat de snelheid van de internetverbinding drastisch omlaag ging…
Op iets grotere schaal doet dit probleem zich ook voor met internetverbindingen die over de zeebodem lopen. Alleen zijn het dan niet ratten, maar haaien die hun tanden in de kabel zetten.

Het modem

Ook het modem zelf kan een kink in de kabel zijn. Dat kan bijvoorbeeld als het gaat om een verouderd model. Het kan zijn dat door het toegenomen gebruik de capaciteit van een modem onvoldoende wordt. Of het modem ondersteunt alleen maar oudere (tragere) wifi-standaarden, zoals de reeds genoemde wifi-11B en wifi-11G. Jouw draadloze apparaat zal braaf terugschakelen naar de lagere snelheid…  En dat is waarschijnlijk lager dan de snelheid van je internetverbinding.

De verbinding naar buiten

Vanuit het modem loopt er een kabel naar buiten. Als dat een glasvezel is, dan hoef je je niet veel zorgen te maken over de snelheid. Maar als het een koperkabel is (dan heb je een ADSL- of VDSL-verbinding), dan is dat anders. In dat geval wordt de afstand tot de wijkcentrale van belang. En dat kan best een groot verschil maken. Zo woon ik zelf in Lelystad, ruim 2 kilometer van de wijkcentrale van KPN. Maar toch kan ik niet meer dan 4 Mbit halen via ADSL, in plaats van de theoretische 20 Mbit.
De reden is dat er in de koperkabel demping plaatsvindt van het signaal. Woon je dus in een buitenwijk of echt buiten de stad, dan zul je zeker te maken hebben met die demping. Als je geluk hebt, kan je dan overstappen op glasvezel - waar dat probleem niet speelt. Of misschien kun je overstappen op VDSL, als er een straatkast in de buurt werd geplaatst.

De gebruiker

De snelheid van de verbinding wordt ook bepaald door het aantal gebruikers. Vergelijk het met de snelweg: meestal kan je daar de maximumsnelheid wel rijden. Maar als er veel auto’s zijn, lukt dat niet. Wanneer de verbinding dus stevig wordt gebruikt (denk bijvoorbeeld aan de kinderen boven die filmpjes zitten te kijken!) – dan drukt dat de snelheid van iedereen. Je kunt de eigenlijke snelheid van de lijn dus alleen testen als jij de enige gebruiker bent, en je pc niet op de achtergrond allerlei dingen aan het doen is, zoals het downloaden van grote bestanden.
Op het moment van schrijven van deze blog staan de internetverbindingen flink onder druk: door de uitbraak van het coronavirus zitten heel veel mensen thuis te werken: bedrijven en scholen zijn veelal dicht. En de kinderen zitten online te leren (of kijken ze stiekem naar Netflix…?). Dat kan ervoor zorgen dat het internet traag wordt.

Lees ook: Welke internetsnelheid heb ik nodig?

De grasmaaier

Ik sluit af met een waargebeurd verhaal dat laat zien hoe moeilijk het soms is om te achterhalen waarom iets niet goed werkt… Een klant belde de servicedesk omdat zijn internetverbinding niet vooruit was te branden. Soms ging het goed, maar meestal was het doffe ellende. Alles werd uit de kast gehaald om te achterhalen wat er mis was: modem vervangen, KPN-monteurs naar de locatie - maar niets hielp. Totdat de klant iets vreemds ontdekte: zijn buurman had een automatische grasmaaier. Als dat apparaat aan het maaien was, was zijn internetverbinding in orde. Maar koppelde hij het apparaat aan de oplader, dan was zijn verbinding slecht. Wat bleek: de koperkabel van zijn verbinding liep precies onder het oplaadpunt van de grasmaaier. Liep daar stroom door, dan dempte dat het internetsignaal… Je moet er maar achter komen!

Over de auteur:

Herman verdiepte zich (voordat hij in 1995 het internet ontdekte) in geologie, theologie en de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap. Door zijn brede belangstelling kan hij ingewikkelde dingen soms verrassend eenvoudig uitleggen.

Wij zijn Kliksafe

Wat we het allerbelangrijkst vinden: online veiligheid voor jou en je gezin. Daarom geven we tips over zo ongeveer alles wat met internet te maken heeft. Ook leveren we verschillende filterproducten. Zodat je zelf kan bepalen wat je wel en niet ziet. Ook veilig online zijn? Ontdek de voordelen.

Reacties (2)

Robert
9 februari 2024 15:24

Hoi Marianne,

Dat kan grofweg twee oorzaken hebben:
1. Wifi-netwerk: Het WiFi bereik is niet groot genoeg (het apparaat is te ver van de FRITZ!box), of er zijn storingsbronnen op het wifi netwerk.
2. De snelheid van de verbinding is laag, dit is bij verbindingen zoals DSL meestal het geval.

Onze supportteam kijkt graag mee om uw internet te verbeteren.

Succes!

Marianne
1 februari 2024 21:07

Internet is vreselijk traag. Jullie geven aan geen problemen te hebben. Waar kan dit dan aan liggen?

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Voor onze blog hanteren we deze huisregels.

Ontvang gratis tips en blogs

Elke 6 weken tips over online risico’s, mediaopvoeding en games.

Deel dit bericht op: